handdator

Visa fullständig version : Östra Dammen i Lomma

Kringlan84
2009-12-09, 17:40
Någon som fiskat där efter abborre och eller gädda? Inte intresserad av karp alltså
Isåfall är det någon som vet några ställen som är bättre än andra? Tänkte faktiskt flugfiska efter dessa. Hade varit kul och givande med lite tips. :appl:

Von__H
2009-12-09, 19:32
Har du flytring? Annars måste det vara en av de sämsta sjöarna i Sverige att flugfiska i. Jag skulle kanske fundera på slättäng istället.

Kringlan84
2009-12-09, 19:47
Har du flytring? Annars måste det vara en av de sämsta sjöarna i Sverige att flugfiska i. Jag skulle kanske fundera på slättäng istället.

Tack för omtanken, men ja, jag har en oinvigd flytring som behöver vätas ner :cheers:

PS Förresten, nu när du ändå nämner det, är slättängsdammen bra för gädda och abborre?

Mikael
2009-12-09, 20:03
De har tagit flera gäddor över 10 kg i de dammarna de senaste åren de flesta på ismete men även några på jerk.

Abborre har jag dock aldrig hört om något större än 1000-bröder.

nash_tackle
2009-12-09, 21:14
Om jag inte är helt fel på det så får du inte andvända flytring i några av dessa dammarna!

Von__H
2009-12-09, 21:27
Skit i Nash_tackle han vet inte mycket han ;)

lex
2009-12-09, 22:35
Gäddbeståndet är inte vad det har varit i östran. Förut kunde man ha fint gäddfiske men nu är det inte lika hett! Det finns givetvis gädda kvar men beståndet är sämre än förr. Abborre har aldrig varit bra enligt mig, småabborrar. Att flugfiska vid dammen torde vara ´sjukt svårt, det är JÄTTEmycket växlighet runt dammen.

Kringlan84
2009-12-10, 05:39
Om jag inte är helt fel på det så får du inte andvända flytring i några av dessa dammarna!

Ingentans, varken på kommunens informations sida eller fiska i skåne kan jag läsa efter förbud på flytring. Har faktiskt letat överallt nu och hittar INGENTING :) Så vilken fakta baserar du ditt uttalande på? Eller du kanske inte vill att folk ska plaska där med flytring? :santa:

nash_tackle
2009-12-10, 09:55
Båt eller annan typ av flytutrustning får ALDRIG användas i dammarna! Exakt så står det på fiskekortets framsida! så jag bygger mitt utalande på det!

Kringlan84
2009-12-10, 12:53
Båt eller annan typ av flytutrustning får ALDRIG användas i dammarna! Exakt så står det på fiskekortets framsida! så jag bygger mitt utalande på det!

Det tackar man för man tycker ju de borde skriva det på fler ställen så man inte kommer dit och löper ett kort för att upptäcka först där att man inte kan använda ringen. tack för infot iaf =)

nash_tackle
2009-12-10, 13:30
Yes ska ta upp det med klubben som har hand om östra och kommunen! men tips på ett vatten är kävlingeån uppe vid flyinge! har själv gått där mycket med fluga efter abbore o Gädda

Kringlan84
2009-12-10, 15:27
Yes ska ta upp det med klubben som har hand om östra och kommunen! men tips på ett vatten är kävlingeån uppe vid flyinge! har själv gått där mycket med fluga efter abbore o Gädda

Tack Nash_Tackle
Vet du hur det är med fiskekort i Flyinge? Hittar ingen information om man behöver fiskkort eller inte.

nash_tackle
2009-12-10, 15:55
Fisket kortet för lödde/kävligeån räcker upp till lilla harrie! sen är det Mark/fiskerätt ägaren som bestämmer! Har själv fiskat riktigt mycket vid flyinge o gårdstånga och har aldrig varit med om några problem! Men ovanför hästarna i flyinge är den ena bonden lite sur! men det handlar om att möta han med ett stor leende och glatt humör! Men bra ställen är vid kyrkan i flyinge och vid hästarna! har själv fångat mycket gädda där på fluga! och inte helt ovanligt med fisk på 5+

Von__H
2009-12-10, 19:07
Du är för go Calle!