handdator

Visa fullständig version : specimenfiske i östersund

braxmax
2010-03-27, 16:02
tja, är hård specimenmetare :) och ska flytta till östersund för plugg i 2 år.

nu är min fråga om det finns grymma specimenvatten i eller i närhet av östersund ( inte direkt 50mil ifrån typ:))

mina target arter är främst id, sik, mört och braxen. finns det stora individer runt åar eller söjar i östersund? med stora menar jag alltså id över 2,5kg, sik över 2,5kg, mört över 1kg och braxen över 4kg.

sen är jag mycket itnresserad av grov gädda, abborre, och finns det ål och gös o ruda nära östersund?

är tacksam för svar och alla hot spots ni vill bli av med;)

ha det bra
braxmax

nash_tackle
2010-03-27, 16:23
skulle inte du flytta till lund?

braxmax
2010-03-27, 18:06
blev inte av, kom inte in på lull-universitetet där. så det får bli östersund i 1,5år, sen hem till växjö igen:)

Petey21
2010-03-27, 21:27
Jag har aldrig fiskat där så jag vet ju inte med säkerhet, men jag inbillar mig att det framförallt är fiske efter öring, röding, harr och kanadaröding som gäller i och runt Östersund. Men det borde finnas vitfisk i området också, åtminstone mört bör ju finnas där, förmodligen även sik, däremot braxen och id vet jag inte?

Dessa länkar kan eventuellt vara till nytta?

http://www.fiske.jamtland.se/LSTZ/ostersund.asp

http://www.fiske.jamtland.se/LSTZ/fs.asp?k=2380&db=sv&action=fo

Om inte ungefär 25 mil är för långt har du annars Strömsån utanför Örnsköldsvik inom räckhåll, ett vatten som framförallt tidigare var riksbekant för sitt idbestånd (dominerade topplistorna för id under väldigt många år), och även braxen på 3-4 kg (exemplar på över 5 kg har dock fångats) brukar fångas i ån emellanåt, men det är idfisket som den är mest känd för. Men det är ju som sagt dryga 25 mil att resa, men ni kanske har ledigt från plugget då och då? ;)

Skalle
2010-03-29, 10:03
Sik går att hitta riktigt stor!, antagligen Id med på enstaka platser. Stor mört och braxen är nog betydligt svårare.
Satsa på öring, harr, kanadaröding och röding(landösjön) istället!

braxmax
2010-03-30, 16:54
tjena skalle, jaså, stor sik och id, det låter gött. har du tips på platser?
mvh
max

ezox
2010-03-30, 17:45
snacka med jerker.j här på forumet, han kör specimen och har ju bott i östersund nästan hela sitt liv.

Skalle
2010-03-31, 08:38
Sik från is borde det väl kunna bli läge för ungefär nu. Stora as till sik tas tillexempel runt fiskodlingen i Börtnan. Har en uppstoppad sik på 5860 därifrån på mitt arbetsrum (Nej det är inte jag som tagit den). Tas en och anna riktigt övergödd kluns till sik i landösjön. Stor sik finns annars i en hel hoper av de större sjöarna i länet. Är ingen specimenfiskare själv utan fiskar i stort sett fettfenor med flugspö, men en och annan bättre id ser man till "av misstag" iallafall i Östjämtland(Indalsälven och nedre delarna av div biflöden).

braxmax
2010-03-31, 09:49
tja,ok, börtnan är ju rätt nära östersund! vet du om siken stiger där på hösten för att leka? fav fiske e flötmete efter stigande leksik nämligen. de måste väl stiga o leka de också? upp till arån tex?

mvh
max

Skalle
2010-03-31, 13:57
Jag vet inte hur det ser ut med lekandet i nedre delarna av åarna där. Men nånstans torde väl siken leka. Vi har gjort en del åtgärder för harren och öringens del i Arån, förmodligen leker det sik i nedre delarna men är som sagt osäker. Det finns riktigt gott om sik i både storsjön och i indalsälven nedströms storsjön, dock osäker på om det nånsin tas riktigt stora där.