Visa fullständig version : Hur binder man en Spinnfluga?
jämtlandgädda
2009-11-22, 00:45
Tjenare
jag har funderat på att göra en spinnfluga eller binda en bucktailspinnare fast med kaninhår eftersom det pulserar så fint
hur binder man en spinnfluga? kommer att köpa remsor av kanin som är typ 5-8mm breda (länge sen jag va på affären).
snurrar man bara runt o sen limmar? funkar det?
Tack för svar, om de blir några
pepp-robert
2009-11-22, 01:06
Ja ungefär så. Om du söker på det sämre fiskeforumet så finns det en jätte bra beskrivning där. Binda själva flugan va skitlätt tycker jag. Var svårare att hantera spinnartråd och att få den biten att fungera.
Jock Scott
2009-11-22, 01:07
Hej!
Köp litet jigg krok. Finns i tyngder från 10 - 25 gram. Kostar ungefär 10:- st.
Bind in litet vanlig chenille i passande färg, eller silver alt. guld Crystal chenille ( Crystal Chenille, ser ut som mini julgrans glitter ungefär). Om du kör vanlig chenille? Ribba den med oval silver eller guld tinsel i en gles spiral över kroppen.
Framme vid bly huvudet. Bind in en kanin remsa som är något längre en kroken.
Du kan binda kastflugan litet som en Booby också. En tjock tuss Marabou till stjärt, ganska kort och sedan bara chenille kropp och oval silver eller guld ribb.
Det finns läckra epoxy ögon som du kan fästa på bly skallen oxå.
Kolla "Självhäftande Ögon" på länken nedan:
http://www.wittlock.se/flugbindning/html/ogon___kulor.html
pepp-robert
2009-11-22, 01:13
Hej!
Köp litet jigg krok. Finns i tyngder från 10 - 25 gram. Kostar ungefär 10:- st.
Bind in litet vanlig chenille i passande färg, eller silver alt. guld Crystal chenille. Om du kör vanlig chenille? Ribba den med oval silver eller guld tinsel i en gles spiral över kroppen.
Framme vid bly huvudet. Bind in en kanin remsa som är något längre en kroken.
Du kan binda kastflugan litet som en Booby också. En tjock tuss Marabou och sedan bara chenille kropp och oval silver eller guld ribb.
Det finns läckra epoxy ögon som du kan fästa på bly skallen oxå.
Kolla "Självhäftande Ögon" på länken nedan:
http://www.wittlock.se/flugbindning/html/ogon___kulor.html
Gör man sådär blir det ju mer som en "flug-jigg". Som jag förstår din beskrivning tappar man då finessen med att kunna fiska spinnfluga sinnessjukt långsamt.
Jock Scott
2009-11-22, 01:19
Jo, det kan du ha rätt i.
Ta en kraftig, enkel eller dubbel lax krok och blya upp häften från krok öglan räknat regält med bly tråd då. Eller kanske ännu bättre, med några ganska tjocka strimlor Tungsten under kroppsmaterialet.
Feta kulkätting eller "bly hantel " ögon borde hjälpa upp tyngden en del det med.
jämtlandgädda
2009-11-22, 09:41
Ja ungefär så. Om du söker på det sämre fiskeforumet så finns det en jätte bra beskrivning där. Binda själva flugan va skitlätt tycker jag. Var svårare att hantera spinnartråd och att få den biten att fungera.
skulle du kunna skicka länk?
Hej Jämtlandgädda,
klart du ska testa att göra en bucktailspinnare. Här har du en bra länk till en guide om hur man gör spinnare och även färdiga "spinnarrecept".
http://www.luremaking.com/catalogue/download_guide.htm
Jag har inte gjort någon spinnare med kaninzonker men med bucktail, det är lätt och blir bra(sedan om det blir snyggt är tyvärr helt beroende på en själv...). Nu under vintern tänkte jag ge mig på att göra en spinnare med Marabou. Det verkar pulsera rejält i vattnet!
pepp-robert
2009-11-22, 15:46
Här (länk (http://sportfiskeforum.se/viewtopic.php?t=8161&postdays=0&postorder=asc&highlight=spinnfluga&start=1740)) finns Andreas finfina beskrivning av hur man binder en enkel spinnfluga. Var inte rädd för att använda mycke lim :)
Skruttapan
2009-11-22, 16:55
Lim är inget måste, sålänge du binder hårt så behöver du bara droppa på limmet när du gör knuten.
pepp-robert
2009-11-22, 18:32
Lim är inget måste, sålänge du binder hårt så behöver du bara droppa på limmet när du gör knuten.
Ok, jag får det inte att fungera nåt vidare utan lim. Men jag har rätt få fiskar att jämföra med så jag har kanske haft otur. Känns som en gädda som bråkar lätt kan trasa-sönder det om sitter på tuben.
