Visa fullständig version : lax
Efter 60mil tur retur till simris och 8 fångade laxar är man trött och glad.
Daniel K
2004-04-18, 08:03
Ja!" den bilfärden kan det vara värt!
Jag själv var nere i simris! jag har ca 25 mil
tur o retur men jag har varit där 14 ggr i år!
inte kört bom en enda gång!!
min bästa dag fick jag 12 laxar behöll 6 st
varav händelserna 3 trippelhugg och två dubbel hugg!''
Kul att åka till simris!
Dräparen
2004-04-20, 12:42
måste bara fråga: hur fan gör du av med sex stora laxar?
brukar få en 5-10 stycken per säsong och jag har ett jväla sjå att äta upp dem även om de flesta är smålaxar...
ta det inte som kritik förretsen, jag är bara nyfiken... jag har nämligen en elvakilos mörrumsfisk i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med... det bär mig mot att slänga den även om den dog i vattnet (se annan post)
Roland Mohlin
2004-04-20, 12:49
Gör laxkotletter av 11 kilos fisken inte hela på en gång (bandsåg)
Salt, citronpeppar o pressad vitlök och låt ligga 1-2 timmar. grilla sedan en fin kväll, kan lova att det är bättre än karré och så har du sparat livet på en stackars gris. Kan serveras med kokt eller pressad potatis och romsås.
Originally posted by Dräparen
måste bara fråga: hur fan gör du av med sex stora laxar?
brukar få en 5-10 stycken per säsong och jag har ett jväla sjå att äta upp dem även om de flesta är smålaxar...
ta det inte som kritik förretsen, jag är bara nyfiken... jag har nämligen en elvakilos mörrumsfisk i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med... det bär mig mot att slänga den även om den dog i vattnet (se annan post)
Dräparen
2004-04-20, 13:09
eftersom jag inte äter kött (annat än från fisk som jag fått själv då) så sparar jag ingen gris, rolle! ;)
fan vad jag är korrekt!
Roland Mohlin
2004-04-20, 15:43
Om du inte äter annat kött än från egenfångad fisk (bra) då behöver du väl inte fråga vad du ska göra med din elvakilos klump, då har du väl vana att fixa en måltid på fisk.
mycke grönsaker där
Ramon Dekker
2004-04-20, 15:50
en jävligt god sås till fisk är cremé fresh....Och så hackar ni i rödlök däri...Riktigt gött....testa
Dräparen
2004-04-21, 10:00
Klart jag kan laga till den men jag och tjejen äter ju bara typ 300 g per tillfälle... en elvakilos innehåller väl runt 7 kg rent kött, vilket på en överslagsräkning ger typ 23 middagar för oss... ekonomiskt visst, men inte riktigt så roligt med lax varenda dag... och har jag blanka norgefiskar så tenderar jag ta dem före en augustifisk från mörrum asså...
historien bakom detta delikata problem finns under "ljugarebänken" om nån är intresserad
Tycker det är dåligt att det inte är några begränsningar på trollingfiskarna, kan ju fiska upp hur mycket fisk som helst ju. Nä jag tycker det ska vara samma regler i havet som i älvarna.
dem måste väll ha ihop till sina dyra båter mm.. ;)
I sådana fall så tycker jag att trollingfiske är samma sak som yrkesfiske. Och det verkar ju som att många trollingfiskare har den inställningen att bara för att dom lagt en jävla massa pengar på sin utrusning så ska dom få dra upp hur mycket fisk som helst. För jag undrar verkligen var dom gör av med all lax dom får?
så sant j.e!!klart dem inte äter all fisk själva!den sälj nog ganska säkert..
Jo visst borde det vara begränsning på allt fiske.
Vad jag har förstått så finns det inte ens någon storleksbegränsning på FFA insjö serie.
MEN hur ofta fångar man mer 2-4 laxar vid trollingfiske? Visst i år så har det väl varit ofta som det kommit upp massor men 99% av trollarna tar ju "bara" upp 6 laxar per dag som är en liten oskriven regel!
Ja vad gör man med "all" lax? jo nån grillfest ibland, ger bort till släkt och vänner mm.
