Visa fullständig version : Andamanerna 2005
Da_Moose
2004-02-11, 06:18
Nu var det gjort, förhandsanmälan för en fiskeresa till Andamanerna våren 2005 är inlämnad.
Jag vill åka......NUUUUUUUUUU!!!!!
Mange Wiberg
2004-02-11, 08:37
fan vad härligt asså! ska nog på en resa nu 04 men inget e säkert.....
Alessandro
2004-02-11, 14:07
Kom ihåg bara att söka visum i tid, Indisk byråkrati är ökänd för att vara omständig...
efter Kristians bilder och snack blev jag grymt sugen...
Men det lutar å Alligator Gar i Texas istället:)
Da_Moose
2004-02-11, 21:23
vad??? finns det bilder här från andamanerna??? måste söka.....
Nope, Kristian Lager på Sundbybergs Sportfiske var dit 2003 med J.Larsson & Co
ice-hacker
2004-02-11, 22:00
Vad fiskar dom efter? alltså sort, art?
Da_Moose
2004-02-11, 22:11
Giant Travelly, även kallad GT. Fiskas med stora poppers i ytan.
Sen så vill jag fånga en stor och fet haj.
Sturgeon
2004-02-11, 23:10
Började undra vilka utav mina bilder som var intressanta, innan jag läste att det var en annan kristian du tänkte på. (Ja, jag vet lite egotrippad är man väl:rolleyes: )
Mange Wiberg
2004-02-12, 08:08
bilder på Kristian lager och Jörgen larsson från andamanerna finns på: http://www.havsfiske.wasa.net/artikel/andamanerna/andamanerna.htm
Da_Moose
2004-02-12, 16:11
jo, har sett de bilderna. har även hittat lite andra hemsidor om fisket på Andaman Islands
ice-hacker
2004-02-12, 20:05
Da_Moose,
vad kostar en sådan resa?
Det ser ju verkligen skithäftigt ut, nått sådant vill man ju bara åka på någon gång när kassakistan är full.
Da_Moose
2004-02-12, 20:33
Vi har inte fått något fast pris ännu, blir nog klart till sommaren. Men runt 25000:- från stockholm för 7 dagars fiske + 3 resdagar.
Alessandro
2004-10-22, 12:42
Var 11 dagar på Andamanerna i somras, lyckades missa 2 hugg det var allt.
Såg fina ytjakter runt Haveland Island (hade ett bra hugg på popper) och
runt Neil Island (såg ytjakterna ifrån färjan).
Fiskade också i Rangat Bay och hade ett hugg på rattlin´rap.
Tyvärr fanns det inga bra guider på öarna i augusti när jag var där, endast
en liten resebyrå som ville ha 900kr för 5 timmars fiske (vi har nät, sa dom)
så det blev inget.
Kolla även på www.anislands.com
Undrar hur det ser ut där nu?
Da Moose skall du dit i vår??? Jag skulle inte vilja åka dit nu i alla fall!!! Det kanske är riskfritt i vår... Men lite läskigt skulle det nog ändå vara!
Da_Moose
2004-12-28, 10:51
Jag skulle väl säga att det ser rätt kört ut där nu.
3000 döda samt 30000 saknade på Andamanerna, ganska dåligt för att ha en befolkning på 360,000.
Hamnen i Port Blair där vi ska åka båt från är sönderslagen, den har jag sett bild på och den var inte så vacker.
Hörde även att flygplatsen är förstörd, men det är obekräftat.
Tveksamt om vi får något visum dit med den stora risken för epidemier etc.
Men man ska inte klaga, hade vi varit där nu och fiskat så hade det garanterat varit den sista fisketuren man gjorde.
Om allting skiter sig, får du tillbaka insatsen då eller är det ett risktagande du får stå för? Det var ju en lång tid mellan resa och anmälan så man kan tycka att det borde finnas något slags skyddsnät mot såna här oförutsedda händelser.
Da_Moose
2004-12-28, 11:11
Om allting skiter sig, får du tillbaka insatsen då eller är det ett risktagande du får stå för? Det var ju en lång tid mellan resa och anmälan så man kan tycka att det borde finnas något slags skyddsnät mot såna här oförutsedda händelser.
Eftersom vi bokade båt för sig och flyg för sig så kommer det nog att kosta oss lite iaf.
För flyget så betalade man ju en "avbeställningsförsäkring" på typ 400:-, den skulle täcka alla anledningar till avbeställning vilket är skönt.
