handdator

Visa fullständig version : Sutare ''vår svenske kämpe''

silver
2002-11-26, 18:21
okej! sturgeon
Jag är beredd, fråga på.;)

Kiwi
2002-11-26, 18:29
vad tycker du e det bästa betet till Sutare?varför har du tagit upp dom det går väl inte att äta Sutare?

silver
2002-11-26, 18:39
Tjabba!ogge

Det är klart jag tar upp dom om jag skall fotografera.Ser du nätet på bilden även kallad karpsäck.Ogge man tar ofta sutaren på natten och jag föredrar dags bilder.Jag lovar dig att samtliga lever. Apropå, så är Sutaren en väldigt uppskattad matfisk i europa.Så att äta den går nog om man är sugen.Jag hittade faktiskt recept på internet en gång.

silver
2002-11-26, 18:54
absolut bäst är mask och vissa vatten majs

Kiwi
2002-11-26, 19:06
jaha trodde inte den var ätlig.e det din favorit fisk elle?.föresten Hej!

Sturgeon
2002-11-26, 19:09
Hm, fyra Sutare, jag ser fem, den längst till höger är extra söt.;)

Nå, frågorna, Hur vanlig är Sutaren i de svenska vattnen, den sjön "man" hör talas om är Antorpasjön, ligger mig veterligen i Halland, där ni fiskar kanske...

Är det på samma sätt som Karpfiske, prylfixerat, 15 spön nappalarm, feeders, mäskning osv.

Vill gärna prova, men har inte lust att lägga ner 10-15000 kr för att sedan märka att det inte var något för mig, och sedan stå där, är utrustningen kompatibel med andra metfiskar etc.

Sitter man "in situ" eller flyttar man runt hela tiden m.m.

Fler frågor kommer...

:cheers:

Kiwi
2002-11-26, 19:35
Stugreon! håller med dig skulle vilja pröva det jag med PÅ ALVAR asså inte bara en liten rev och blå-vit flöte,sänke och maskSpecimen helt enkelt skulle kanske vara kul!

silver
2002-11-26, 22:59
jag skall försöka göra mig kortfattad har lätt för skena iväg.
Sutaren finns i många vattedrag i Sverige en mycket vanlig fisk men ofta väldigt svårfångad.Det dras många bonusfiskar. Men det är få som kör inriktat.
Då har jag räknat bort specimen eliten, ja.. såna som kulan och jag.

Man behöver inte gräva djup i plånboken, en schysst haspel modell mindre,och en TUNN lina mycket viktigt.
Sen kommer vi till spöet där finns många fina erbjudande på bra spö man kan använda för ett allt iallomete.Ett feder spö på 12fot pris:700:-
Det går och kör till det mästa botten,flöte,spinn,frilina

Krok storlek 8-12 helst wide-gape tycker jag.
Prova ett lokalt vatten nära dig å som sjö.
Det är viktigt att du lägger upp en plan.
Typ, en bra plats,lodar djupet ,försöker läsa vattnet,
Röjer lite på platsen för göra kvälls fisket lättare.Sen börjar du mäska med majs på samma plats i en vecka.för att lära fisken att just här finns det en god tillgång på föda.Detta gör man för att få ett kvalitativt fiske. Mäskning skall ske en halvtimme förre det skymmer.Nu blev jag visst störd av en kvinna..jag hör av mig igen..
Fisket

kulan
2002-11-26, 23:51
Kvinnan var nog frugan. Kände sig nog ensam. Men känner jag han rätt så kommer han nog väldigt snart igen...

Kulan

kulan
2002-11-26, 23:58
Silver, minns du denna??

silver
2002-11-27, 00:01
var det jag som fotografera??Kulan
var det 3,4

kulan
2002-11-27, 00:08
Ja det tror jag att du gjorde, eller så var det jag.
Ja 3,425 kg..

Sturgeon
2002-11-27, 00:19
Börjar undra om jag inte sett Sutare i en sjö i Dalsland, eller närmare bestämt en å (5X2X400 m) mellan två olika vatten, alltid trott att det var Braxar så jag har inte kikat efter så nogrannt, ån är väldigt långsamt rinnande och full med näckrosblad, vilket även gäller utloppet.

Botten är mörk, så det är inte helt lätt att se.

Kan det möjligen vara Sutare, eller?

