handdator

Visa fullständig version : hajfenor i svininfluensavaccin!?

_MVF_
2009-10-18, 19:37
käringen sa att hon fått reda på att det skulle va äggämnen i svininfluensavaccinet, så de som inte tålde ägg skulle tydligen inte kunna ta det. men den va det fler mysko grejor,
hajfena skulle det tydligen innehålla!!
man får ju hoppas att dom inte använder "fulfiskade hajfenor"
det skulle tydligen även innehålla kvicksilver.
jävla konstig innehållförteckning. :yiack:

ackeliba
2009-10-18, 20:14
Inte mer kvicksilver än vad du får i dig av att äta vanlig insjöfisk... Blir bara väsen när folk ser att det är kvicksilver i.
Hajfena däremot vet jag inget om...
Jag kommer tydligen få vaccinera mig mot baconinfluensan i skolan:)

_MVF_
2009-10-18, 20:19
usch jag hade inte vaccinerat mig, tydligen kan man bli bra mycket sjukare av vaccinet än av sjukdomen. det e ju inte riktigt testat hellar tydligen, dom har ju fått stressa fram vaccinet.
tror inte på det där med vaccin egentligen, jo imot riktiga dundersjukdomar.
nästa år kommer dom o komma på att det kanske va jävla dumt o vaccinera folk så ingen kunde utveckla egna antikroppar.

ackeliba
2009-10-18, 20:25
usch jag hade inte vaccinerat mig, tydligen kan man bli bra mycket sjukare av vaccinet än av sjukdomen. det e ju inte riktigt testat hellar tydligen, dom har ju fått stressa fram vaccinet.
tror inte på det där med vaccin egentligen, jo imot riktiga dundersjukdomar.
nästa år kommer dom o komma på att det kanske va jävla dumt o vaccinera folk så ingen kunde utveckla egna antikroppar.

Aa jag vet inte. Tycker att allt har blivit väldigt uppblåst, bara för att media ska ha ngt att skriva om. Sen tror jag framförallt att det bara är de som är äldre och kanske de som har någon form av övrig sjukdom som ligger i riskzonen, är man frisk och mår bra så tror jag inte att det blir så allvarligt, om man ens drabbas.

Grävlingen
2009-10-18, 20:34
Aa jag vet inte. Tycker att allt har blivit väldigt uppblåst, bara för att media ska ha ngt att skriva om. Sen tror jag framförallt att det bara är de som är äldre och kanske de som har någon form av övrig sjukdom som ligger i riskzonen, är man frisk och mår bra så tror jag inte att det blir så allvarligt, om man ens drabbas.

Fast det var väll just det.. Det drabbar även unga friska personer, och då riktigt hårt. Normalt klarar ju dessa sig! Däremot klarar äldre friska personer sig bättre, speciellt om de upplevt infuensor såsom Asiaten eller liknande, (besläktad med spanska sjukan), kan nog vara bra även för oss unga friska att vaccinera sig!

Sen vad gäller hajfena, det vet jag inget om... :) den ringa dosen kvicksilver fanns väll med för att konservera?

ackeliba
2009-10-18, 20:39
Fast det var väll just det.. Det drabbar även unga friska personer, och då riktigt hårt. Normalt klarar ju dessa sig! Däremot klarar äldre friska personer sig bättre, speciellt om de upplevt infuensor såsom Asiaten eller liknande, (besläktad med spanska sjukan), kan nog vara bra även för oss unga friska att vaccinera sig!

Sen vad gäller hajfena, det vet jag inget om... :) den ringa dosen kvicksilver fanns väll med för att konservera?

Ja, det är mycket möjligt och jag ska iaf vaccineras, men jag tror ändå att det har blivit uppblåst... Men vi får väl se.

_MVF_
2009-10-18, 20:43
jo det d e ju lite pest eller kolera över det. jag undrar hur mycket man ska tro på det man har hört, tydligen skulle en vanlig förkylning vara starkare än svininfluensan och slå ut denna om man va förkyld.

men allvarligt, hajfena. jag såg nått program när dom fiskade upp haj o bara skar av dom fenorna o kastade i dom igen. vidrigt, hade jag sett nått liknande så hade det blivit kumlabunkern ett par år framöver.
på nått sätt så har jag väldigt svårt o tro att det e sånna fenor dom har använt men vart fan får man annars tag på hajfenor.. hajodlingar?