För båten så har vi slantat in 2000:- om jag inte minns helt fel. Men det skulle vara en viss avbokningsavgift där också. Men med dessa förutsättningar så vet jag inte vad som gäller egentligen.
Båten har dock klarat sig då den var ute i havet utanför Phuket när det hände. Har fått mail av kaptenen som förklarade att allt var ok med honom och båt.
Men vad som händer nu är väl bara att vänta och se. Blir väl att pimpla abborre till påsk istället..... :-(
Alessandro
2004-12-28, 17:13
Flygplatsen i PB fungerar fast landningsbanan har spruckit, Indian airlines satte in extra flyg för att få ut folk därifrån igår, 100-tals skadade och 2 omkomna i PB pga jordbävningen. Dessutom har flygvapnet i
Indien skickat in AN-32:or, dom flesta pirar är förstörda på A&N, bl.a
hade dom en sagolik tur på Havelock ön som jag besökte i somras och
stod och fiskade ifrån piren, färjan hade precis lagt ut några minuter innan
och ingen var kvar på piren då vågorna kom, båten klarade sig och piren
som var byggd i betong rasade. Inga dödsoffer där så vitt jag vet.piren på Neil ön blev också förstörd, tydligen spolades hela den ön över vågorna.
8 svenskar på Andamanerna just nu och jag utgår ifrån att dom flesta
dyker eller fiskar, Israel har ett hundratal medborgare där och dom har satt
upp ett kriscenter där, svårt med telefon-nätet, tydligen funkar bara satelit
telefon-
Värst drabbade är Nikobarerna vilka normalt är förbjudet område för turister, vågorna kom 5-10 minuter efter jordbävningen, inte 2-3 timmar´s mellanrum som i Thailand. Andamanerna
ligger norr om N och är inte alls lika platta, jag bodde säkert 100 m över havet under min tid i PB.
Smittorisk tror jag inte är någon större problem i PB, snarare att en del
byggnader är skadade av jordbävningen och måste rivas.
Eländes, eländes elände
Da_Moose
2004-12-28, 19:23
Allesandro, var har du fått den informationen från?
Det enda jag snappat upp om Andamanerna har varit via CNN och BBC samt små snuttar via svenska nyheter.
Enligt vad jag läst så var 20% av befolkningen på Car Nikobar ön, där Port Blair ligger enligt samma tidning, döda samt en massa andra tråkigheter.
Hursomhelst så tror jag inte att det blir så kul att åka till ett område med så många döda och så mycket förstörelse.
Vi ska t.ex. flyga via Chennai/madras och där har de evakuerat 15000 hushåll runt kärnkraftverket då havsvatten strömmat in i verket. Känns snabbt som om det kommer att bli mycket efterverkningar i detta område.
Om vi får något Visum och Restricted Area Permit är väl också lite tveksamt.
Alessandro
2004-12-28, 20:22
Brittisk, Indisk och Israelisk media, självklart är det inget roligt att åka till ett katastrof område, Chennai är en storstad med Sverige´s befolkning, så jag
är inte speciellt orolig för en mellanlandning där igen, annars kan man flyga
via Calcutta. Visum är nog också ett problem, förmodligen vill dom inte ha
turister utanför PB under ett bra tag.
Nej, Port Blair ligger på Södra Andamanerna (på engelska heter ön South Andaman Island, söder om denna finns en ö som heter little Andaman och
norr om South Andaman ligger Baratang och Middle Andaman som jag också besökt samt North Andaman, på dåliga kartor ser det ut som en ö med
PB längts söderut) och högsta punkt är +300 meter över havet på South
Andaman, North Andaman har en topp på +700 meter. Car Nicobar är en ö som ligger söder om Andamanerna.
Da_Moose
2004-12-28, 20:35
OK, misstänkte att Port Blair inte låg på Car Nicobar men har inte orkar engagera mig så mycket.
En som ska med hade sin visumansökning inne på ambassaden sedan före jul och han blev uppringd av dem idag. De godkände inga visumansökningar till öarna då de hävdade att nästan inget fanns kvar av dem.
Men det tar väl en vecka eller 2 innan man får någon klarhet i vad som egentligen hänt. Det verkar komma olika informationer från olika ställen.
Alessandro
2004-12-28, 21:01
Vilken lögn, självklart finns det kvar av öarna, infrastrukturen är däremot skadad, flygplats byggnaden har skadats även landningsbanan. Öarna är lika stora som Cypern sammanlagt och
det bodde +350.000 där.
