handdator

Visa fullständig version : fiske runt Umeå

DarkZander 89
2009-09-09, 17:22
Hej! har nyligen flyttat upp till Umeå, pluggar på SLU. Skulle uppskatta om nån har lite tips på bra fiske i närheten. Är gärna sugen på att fiska harr och öring (kommer från skåne och fiskar vanligen gös å gädda).

Kollade in sävarån på en fiskebroschyr verkar vara ett fint ställe, nån som varit där å fiskat?

Har provat i Nydalasjön och fångat några gäddor och abborrar men att fånga nån regnbåge verkar riktigt svårt. Är det nån som fångar ädelfisk i sjön, i så fall var är bästa stället?

Hur är det med Umeåälven måste man långt upp från centrum eller går det bra längre ner?

Är tacksam för alla tips:fiska2:

blaze
2009-09-09, 19:39
Hej och välkommen till Umeå! Här har du en bra sida att starta med som innehåller mängder med information samt tips om olika vatten i och kring Umeå. :)

http://www.umea-it.se/vasterbotten/umea/

team char
2009-09-09, 20:23
Annars gå in och prata med killarna på Blixt sport dom borde ha bra koll vart man ska fiska

länsman
2009-09-14, 16:51
Du kan pröva Rickleån som ligger 5 mil norr om Umeå. Gädda, abborre, harr, laxöring och en och annan stor lax kan du få. Trevlig å, den enda som inte är flottrensad. Fiskekort fodras.
Du åker inte hem tomhänt.........

DarkZander 89
2009-09-26, 20:47
Tack för alla tips:appl: har pratat med dom på blixt och dessutom hittat en hel del fiskekunnigt folk i min klass (vi är 88 st så det tar ett tag att lära känna alla:oj:) Jag och några kompisar har kört ett par pass på Nydalsjön och dragit en del bågar så nu är det dags att höja ribban:fiska2:

Torrfåran verkar intressant men Öring och Laxförbudet gör att man nog får vänta ett tag, måste dessutom fixa ett kraftigare spö för laxfiske med spinnfluga har bara ett 11 fots havsöringspö 12-32 gr Berkley å dä räcker väl inte långt skulle jag tro...

Tack för alla heta tips och skitfiske!

Usling
2009-12-30, 23:35
Har provat i Nydalasjön och fångat några gäddor och abborrar men att fånga nån regnbåge verkar riktigt svårt. Är det nån som fångar ädelfisk i sjön, i så fall var är bästa stället?

Jag tar mer än gärna emot tips om hur man kan få upp gäddor ur Nydalasjön. Många gånger har jag försökt, aldrig har jag lyckats. En gång såg jag en gädda simma förbi vid Olle Fiskares brygga, och en gång var det en stackare som ville ha regnbåge som fick en liten gäddlymmel på sin spinnare istället. I övrigt har Nydalasjön för min del lidit av den mycket allvarliga och på sikt dödliga sjukdomen Gäddbrist(Esox Luciusinopia på latin)

Captain_Lovestar
2009-12-31, 09:18
Jag tar mer än gärna emot tips om hur man kan få upp gäddor ur Nydalasjön. Många gånger har jag försökt, aldrig har jag lyckats. En gång såg jag en gädda simma förbi vid Olle Fiskares brygga, och en gång var det en stackare som ville ha regnbåge som fick en liten gäddlymmel på sin spinnare istället. I övrigt har Nydalasjön för min del lidit av den mycket allvarliga och på sikt dödliga sjukdomen Gäddbrist(Esox Luciusinopia på latin)

Mete med betesfisk funkar om du vill ha gädda. Förvänta dig dock inte speciellt många över 3 kg bara....

Usling
2009-12-31, 10:36
Mete med betesfisk funkar om du vill ha gädda. Förvänta dig dock inte speciellt många över 3 kg bara....

Är det nån särskild del av sjön man bör rikta in sig på eller är det lika svårt överallt? Kanske olika ställen under olika årstider?

Nåväl, med ett PB på 2,5kg så är ju 3kg ett fall framåt.