handdator

Visa fullständig version : Bästa blänket och balansen till bågen?

Jock Scott
2009-12-11, 16:49
Hej!

Kan ni pimpel proffs, rekommendera riktigt bra blänken och balans pirkar till Regnbågs fisket vore det toppen. :appl:

Gärna med länk please.

Likaså lina. Nylon eller fläta?

team char
2009-12-11, 20:15
Den här balansaren är en favorit uppe i Storuman efter båge
http://www2.normark.se/public/Servlet?action=login_anonymous&page=newlayout.jsp?parent=sFISKE

Fiskas antingen med en powerbait kula eller med maggot

Det går ganska bra att använda flätlina när man pimplar om det inte är för kalt då blir den som en pinne och fryser fast över allt

Fiskkonservator Lubbe
2009-12-11, 20:26
Nylon, precis som det är sagt så fryser gärna flärlinan.
Vad gäller båge så har jag alltid fiskat (med stor framgång) med bara en liten trekrok, slängt på en massa magots, ett litet sänke en bit ovanför... bågar brukar inte va så kräsna... tatt en del på ett abborrjigghuvud och några magots på... de verkar skita i vilket

Jock Scott
2009-12-15, 08:05
Tack för tipsen killar! :appl: :cheers:

Morta
2009-12-15, 12:13
Kör med antingen flätlina eller nylon när jag pimplar. Flätlina har överlägsen känslighet. Fiskar mormyska utan känseltopp med tunna wigglerspöet... Dock går gränsen runt -2 grader, då måste man ha nylon.... Vanligt rödingblänke agnat med räka eller maggot, microbalansare med räka, vanlig balansare... Ja. Att fånga regnbågen brukar inte vara några större problem... Finns det fisk i pölen och du släpper ner maten i närheten så smäller det..

fiskarlennart
2009-12-15, 17:31
Viktigast är nog var du har agnat kroken med, för egen del tycker jag att en bit kokt räka är suveränt, brukar köra med en vanlig vertikalpirk med en tafs på 7-10cm. Är det tllåtet att använda räka i vattnet brukar jag göra som följer. Kvällen före fisket konsumeras räkor o vin, tar vara på huvudena o skalen. Följande dag när jag kommer fram till fiskevattnet borrar jag upp ca 4-5 hål på lagom promenadavstånd, häller i lite blandat huvud o skal i varje hål, sedan brukar jag alternera mellan hålen. Inte för länge i varje hål bättre att flytta runt mellan de förmäskade hålen. Var beredd på att hugget kommer snabbt o brutalt om en båge står o kalasar på räkskal när pirken dinglar ned. Får man en båge o rensar den är det nästan garanti på att den har räkskal i magen