Dom vill inte ha dit turister och det kan jag förstå, men ljuga är illa.
dengrymmekocken
2006-06-29, 21:56
Till alla er som har tankar om att åka till Andamarerna för att fiska i detta sista paradis på jorden som trots allt är ganska oförstört än, passa på gör det nu. Jag var där senast i jan-feb och det finns inget att oroa sig för vad gäller förstörelse från tsunamin inte på dom platser som den vanlige fiskeresenären kan åka till.Dom enda egentliga platserna som där var förstörelse på är Little Andaman och Nicobar (inte tillgänglig för ikkeindier) Vad det gäller fisket i övrigt så är det mycket ooganiserat man måste ha kontakter det finns tex. ingen som säljer utrustning så allt måste man se till att ta med sej själv och tänk då på att ta med det absolut grövsta grejer som finns att få här hemma för här händer det saker som du inte kan tro.Tyvärr så hände det en olycka på Andaman i Port Blair den enda organiserade båten Andaman Hooker exploderade i hamn och försvann i djupet. Inget ont utan något gott detta resulterade i att jag fick träffa 4 glada svenskar på ön Havelock Krille, Thomas vi fick möjlighet att fiska en vecka tillsammans och klämma några trevliga GT och barracudor. Om ni läser detta hoppas jag att det onda i ryggen har gått över Krille. Om det finns någon som är itresserad av detta unika fiske så har jag dom kontakter som behövs både vad gäller priser boende,fisketurer mm. Hör av dig på nätet så ska jag hjälpa dig så du får en trevlig resa till Andaman och en oförglömmlig fisketur.
Rolf Persson
Alessandro
2006-06-29, 22:00
Bryggan rasade väl på Havelock, hur är det på Neil Island klarade sig bryggan där? Enda chansen att besöka Nicobarerna för utlänningar är att åka med färjan som går ifrån Chennai/Kolkata, ibland så lägger dom till först där och
då får man inte gå iland.
Da_Moose
2006-06-29, 22:12
Owe Shittek(eller hur det stavas) som ägde båten som exploderade i Port Blair har skaffat en ny båt som tydligen står på ett varv nu för att få rätt modifieringar gjorda. Men han skall fortsätta köra på med längre fiskeresor som tidigare.
Dom 2 deckhands som var på båten när den exploderade har klarat sig. Båda hamnade på sjukhus med brännskador + lite annat, men det har blivit bra igen tydligen. Den ena av dem är tydligen några tänder fattigare men det kan man ju ta.
Jag har några jobbarkompisar som funderar på att åka igen nästa vår, själv är man pappaledig och har inga finanser för någon sådan resa. Man får nöja sig med att fiska lite gädda och abborre från sin lilla båt på Umeälven....
dengrymmekocken
2006-06-29, 22:21
[QUOTE=Alessandro]Bryggan rasade väl på Havelock, hur är det på Neil Island klarade sig bryggan där? Enda chansen att besöka Nicobarerna för utlänningar är att åka med färjan som går ifrån Chennai/Kolkata, ibland så lägger dom till först där och
då får man inte gå iland
Bryggan på Havelock står där den alltid stått och det är samma med bryggan på Niel. Det uppstår alltid en massa prat när en sådan omfattande olycka händer och visst är det så att det hände saker där men eftersom Andamarerna fortfarande har sin mangroveskog kvar så var dom delvis skyddade från vågen. Du säger det själv att man inte får gå iland där man kan inte få visa till Car och Nicobar troligvis för att det finns stora militära aläggningar där (troligvis Bush Sommaresidens) :cheers:
ha det Rolf
Alessandro
2006-06-29, 22:36
Flygbasen norr om flygplatsen i PB är också off-limit för obehöriga.
BBC skrev att vågen kom precis när färjan la ut och att piren rasade på Havelock var ingen som omkom där iallafall.
Kanske tur att både Neil och Havelock´s bryggor ligger i nordlig riktning, dessutom så skyddar väl korallen Neil?
Vad bodde ni på Havelock, jag bodde på ett ställe nära färjeläget som heter Maya.
Lite bilder finns här, http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=13839
dengrymmekocken
2006-06-29, 22:44
[QUOTE=Da_Moose]Owe Shittek(eller hur det stavas) som ägde båten som exploderade i Port Blair har skaffat en ny båt som tydligen står på ett varv nu för att få rätt modifieringar gjorda. Men han skall fortsätta köra på med längre fiskeresor som tidigare.
