Visa fullständig version : Funbosjön??
greenlock
2010-03-22, 17:17
Är det ngn som har info om den sjön
Fiskbestånd?
Arter?
pentti01
2010-03-24, 15:24
Nyfiken fråga: var ligger Funbosjön?
Pentti: Utanför Uppsala.
Erik: Fiskrik och artrik. Gädda, gös, abborre, asp, ål, mört, sarv, benlöja, faren, braxen, björkna, vimma (har jag för mig, men är inte 100% säker), nors, ruda, sutare, id, gärs, lake m.fl.
dortoft@telia.com
2010-04-20, 06:20
Är det ngn som har info om den sjön
Fiskbestånd?
Arter?
Jag har kompisar som bor vid sjöns södra ände och vad jag har hört så ska sjön vara känd för stor och fin gädda.
Erik: Fiskrik och artrik. Gädda, gös, abborre, asp, ål, mört, sarv, benlöja, faren, braxen, björkna, vimma (har jag för mig, men är inte 100% säker), nors, ruda, sutare, id, gärs, lake m.fl.
Tja, jag är uppväxt ute i Funbo och har fiskat endel där som yngre. I takt med att man blivit äldre och fiskeintresset ökat har jag också funderat mycket på vilka arter som gömt sig där. Jag hittade för några år sedan ett resultat från fiskeriverkets provfiske i Funbosjön, då hade man fått 11 olika fiskarter (man kanske inte lyckas få allt iofs.).
limnos: du hävdar alltså att det finns fler än 18 fiskarter där. Hur/var har du tagit reda på detta, egen erfarenhet?
Annars är sjön ganska grund överlag och består mestadels av lera/dy-botten med mycket växtlighet. Är lite osäker på hur det står till idag men förr i tiden va det problem med tungmetaller (framförallt kvicksilver) och sjön var svartlistad (detta pga lakvatten från hovgårdens avfallsanläggning). Detta spelar kanske ingen större roll för sportfiskare, men ev ska man kanske kolla upp detta noggrannare om man tänkt käka fisken. Av egen erfarenhet kan jag iaf. säga att sjön håller åtminstone 8+ gäddor.
Någon som vet var man får tag på fiskekort och finns det någon som hyr ut båt?
uppsalakille
2010-04-23, 22:14
allt vatten till hörade frötuna är fritt från fiske kort ny mer
enligt ägen har haft mail koll på dettta under våren 2009
Det roligaste du får i Funbosjön är aspar, vi har fångat några stycken över 3kg på lätt utrustning och det är bland dom roligaste fighter jag haft....
Alessandro
2010-04-24, 15:54
Har för mig att ett gammalt mörtrekordet kommer där ifrån?
En del vandringsfisk ifrån ån, både asp, gädda och gös vandrar väl igenom dit?
Alessandro
2010-04-24, 15:57
Tja, jag är uppväxt ute i Funbo och har fiskat endel där som yngre. I takt med att man blivit äldre och fiskeintresset ökat har jag också funderat mycket på vilka arter som gömt sig där. Jag hittade för några år sedan ett resultat från fiskeriverkets provfiske i Funbosjön, då hade man fått 11 olika fiskarter (man kanske inte lyckas få allt iofs.).
limnos: du hävdar alltså att det finns fler än 18 fiskarter där. Hur/var har du tagit reda på detta, egen erfarenhet?
Annars är sjön ganska grund överlag och består mestadels av lera/dy-botten med mycket växtlighet. Är lite osäker på hur det står till idag men förr i tiden va det problem med tungmetaller (framförallt kvicksilver) och sjön var svartlistad (detta pga lakvatten från hovgårdens avfallsanläggning). Detta spelar kanske ingen större roll för sportfiskare, men ev ska man kanske kolla upp detta noggrannare om man tänkt käka fisken. Av egen erfarenhet kan jag iaf. säga att sjön håller åtminstone 8+ gäddor.
Vandrar en del fisk dit via funbo- och sävjaån, tror t.ex inte att aspen finns där året runt?
uppsalakille
2010-04-24, 19:22
asp å gös finns i sjön året runt! och å symsten till å där i från