handdator

Visa fullständig version : Hawk eye isekolod ?

Bergman
2004-02-19, 20:43
Halloj gubbar, gummor, pojkar och flickor !

Tänkte kolla om någon av er har testat isekolod och då kanske även det som heter Hawk Eye ? Jag och polaren har nämligen beställt ett av Jenk men i vet inte så mycket om prestandan på dom. Grejar det tex 25 cm halvrisig is med lite slask på eller måste man borra ett hål då ? Är det kärnis funkar det givetvis bättre men är deet tillräckligt bra även på "Stockholmsisarna" i nuläget ?

Någon som vet deras hemsida förresten så man kan läsa på lite om det ? Har letat men inte funnit tyvärr ...

Hjälp herr Bergman nu ! :D

m@
2004-02-19, 20:55
Bergman, menar du det vanliga handlodet av "ficklamsmodell" eller det som är som ett vanligt ekolod? Av det jag sett av PU och Linus lod (ficklamsmodellen) så verkar det funka helt OK men inte så bra på vanliga isar, utan du får vackert borra upp ett hål. Kärnisar har det ju knappt varit några så där vet jag inte hur pass bra det skjuter igenom. Har själv Marcum LX-i som är kraftigare lod helt klart, jag skjuter igenom rätt gråa isar på 15-20 cm uta att borra. Tyvärr har detta lod en puckad lösning på batteriplaceringen, att det har faktiskt smugit sig in lite fukt och då har det blivit lite tokspel på lodet.

Push-Up
2004-02-19, 21:26
Bergman, precis som m@ skriver är det med Hawk Eye lodet.
Det visar djupet bra i borrat hål, men inte genom vanlig grå is. Enda kärnis jag hittat i år var 10-15cm och det sköt den igenom.
Storleken är klockrent och passar de flesta overallfickor vilket är ett enormt stort plus, det ksa ju vara lätt å ha med sig där du går och står.
M@'s har mkt kraftigare utefekt, men är oxå högre i pris....

Bergman
2004-02-19, 21:32
Det är ficklampsmodellen vi beställt och man lär få träna musklerna ytterligare då men skönt att slippa handloda i varje hål om man inte har djupkarta.

Förhoppningsvis hinner det anlända inför nästa fisketur och sedan ska det testas ! :)

P-U, funkar inte erat lod alls på "gråa" isar eller kan det mäta fel djup ? Vet inte riktigt hur de fungerar nämligen ...

Push-Up
2004-02-19, 21:45
Nope, det blir bara streckat i displayen. Det är asskönt att slippa handloda.......

m@
2004-02-19, 22:10
Bergman, tror du kommer bli nöjd med det lodet, det funkar som sagt till ändamålet det är tänkt att fungera för. Det andra Hawkeye lodet däremot, var en riktigt usel historia. Köpte version 1 när det kom, men det var rent ut sagt rena dyngan. Dels klarade det inte av att mäta på större djup än 9 meter, dels så var ekolodspresentationen som man har på vanliga lod, ersatt av en fast botten linje, för att emellanåt visa nåt stenblock lite då och då. Kändes ungefär som att kika på ett donkey-kong gameboy om du fattar jämförelsen...:-) Som tur var så var nasaren fullt förstående så jag fick reklamera det köpet...

Bergman
2004-02-21, 09:46
Jann, kan du utveckla klockrent är du hygglo ? Läste artikeln men hittade inga detaljer om lodet.

Fungerade det genom is eller körde ni i borrade hål ? Vilken typ av is var det om ni körde genom isen ?

Bergman
2004-02-21, 09:51
Hittade artikeln nu ... jag letade först bland fångstrapporterna. ;)

Bergman
2004-02-21, 09:52
M@, lodet får nog bekänna färg nästa helg bara det hinner anlända innan dess. :)

Att handloda med lina och sänke är ingen höjdare iallafall ...

m@
2004-02-21, 17:14
Jävlar vad nöjd jag är med Marcum LX-i. Efter lite tätningstrix så funkade det klockrent idag. Skjuta igenom 20-30 cm grå is var nemas problemas...lite vatten på isen sen var det klockrent att loda...:-D