Skruttapan
2009-11-22, 19:27
Ok, jag får det inte att fungera nåt vidare utan lim. Men jag har rätt få fiskar att jämföra med så jag har kanske haft otur. Känns som en gädda som bråkar lätt kan trasa-sönder det om sitter på tuben.
Har tagit som mest 5-6 gäddor med 6,5 på toppvikt som mest på flugorna jag bundit men inte sett att dom har trasat sönder nåt, visst "ståltråden" jag har innuti tuben som jag binder på har blivit böjd ett flertal gånger men trots det har matrialet inte lossnat.
pepp-robert
2009-11-23, 12:22
Har tagit som mest 5-6 gäddor med 6,5 på toppvikt som mest på flugorna jag bundit men inte sett att dom har trasat sönder nåt, visst "ståltråden" jag har innuti tuben som jag binder på har blivit böjd ett flertal gånger men trots det har matrialet inte lossnat.
Happ! Se där. Det är nog min bindningsteknik som falerar isf :) Kan väl konstatera att för mig har lim gjort flugorna hållbararare men att det nog inte är nödvändigt. Det gör ju bindings processen lite kletigare och jobbigare helt klart.
Peace
Robert
slang, lite julgranspynt och 2 buntband så e det klart :D
jämtlandgädda
2009-12-01, 20:38
Hej Jämtlandgädda,
klart du ska testa att göra en bucktailspinnare. Här har du en bra länk till en guide om hur man gör spinnare och även färdiga "spinnarrecept".
http://www.luremaking.com/catalogue/download_guide.htm
Jag har inte gjort någon spinnare med kaninzonker men med bucktail, det är lätt och blir bra(sedan om det blir snyggt är tyvärr helt beroende på en själv...). Nu under vintern tänkte jag ge mig på att göra en spinnare med Marabou. Det verkar pulsera rejält i vattnet!
Marabou pulserar inte nära så mycket som kanin
jämtlandgädda
2009-12-01, 20:45
nu köpte jag bindtråd, spinnartråd, kanin och tub... ska börja göra den imorn när ja har lim
updataterar med den färdiga saken
Skruttapan
2009-12-03, 01:14
Happ! Se där. Det är nog min bindningsteknik som falerar isf :) Kan väl konstatera att för mig har lim gjort flugorna hållbararare men att det nog inte är nödvändigt. Det gör ju bindings processen lite kletigare och jobbigare helt klart.
Peace
Robert
Hehe kan vara att jag har haft tur kanske, vem vet :).
Får se ivår sen igen om dom håller en säsong till.
jämtlandgädda
2009-12-03, 07:08
Har en fråga till:
Binder man med bindtråden på zonkern? Dvs man drar undan fibrerna och snurrar på mellan dom
UltraDuck
2009-12-04, 14:54
Har en fråga till:
Binder man med bindtråden på zonkern? Dvs man drar undan fibrerna och snurrar på mellan dom
Jag har inte gjort det. Bottnar ordentligt med tråd och sedan en del lim. Binder in mina strips (polarräv) iendast i endarna.
//Fredrik
jämtlandgädda
2009-12-04, 15:27
Jag har inte gjort det. Bottnar ordentligt med tråd och sedan en del lim. Binder in mina strips (polarräv) iendast i endarna.
//Fredrik
Ok, gjorde just klart min
bilder kommer
jämtlandgädda
2009-12-04, 15:41
Bilder åt folket:
Farsans julklapp, ska bara testa :-)
den e ganska liten och har inge ögen just nu men ska fixa.
kommer att göra den lite mindre när ja sätter på ögonen (ska binda bak den typ 1-2cm)
just nu e den 26cm utan metaltråd i mitten.
http://i688.photobucket.com/albums/vv249/jamtlandgadda/DSCN0952.jpghttp://i688.photobucket.com/albums/vv249/jamtlandgadda/DSCN0953.jpg
mycket fin! det är skoj att göra själv.
UltraDuck
2009-12-04, 17:05
Bilder åt folket:
Farsans julklapp, ska bara testa :-)
den e ganska liten och har inge ögen just nu men ska fixa.
kommer att göra den lite mindre när ja sätter på ögonen (ska binda bak den typ 1-2cm)
just nu e den 26cm utan metaltråd i mitten.
[
Väldigt fin!
Vad är det för kanin du har använt? Jag har haft problem med att hitta strips med tillräckligt långa hår. Har istället använt polarräv (DYRT) och en gammal pälsmössa av räv jag fick tag i billigt.
//Fredrik
jämtlandgädda
2009-12-07, 21:35
Väldigt fin!
Vad är det för kanin du har använt? Jag har haft problem med att hitta strips med tillräckligt långa hår. Har istället använt polarräv (DYRT) och en gammal pälsmössa av räv jag fick tag i billigt.
//Fredrik
köpte från berras, de hadde bara med kort hår så det blir små flugor
den e 2mm tjock iallafall
egentligen blev den inte så bra, rör sig bara fint om man rycker hela tiden men då e den skit bra :)
Den blev riktigt fin jag ska nog börga binda spinnflugor själv