Ola
2009-10-18, 20:54
Fick vårdguiden förra veckan som handlade om det där.
Det började med att det stod att det var fakta och inte gissningar som de skrev i den. Nästa sida eller nåt så står det att nästan inga unga friska personer har dött av den.
Uppfattar inte det som fakta, då skulle det stått attx antal fullt friska har strukit med och så många ofriska har fallit av.
Det vore intressant att veta om någon som dött av den har varit fullt frisk eller om det har varit något annat som spökat i alla dödsfall.

Så med den faktainformationen känner man sig måttligt sugan att ta en spruta med nåt som man inte har en aning om vad det är eller vad det gör.

ackeliba
2009-10-18, 20:54
jo det d e ju lite pest eller kolera över det. jag undrar hur mycket man ska tro på det man har hört, tydligen skulle en vanlig förkylning vara starkare än svininfluensan och slå ut denna om man va förkyld.

men allvarligt, hajfena. jag såg nått program när dom fiskade upp haj o bara skar av dom fenorna o kastade i dom igen. vidrigt, hade jag sett nått liknande så hade det blivit kumlabunkern ett par år framöver.
på nått sätt så har jag väldigt svårt o tro att det e sånna fenor dom har använt men vart fan får man annars tag på hajfenor.. hajodlingar?

Det där med hajfena har jag lite svårt att ha en bra åsikt om då jag inte ens vet om det är sant, men om det stämmer så bör hajarna avlivas och en del används säkert som mat.

Vad är det för ämne som finns i hajfena? Låter skumt om det inte går att framställa ämnet på ett annat sätt?

_MVF_
2009-10-18, 21:34
Ola: ja jag tror det e vettigt o låta bli faktiskt.

ackeliba: förmodligen e det ju inte fulfiskade hajfenor dom använder, man får dock 500dollar kilot eller va det va för hajfenor i japan, då det va en delikatess elr nått.

Mink!
2009-10-18, 22:12
Svårt att tro att det är hajfena i vaccinet...Hajar är dock lite speciella och väldigt populära i forskningssynpunkt. Hajar har ett extremt immunsystem och får t.ex. i stort sett aldrig cancer. Kanske är någon koppling mellan hajar och vaccin, men tveksamt om det är något som har att göra med just detta vaccin gentemot alla andra. Det är ju egentligen bara stammen som bytts ut. Ingen nyhet att det är kvicksilver i vaccin. I detta fall är det för att vi(Sverige) beställt vaccin i 10dosersbehållare. Konserveringsmedlet, som också innehåller kvicksilver(extremt lite), är till för att döda de bakterier som kan komma när flera nålar sticks in i behållaren. Fler hade dött av infektioner antagligen om det inte varit såhär. Att beställa singeldoser skulle ta väldigt mycket längre tid, och då är det ju absolut för sent, antagligen, för att begränsa spridningen.

Mycket av anledningen till att ta vaccinet handlar inte om att "Du" kommer dö, men risken är stor att spridningen blir större och når även de mest utsatta. Sen är det väl ganska mycket större risk att ta skada av influensan än vaccinet trots att inget av de 2 är riskfria.

Staten tvingar ingen att ta sprutan, men jag tror inte folk skall oroa sig för mycket för alla rykten om konspirationsteorier osv. Det är väl ändå ganska oundvikligt att läkemedelsföretag tjänar pengar på det de tillverkar...det behöver inte betyda att de sprider sjukdomarna...

Detta är bara hur jag ser det och oavsett om man tar sprutan eller inte så är det betydligt större chans att man kommer klara sig hur bra som helst ändå mot både biverkningar av sprutan samt av influensan. Finns dock inget som säger att influensan inte kommer att bli mer aggresiv med tiden och då är det inte fel att ha tagit vaccinet.

darkiee
2009-12-06, 00:00
Ämnet i vaccinet som nämns här kallas skvalen och görs av hajleverolja, inte hajfenor. Ämnet används som adjuvans (ämne som stimulerar det egna imunförsvaret)
I övrigt är det så att inom EU är "finning" förbjudet (att fånga hajar enbart för att skära fenorna av dom o dumpa kroppen överbord) . Däremot är det tillåtet att skära fenorna av hajar som tagits som bifångts, om man även sparar kropparna. Vikten på fenorna får vara max 5% av den totala levande vikten av hajen.

Gillar ni hajar o missade kvällens film på 2:an? Kolla här http://www.savingsharks.com/