Tumlaren
2004-04-21, 12:16
Frågan om fångskvot för trollingfiskare har tagits upp på Sportfiskarnas forum, jag vet bara att Fiskeriverket tittar på detta men det finns problem och det är med husbehovsfiskarna. Det har praras om samma kvot som i älvarna, låt oss säga att vi tar det som i Mörrum 2 st om dagen när denna kvot är uppfiskad kan man gå ut och då lägga 180 meter nät och ta upp 200 st helt legalt. Jag ville bara påtala frågan är inte så lätt som många gör det gällande.
Sen när det gäller dyra båtar så är det bara ett fåtal som har dyra båtar, de flesta har billiga båtar under 100,000 kr st och även under 50,000 kr st. Jag gav en som pratade om att alla trollingfiskare bara hade stora dyra båtar så att man måste vara rik för att kunna trollingfiska. Jag gav om ett erbjudande att byta min båt med tralier och utrustningen samt min bil mot hans bil, han tog inte erbjudandet för hans bli kostade mer än 200,000 kr mera än vad min bil och båt med utrustning kostade. min båt med två motorer och tralier kostade bara 45,000 kr, allt behöver vara dyrt.
Tumlaren
Tumlaren
2004-04-21, 12:22
Ps. Jag glömde att säga att i Hanöbukten har vi en frivillig fångstlimit på sex st laxar per dag och båt, men man behöver inte ta upp detta varje gång, allra helst om man trollingfiskar ofta. Ds.
Tumlaren
Dom där 6 laxarna är ju bara en rekommendation och ingen regel, så dom som inte kan begränsa sig själv kan i princip dra upp hur mycket som helst när tillfälle ges. Men jag vet att det finns lika många skitstövlar bland flugfiskare, spinnfiskare mm, men den ända skillnaden är att där har man satt begränsningar som får det svårt för folk att drabbas av girighet. Tycker bara att reglerna ska vara lika, för det är la samma fisk båda fiskar efter? Bara på olika ställen…
Om jag kommer hem med 3 kilo abborre från mitt favoritgrund en kväll, skulle inte så många här höja på ögonbrynen. 3 kilo abborre är ingen mängd att bråka om. Det går att käka upp tämligen raskt av en normal familj.
Men jag vet att om jag skulle göra så, är det grundet tömt på matabborre för resten av sommaren. Storabborrarna är tämligen statiska i min sjö. Det hittar sitt grund och stannar i dess närhet sommaren lång.
Med laxar är det annorlunda de rör sig över stora ytor för att slutligen vandra iväg till älvarna för lek.
När laxarna går till kan lugnt hela landets trollingflotta samlas och dra sina sex fiskar per dag tills deras släkt och vänner svär ve och förbannelse över att ha drabbats av sådana svarta får.
Men för laxstammen lokalt eller generellt spelar det ändå ingen roll att tonvis hamnar på trollarnas durkar, trots att laxarna utsatts för drivgarnsfiskets förbannelse ute på uppväxtplatserna. Det är inte trollarna eller flugfisarna som är laxarnas värsta predatorer.
Så när laxarna kommer är det lättare att fylla kvoten av blanklax men när de dragit vidare igen blir det åter dags att räkna blankdagar.
Varje vatten och varje art har sina möjligheter och begränsningar håller vi oss i spannet däremellan så tycker jag att vi samtidigt kan hålla oss från att kasta avundsjuka surblickar efter varandras fångster.
Igentligen får dra i hopp en fest eller nått för en fet fisk som laxen ska helst inte ligga längre än 6månader i frysen.
Dräparen
2004-06-29, 08:50
Går iofs bra att ha den typ 1-2 år i frysen så länge den inte är rensad ... Talar av egen erfarenhet.
Jag tror inte på något sätt att trollingfisket skadar laxbestånden i stort men jag kan bara inte riktigt se skillnaden mellan att dra hem 8 blanka fiskar och 8 lekhonor (förutom matvärdet)... Slutresultatet blir ju det samma... Och knackar du en lekfisk, Gud förbjude, så blir du ju för fan hudflängd.