Visa fullständig version : Fiskeplats fråga.
Backontrack
2009-11-25, 15:50
Hallå!
Jag har kikat på en del fiskefilmer nu om gös och gäddmete och har blivit riktigt sugen att pröva på det!
Min fråga är, vilken sjö är lämpligast till att fiska just gös och finns de någon speciell årstid då de är som bäst när de gäller mete?
Och hur är de med gäddan, när är det som bäst att meta denna fisk ?
Mvh
Christoffer.
Kringlan84
2009-11-25, 16:58
Det finns en teori om att gäddan äter som bara den nu eftersom den förbereder sig inför vintern och den kommande leken. Det fick jag som svar när jag ställde en liknande fråga som du på fiskeaffären. Jag ska dock flugfiska men det verkar som att gäddan håller sig väldigt grunt innan det blivit för kallt och den drar sig mot djupare vatten. Frågan är väl om det blivit för kallt redan, då blir det svårare att flugfiska efter gurkan men att meta, i synnerhet bottenmete, bör ju fungera alldeles utmärkt. Angående vatten så finns det lika delade åsikter som det finns fiskare, man kan fråga två seriösa sportfiskare där den ena säger att vattnet är ett paradis och den andra säger att den är katastrofalt dålig...man får prova sig fram. Lödde å fungerar ju men det lär vara svårfiskat...själv ska jag testa fluglyckan imorgon på västersjön.
Lycka till, Marvin
Lacholajbanfiske
2009-11-26, 21:43
För gös fisket hade jag nog valt västersjön, en bra sjö med mycket gös, fin natur och även möjlighet att hyra båtar. Till gäddmetet är jag lite osäker men vet precis som kringlan84 att det är svårfiskat i lödde å men när det väl hugger där får du hålla i spöt med båda händerna;) Ta även och kolla upp runt omkring dig där du bor efter någon sjö, brukar finnas många bra sjöar i skåne som inte många känner till som kan innehålla grov gädda!