Sjöarna är kanonvatten för Gädda och relativt (djupa =25 m).

silver
2002-11-27, 00:22
Sluta nu plåga mig med dina 300grm mot min jag tar dig nästa år.
och det vet du.Vem toppar poäng ligan i vår tabell.vad var det nu 50p back eller??

Sturgeon
2002-11-27, 00:24
Originally posted by silver
Sluta nu plåga mig med dina 300grm mot min jag tar dig nästa år.
och det vet du.Vem toppar poäng ligan i vår tabell.vad var det nu 50p back eller??

Haha, intern kamp, trevligt;)

:cheers:

silver
2002-11-27, 00:32
Originally posted by Sturgeon
Börjar undra om jag inte sett Sutare i en sjö i Dalsland, eller närmare bestämt en å (5X2X400 m) mellan två olika vatten, alltid trott att det var Braxar så jag har inte kikat efter så nogrannt, ån är väldigt långsamt rinnande och full med näckrosblad, vilket även gäler utloppet.

Botten är mörk så det är int helt lätt att se.

Kan det möjligen vara Sutare, eller?

Sjöarna är kanonvatten för Gädda och relativt (djupa =25 m).
Låter inte heltfel ,det är lite av en konst att drilla dom i en å.
Du ser ju bilden kulan lagt in.

Sturgeon
2002-11-27, 00:46
OK, får väl se till att dra en Sutare på sisådär 5,071 kg nästa år, isfiske efter Sutare vore kanske något.
;)

Är Boilies överreklamerat eller använder ni det också tidvis?

Edit: mono eller flätlina, du nämnde tunn lina.

silver
2002-11-27, 01:03
OK, får väl se till att dra en Sutare på sisådär 5,071 kg nästa år, isfiske efter Sutare vore kanske något.
;)

Är Boilies överreklamerat eller använder ni det också tidvis?

Edit: mono eller flätlina, du nämnde tunn lina.

Boilies är ett bra mete i vattendrag där man fiskar karp eller platser som Antorpa där man under många år lärt dom att inta den födan.Man åker inte och sätter sig på vilken plats som helst och tror att man skall få napp på boi...
mask är super bra och kan bedrivas på ett ekonomiskt plan för många.
Lina:sutaren kan vara en riktig pillermojja & skygg man når framgång med tunna grejor 0,18-0,20 trilene sensitiv kör jag trivs just nu med den.
Men framför allt bådar det för en härlig fight och ganska rättviskamp för båda.Om du aldrig fångat någon garanterar jag dig att du lär inte glömma din första '' sutaren ger sig aldrig och sätter din teknik kompetens på prov''

silver
2002-11-27, 01:04

Boilies är ett bra mete i vattendrag där man fiskar karp eller platser som Antorpa där man under många år lärt dom att inta den födan.Man åker inte och sätter sig på vilken plats som helst och tror att man skall få napp på boi...
mask är super bra och kan bedrivas på ett ekonomiskt plan för många.
Lina:sutaren kan vara en riktig pillermojja & skygg man når framgång med tunna grejor 0,18-0,20 trilene sensitiv kör jag trivs just nu med den.
Men framför allt bådar det för en härlig fight och ganska rättviskamp för båda.Om du aldrig fångat någon garanterar jag dig att du lär inte glömma din första '' sutaren ger sig aldrig och sätter din teknik kompetens på prov''

Den sover under vintern

Sturgeon
2002-11-27, 02:27
Blir svårt att hinna med alla roliga arter nästa år, prioriteten i sötvatten har jag redan bestämt skall ligga på Gös, kanske hinner med Sutare också, ska kolla upp om det möjligen är så att det finns Sutare i sjön jag ämnar hussera i.

:)

Edit: det finns tydligen Sutare i Ellenösjön, får bli till att försöka där några gånger kanske.

http://www.fiskeland.com/ellenosjon/

Edit2: Finns en hel del arter i Ellenösjön, får ta och växla mellan trolling och mete.
Fråga är det flesta "metfiskar" nattaktiva, exempelvis Ål, Ruda.

rapala
2002-11-27, 20:31
har du stuga i dalsland, eller? :)

Sturgeon
2002-11-27, 22:54
Originally posted by rapala
har du stuga i dalsland, eller? :)

Bodde där (Stigen) innan jag flyttade till Göteborg för två år sedan.

silver
2002-11-27, 22:59

Bodde där (Stigen) innan jag flyttade till Göteborg för två år sedan.

god kväll sturgeon allt väl med vår kommande Sutare fiskare.

