Visa fullständig version : Flugbindning - nybörjartips från en nybörjare
Efter att ha läst lite inlägg här på forumet blev jag lite sugen på att prova den ädla konsten att binda flugor. Köpte ett nybörjarkit för 350 kr inkl verktyg. Verktygen håller väl inte den bästa kvaliteten. Här kommer första tipset:
1. köp en ny trådhållare med keramisk inlägg och en ny bindtråd som är lite starkare.
En sådan trådhållare brakar lös på 55 kr vilket inte är någon jätte investering. Jag lovar att det sparar en massa svordomar. Likaså en ny bindtråd som tål att "dra" lite i. Fråga i fiskeaffären efter en sådan. Det är inte kul när tråden går av mitt under bindningen.
Nästa tips:
2. Träna på använda Whipfinisher
Spänn upp en krok och fyll den med 50-100 knutar. :) Det är inte kul att upptäcka det kluriga i att använda verktyget när flugan är så gott som klar. Såg att det finns roterbara Whipfinisher. Kanske någon här på forumet har erfarenhet av en sådan.
3. Börja med ganska stora krokar.
Det är lättare att lära sig de olika teknikerna om det finns lite "utrymme".
Efter lite pill, så går det att få fram något som liknar flugor.
Kan rekommendera denna site http://www.ehnstrom.se/flugfiske/bindning_grund.htm
Finns några AVI filmer som visar lite grunder i flugbindning.
Lycka till!
Bif. en bild på mina förstlingar. obs kameran är verkligen as dålig. :)
Jag befinner mig i samma situation som du. Ska kolla upp den där siten noga! :)
papa_bear
2004-02-08, 12:42
gå en flugbindnings kurs
allt blir så mycket enklare då
finns inget som kan ersätta en lärare på plats
som kan visa vad som är fel i ens teknik
en bok kan inte göra det
Du har redan upptäckt vad alla vi andra oxå upptäckte när vi började binda flugor, mao köp en bättre trådrullehållare och en bra sax! De är de två viktigaste verktygen och det finns inget som är så irriterande som att dra av bindtråden (billiga trådrullehållare brukar ha grader, eller lätt få, i trumman) när flugan är klar och man precis ska göra knuten eller för den delen en sax som inte kan klippa av materialet. När det gäller roterande whipfinisher använder min svärfar en sådan. Han är mycket nöjd med den och tycker den är enklare att hantera än en vanlig, själv tycker jag det är en smaksak...
http://w1.500.telia.com/~u50002052/flugmons.html
En länk med en hel del steg för steg mönsterbeskrivningar, tyvärr inte så många bilder dock
MITT tips är att:
1.Skippa whipfinishen! Bättre att skaffa en dubbingnål med ihåligt skaft å göra halvslag runt detta samt att man får MYCKE snyggare huvuden eftersom man kan hålla tillbaks hacklet samtidigt!
2. Lägg en xtra slant på en BRA(typ TMC el. Moryat) sax å en mindre slant på en B-sax att klippa t.ex. tinsel å blytråd med.
papa_bear
2004-02-09, 10:18
2 saxar e smart
men skippa inte whipfinishern e ett måste för mig i alla fall
då jag brukar avsluta mina montana muddlers bakom thorax
finns finns även andra flugor som avslutas på andra ställen
men för vanliga torrflugor då speciellt i mindre storlekar så får man mycket snyggare huvuden med en gammal kulspets penna eller dyl.
Stargazer
2004-02-09, 10:26
Mina tips är följande :
*köp en trådhållare/bobbin med keramiskt rör
*köp en hackeltång som inte tappar greppet
*lägg ner några extra slantar på bra tuppnackar, ex. METZ. Det finns inget som förstör upplevelsen med flugbindning så mycket som ett par risiga indiska nackar som aldrig gör som man vill. Bättre isf att göra avkall på färgen till förmån för kvaliteten.
*om ni har nymfer som är osymetriska, och vill förtynga dem - lägg då förtyngningen på undersidan krokskaftet ist. för runtom, annars presenteras de upp och ner.
Jag köpte mitt flugbindningsutrustning för många många år sedan och jag har samma gamla trådhållare, som ej är keramisk, två billiga saxar för runt 60kr/st och lika så en billig hackeltång. allt fungerar utmärkt.
Tänk på att om du väljer mer hållbar tråd så är den ofta tjockare vilket kan vara en nackdel när du binder mindre flugor.
Jag tycker också att whipfinishern är ett måste, men det är väldigt individuellt. många jag känner kör utan.
Vad jag hört så har Metz tappat mycket i kvalite, de håller inte längre måtten. Det är nog bättre o köpa en whitning eller en hoffman nacke.
Nu när jag binder många olika flugor så är ett bra städ viktigt har jag märkt, har börjat titta på ett HMH-städ men smakar det så kostar det ;)
Efter att ha bundit ett 20-tal flugor verkar tekniken sitta rätt OK. Jag kan numera använda den tunnare bindtråden som följde med nybörjarkittet. :) Trådhållaren däremot är fortfarande totalt värdelös. Med min nyinskaffade, med keramiskt inlägg, har tråden aldrig gått av. Nu kanske jag hade otur med ett dåligt verktyg i mitt kit. Andra kanske har bättre lycka, vilket yoxler är ett bevis för. Alltså, verktygen behöver inte vara dåliga, men troligtvis är kvaliteten mycket varierande i kit för 3-400 kr. Som sagt, går tråden av för lätt, ge inte upp, det kan bero på trådhållaren.
Fick ett nybörjarkit, och kan hålla med om trådhållare och sax som de flesta säger. Det jag nu börjar märka när jag hållt på ett tag är att också städet inte är vad jag vill ha riktigt, det håller i kroken, men inget mer...
Stargazer: METZ!?! D va ett tag sedan du köpte nån nacke va? :-)
Metz har changserat d senaste åren! Grova stammar å ojämn kvalité...
Köp Hoffman eller Whitening.
Mitt BÄSTA tips:
Gå till en VÄLSORTERAD handlare å köp Whitening saddle! Topkvalité sorterat å klart per storlek! Brukar va 3-5 sadlehaclke per förpackning å varje hackle brukar man kunna få ut 10-15 flugor. Alltså 40-60 flugor för drygt 25kronor.
Jag köper inte nackar, jag gick med i en fiskeklubb som har material o lånar därifrån :headbang: billigast så :cool1:
Det är viktigt med bra saker när man binder flugor. Det sparar många svordomar och förstörda flugor. Det ska vara kvalite rätt igenom, allt från städ, sax och trådhållare till krok och material. Efter en tids användning så märker man själv om man behöver byta ut verktyg/material om det nu inte håller måtten.
Tänk på att inte binda på dålig krok, även om ni bundit en fin fluga som lockar fisken så är det förbannat tråkit om kroken nu skulle hålla dålig kvalite och gå sönder. Dyr krok behöver nödvändigtvis inte vara bättre. Jag har hittat en mycket billig krok som ska vara kanon, Sprite. Den säljs av elgeco.se och vad jag hört så är den kanonbra! och priser är också helt rätt.
Har samma grejer fortfarande som följde med i kittet, har lagt till en sax (japansax) den e suverän. De enda jag inte använder är
whipfinishern´har alldrig fått det att funka...