Push-Up
2004-02-21, 20:24
Hade mitt Hawk Eye idag med på årets första båtfiske, vi sket i ekolodet, men i fickan låg mitt handlod, det var skönt å kunna kolla djupet lite snabbt då å då faktiskt. Testade även lodet i långsam fart, det gick kanon, tappade inte kontakten med botten osv. Men m@'s är garanterat bättre som sagt....dyrare oxå, kanske värt det:)

m@
2004-02-21, 21:31
Enda frågetecknet med LX-i lodet är batteriluckans utformning. Hade som sagt problem med lite fukt som letade sig in vilket är dåligt. Med lite fix så ordnade det sig ändå. Men i övrigt är det ett kanonlod :-)

m@
2004-02-21, 21:45
Jann, inget. Det var en skuld som kvittades med lodet istället :-) Vad ett sånt kostar vet jag inte, efter tull etc. Men jag har sett det för typ $120. Vet inte ifall Jenk kommer marknadsföra det, man kan i alla fall hoppas.

m@
2004-12-13, 10:46
Återupptar en gammal tråd, men nu har jag kört hårt en vinter med mitt Marcum LX-i. Summa summarum; Marcum LX-i krossar allt motstånd vad gäller prestanda i kategorin handlod av ficklampstyp. Förra säsongen fick lodet bekänna färg på is upp till ca 55 cm, och det var inga problem att skjuta igenom isen. Till saken hör även att det inte handlade om klar kärnis heller, vilket får anses otroligt bra. Även isens yta var av den skrovligare typen. Ända att tänka på är att sparka undan all snö på isen samt skvätta på lite vatten så lodet kan mäta utan störning av luft. Otroligt potent lod för den flitige isfiskaren, speciellt för dom som allt som oftast får kämpa mot tjocka isar vintertid. Att borra och loda genom halvmetertjocka isar med 205 mm borr är inget semesterfiske direkt :-)

Flodebanan ¨
2004-12-13, 12:01
Hur stor är uteffekten på ett sådant lod? Är det samma lod som bl.a Hans Nordin har höjt till himmeln? Blått ficklampslod med svart "lampa"?

Undrar om ett "vanligt" ekolod har effekten att klara att skjuta igenom isen tro?

m@
2004-12-13, 12:10
"The LX-i is the most advanced hand held sonar ever made. This unit allows you to take depth readings right through the ice. Just hold it on the ice and take a reading. Your depth will be displayed on the LCD. The LX-i has 2500 watts of power. The unit is so accurate that you can take readings to 299 feet down to a tenth of a foot". Hans Nordin har ju testat några olika vad jag vet, bl a Polarvision (den blåa). Om jag inte missminner mig så har dom likvärdig uteffekt. Vet andra som använt Polarvision som även dom är nöjda. Tilläggas ska att Marcum LXi endast mäter i feet, men det är inget stort problem. Kör man t ex med Linecounter-rullar så mäter många av dom i feet också, så där har man ju en fördel...

m@
2004-12-13, 12:14
Fördelen med ficklampslod är ju uppenbar; man slipper massa sladdar och elände att släpa runt på. Mitt lod har jag i byxfickan lättillgänglig vid förflyttningar eller när jag ska reka ett nytt ställe...

Push-Up
2004-12-13, 17:50
Det m@ har rockar, det är GRYMT.
Mitt Hawk Eye är bra på tunna glasklara isar, i borrade hål och som snabbvisare av djup i småbåtar osv. Det duger.....men inte mera!
Hawk Eye är inte värt priset som man får betala i Sverige!

Jenk
2004-12-13, 17:59
Vad kostar hawkeye hemma?

Push-Up
2004-12-13, 18:02
listpris ca 1600-1700:-

Isbjörnen
2006-01-20, 18:02
:ogen: Tjena!

Såg att MarCum LX-i finns hos berras sportfiske. Kolla i deras web-shop under isfiske (tillbehör).

Jag tycker också att det slår det mesta med lätthet. :rockbanan

TAMTAM
2006-01-20, 19:53
Har du solid is utan infrusna snölager och ingenting som stör pulsen dvs ren kärnis samt häller en skvätt vatten under givaren funkar alla lod med en rimlig uteffekt.
Om inte funkar inget lod nästan oavsett uteffekten.