Sutare fångas bäst vid skymmning och gryning den sist nämda är bäst, maj-juni 04.00-08.00 du lär inte misslyckas.
mvh S....

Kiwi
2002-11-27, 23:39
Silver:e det bra att fiska vid ganska grumliga sand bottnar med vass bredvid?

Kiwi
2002-11-27, 23:40
har fåt Brax ,Sarv Abborre ,murt mycket mer där

scanvrak
2002-11-28, 00:13
Kom att tänka på en mindre skogsjö jag brukade meta i som barn.
Där kunde man ta ett trettiotal sutare i "tusenbröders"storlek på en liten stund bara.
Hur vanligt kan det vara att sutare har samma bestånd som tusenbrödra abborrar?
Det var väldigt ovanligt att man fick ngt annat än just sutare i den storleken i den där sjön.
Kommer ihåg att vi tog med oss en hel del sutare i den storleken till ett annat vattendrag,eller snarare ett gammalt stenbrott och "satte ut" undrar om dom har överlevt i den relativt karga miljön.
Man kanske skulle dit i sommar och fiska igen.
Berätta förerresten samma grej för en met kille på jobbet som blev eld och lågor och vill dit och ta sutare för att plantera i en annan sjö men det har inte blivit av än.

Sturgeon
2002-11-28, 01:46

god kväll sturgeon allt väl med vår kommande Sutare fiskare.

Sutare fångas bäst vid skymmning och gryning den sist nämda är bäst, maj-juni 04.00-08.00 du lär inte misslyckas.
mvh S....

Allt är bra med mig suttit och skrivit på ett arbete de senaste nätterna, börjar bli tråkigt nu.

cico
2002-11-28, 01:48

Allt är bra med mig suttit och skrivit på ett arbete de senaste nätterna, börjar bli tråkigt nu.

Sitter själv med en rapport som aldrig vill bli klar. Men nu får det vara nog för idag.

//K

Sturgeon
2002-11-28, 01:52
Originally posted by cico

Sitter själv med en rapport som aldrig vill bli klar. Men nu får det vara nog för idag.

//K

Den blir nog klar i god tid, eller:rolleyes:

Skall börja läsa tre artiklar nu, blir sent med stort S denna natt också.:(

cico
2002-11-28, 01:56

Den blir nog klar i god tid, eller:rolleyes:

Skall börja läsa tre artiklar nu, blir sent med stort S denna natt också.:(

Jodå, det är hyfsat med tid till inlämning. Om bara övriga projektmedlemmar inte jämt ska envisas med att formatera dokumenten trots att jag sagt till dem att ge fan i det och att de ska låta mig sköta det :)

Man vill ju koncentrera sig på innehållet inte utförandet.

//K

Sturgeon
2002-11-28, 02:23
Originally posted by cico

Jodå, det är hyfsat med tid till inlämning. Om bara övriga projektmedlemmar inte jämt ska envisas med att formatera dokumenten trots att jag sagt till dem att ge fan i det och att de ska låta mig sköta det :)

Man vill ju koncentrera sig på innehållet inte utförandet.

//K

De som läser mina texter faller alltid för den delikata dispositionen och det nyancerade språket, rövslik fungerar också, vill inte skryta men på det senaste fyra har jag serien X, XX, XX, XX (10= max).
Ett "tack till" i slutet på arbetet brukar smälta även den hårdaste professorn.:)

Men det är klart lite innehåll bör det finnas.
Att arbeta med andra är inte kul, sänker alltid betyget, ensam är stark och bäst.:rolleyes:

Kiwi
2002-12-12, 17:31
Tillbaka till Sutaren.SUtaren Gillar ställen att gömma sig på va? typ vass olika växter eller?

silver
2002-12-13, 00:55
Originally posted by Ogge
Tillbaka till Sutaren.SUtaren Gillar ställen att gömma sig på va? typ vass olika växter eller?

Hej!

Min erfarenhet säger mig att sutaren på dag tid söker sig ut på djupare vatten. Medan den vid skymmning och gryning söker sig till och från vasskanterna.
Om man är riktigt uppmärksam vid första mörka timmarna så hör man i regel sutaren kalssiska ''suttande'' ljud längs vasskanten.

Kiwi
2002-12-13, 21:30
Suttande?