Dom 2 deckhands som var på båten när den exploderade har klarat sig. Båda hamnade på sjukhus med brännskador + lite annat, men det har blivit bra igen tydligen. Den ena av dem är tydligen några tänder fattigare men det kan man ju ta.
Jag har några jobbarkompisar som funderar på att åka igen nästa vår, själv är man pappaledig och har inga finanser för någon sådan resa. Man får nöja sig med att fiska lite gädda och abborre från sin lilla båt på Umeälven....[
Trevligt att Owe skall fortsätta för han kan ju detta med fiske på Andaman bättre än någon annan. Vad gäller deckboys så är det verkligen tur att dom klarade sig så bra detta med AH hände precis när gänget från Sthlm skulle ombord var en otrolig tur att det inte inträffade i havet och dom inte fanns ombord: Om dina kompisar behöver någon form av hjälp står jag gärna till tjänst.
Umeälven är väl inte att leka med om jag förstått det rätt.
Vad gäller din pappaledighet det kostar att ligga på topp eller?
mvh Rolf Persson :cool3:
dengrymmekocken
2006-06-29, 22:59
[QUOTE=Alessandro]Flygbasen norr om flygplatsen i PB är också off-limit för obehöriga.
BBC skrev att vågen kom precis när färjan la ut och att piren rasade på Havelock var ingen som omkom där iallafall.
Kanske tur att både Neil och Havelock´s bryggor ligger i nordlig riktning, dessutom så skyddar väl korallen Neil?
Vad bodde ni på Havelock, jag bodde på ett ställe nära färjeläget som heter Maya.
Lite bilder finns här, [url]http://fiskersiden.no/forum/index.php?
Tack för länken till dom fina bilderna. Vi bodde på ett ställe som Wild Orchide 10 min med båge från färjan det enda stället på Havelock som har fiskeutrustning för grov fisk. Den pir som fick skador var den som ligger på andra sidan som avskärmar Waterpalace frå havet nedanför Cellular Jail alltså inte i hamnen i Port Blair däremot var det bra många mindre och även färjor som kastades upp på kajen.
mvh Rolf :cheers:
Alessandro
2006-06-29, 23:05
Piren nere vid akvariet och velodromen?
Tack för tipset om boende på Havelock, var bara där ett dygn.
Da_Moose
2006-06-30, 00:32
Trevligt att Owe skall fortsätta för han kan ju detta med fiske på Andaman bättre än någon annan. Vad gäller deckboys så är det verkligen tur att dom klarade sig så bra detta med AH hände precis när gänget från Sthlm skulle ombord var en otrolig tur att det inte inträffade i havet och dom inte fanns ombord: Om dina kompisar behöver någon form av hjälp står jag gärna till tjänst.
Umeälven är väl inte att leka med om jag förstått det rätt.
Vad gäller din pappaledighet det kostar att ligga på topp eller?
mvh Rolf Persson :cool3:
Vi får mycket gädda samt borre i Umeälven, men de större håller sig dock på avstånd tyvärr. Vet också att någon yrkesfiskare fått tillstånd att näta i lekvikarna efter gädda av någon konstig anledning, då förstår man ju vad som händer med beståndet.....
Medelvikten går ner rätt drastiskt, men nån stor skall det väl finnas kvar hoppas jag. Så mycket tid som jag har mina fiskekrokar i vattnet så måste den väl simma förbi mina fiskedrag nån gång iaf.
Det kostar att ligga på topp, så är det med barnledigheten. Men jag skulle inte vilja byta den mot något annat. Så här roligt har jag inte haft tidigare och så här utvilad har jag inte varit på länge. Helt underbart!
Alessandro
2008-05-12, 17:45
OK nån som skall dit i sommar, närmare bestämt juli, är mycket sugen på ett återbesök. Air Deccan kör billigt flyg inrikes i Indien och Finnair har billiga resor dit, alltså runda slängar 7-8 tusen för en resa till Port Blair ifrån Sthlm med två stopp i Mumbai (Bombay) och Chennai (Madras), sen färja till Havelock och Neil Islands. Själv har jag ju poppergrejor sen Guinea-Bissau resan och alla vaccinationer så det är bara att köra, visum tillkommer ju och boende ute på öarna, fast det är ju lågsäsong nu.