handdator

Visa fullständig version : Bågebeten

Bille
2003-12-30, 17:51
Tja

Är det nån som har lite tips om pimpelbeten och effektiva metoder
för att pimpla Regnbåge:headbang:

Bille
2003-12-30, 18:26
Hej jag igen... hmm... Lite tråkigt att 10 presoner redan har läst, men ingen kunnat ge ett svar

miinken
2003-12-30, 18:30
pimpla med ett blänke och en tafs på 15cm med räka och enkelkrok

BeBest
2003-12-30, 18:31
Vill du fuska dig till bågarna? Det gör jag!

Fäst t.ex. en gammal balanspirk som krokarna brytts sönder på med en beteshake i en tafs. Fäst en beteshake även i den andra änden. Fäst ett leke i huvudlinan. Knyt en linstump i övre öglan av leket Fäst en Wide Gape krok i storlek 4 i stumpen. Sätt Powerbait på kroken. Det är det som är fusket! Sänketafsen sätter du i nedre lekeöglan. Behöver du kortare eller längre avstånd till sänket är det lätt att byta pga beteshakarna.

När du släpper balansaren till botten kommer den att dra ut från hålet. Den agnade kroken kommer att flyta upp så långt stumpen tillåter. Håll linan sträckt så känner du när bågen slukar PowerBaiten. Den krokar troligen sig själv.

Vill du inte använda syntetiska medel, så sätt en liten flytkula vid kroken och agna med mask maggot eller räka.

Sen är det bara att vänta.

Rasmus
2003-12-30, 18:38
Ok eftersom du tjatar kan jag väl försöka mig på något;).
Jag har själv inte fiskat båge från isen men jag har höt och kan tänka mig att en balansare fungerar, dessutom har jag hört att det fungerar lika bra att meta (med räka eller powerbait) som andra årstider. Och då med flötet guppande i hålet. Ragnbågen är ju generellt sätt inte särskilt kinkig på vad man kör för bete så jag är säker på att en jigg eller en vanlig vertikalare kan fungera utmärkt. Det är bara att testa sig fram om inte någon annan råkar sitta inne på ett bra knep och en massa erfarenheter.

Rasmus
2003-12-30, 18:39
Hoppsan där kom bebest först. Och jag skulle nog gå på hans knep.

Rasmus
2003-12-30, 18:42
och miinken med;)

jerka!
2003-12-30, 18:55
blänke + räka! eller kanske en krok... det mesta funkar ju på "bengbågen" ! räka o blänke iaf!

El Crapone
2003-12-30, 20:59
Ta ett rödingblänke, under det knyter du fast en ca 1 dm lång lina där du senan knyter din krok.. på kroken sätter du sen ett eller ett par majskorn eller en räkbit (utan skal).

På detta sätt fick jag flerabågar förra vintern...

Foppa
2003-12-30, 21:05
Microbalansare är grymt effektivt, möjligtvis agnat med en liten räkbit eller insmetad med någon av powerbaits alla konstiga oljor och medel.

Kiwi
2003-12-30, 21:38
Håller på Foppas men även en Balansare med en nylon bit från magkroken där man sätter en liten enkelrkok med betet!

pontus
2003-12-30, 22:29
Fick tips om att mormyska (stavningen?) agnad med berkleys blood worm alt. maggot skulle fungera bra.

Edit: Inte den allra minsta modellen av mormyska, utan ca: 1, 1,5, 2cm. Koppar eller rött är färger som skall fungera bra.

Ghunter
2003-12-30, 23:18
Någon om har en bild på sådan? ...

Max
2003-12-31, 00:36
http://www.fiskas.se/images/morm_type/big/m.jpg

http://www.fiskas.se/images/morm_type/big/ghr.jpg

http://www.fiskas.se/images/morm_type/big/ghf.jpg

Bille
2004-01-01, 17:16
Tackar för alla svar och tips, nu ska jag pimpla båge järnet=)