handdator

Visa fullständig version : Färdig lekt ??

whimpei
2010-05-02, 10:46
Hej alla fiskebröder/systrar !
Är det någon som vet hur det står till med gäddleken i Mälaren ?? Skall ut nu men är lite osäker om leken har börjat lr är över !
Någon som vet ??

Exxet
2010-05-02, 11:46
Gäddleken är en otroligt utdragen historia enligt min erf. och vad jag hört. Många påstår att den börjar vid islossning för att sen pågå nästan in i juni, beroende på vattentemp mm. Fast vissa säger ju att April är den stora Gäddleksmånaden

Alla gäddor leker ju inte samtidigt som vissa andra fiskarter. Tippset blir i alla fall att den pågår för fulla muggar. Men du kommer garanterat att finna dom som leker, dom som har lekt och dom som ska leka. Frågan är nog vilken kategori som är störst för tillfället? mitt tipps blir 33/33/33

whimpei
2010-05-02, 12:56
Kom tillbaka nu från fisketuren och det var stendött ! Så du har nog rätt Anders. Men fick lite sol på mig så man ska inte klaga =) Vi får hoppas att dom lekt klart om två veckor då !!

Exxet
2010-05-02, 15:26
Kom tillbaka nu från fisketuren och det var stendött !

Tror det är ovanligt kallt i vattnet för att vara början Maj. va ju en lång vinter med mycket is så lekperioden kan vara försenad, min erf. säger att strax före leken är dom inte så värst intresserade, däremot efter.

Vart fiskar du whempei ? Jag har inte fått min båt ännu, har inte haft nån lust att landfiska så jag har ingen egen åsikt för året.

LazziLax
2010-05-02, 16:41
Har en kompis som fiskar nästan varje dag,och får i snitt 10tal gäddor några 10+ redan så gäddan i Mälaren verkar ha lekt redan.Jag själv har tröttnat på gäddfisket,tycker Gösen är mer spännande,gäddan är för lätt att fiska,nästan omöjligt att bli utan på riktat gäddfiske.

lennieboi
2010-05-02, 16:55
var ute och gick runt nere vid vattnet vid blackeberg såg inte en gädda som var inne på det grunda det brukar man ju se när dem leker jag gick i alla fall en 4 kilometer och såg inget så deras bestyr verkar vara över.

whimpei
2010-05-02, 17:09
Jag bor i Enköping så jag fiskar runt trakterna där. Jag har ju den lyxen att jag kan fiska på jobbet så jag är lite bortskämd måste jag nog erkänna =)
Men jag ska nog lägga i båten nästa vecka så jag hoppas att lek o trög perioden är över då !!
Läser lite trådar på olika forum och det sägs olika överallt så jag blir lite förvirrad.....men jag antar att det bara är att vänta lr så använder jag fel metod =(

LL77
2010-05-02, 17:11
Var ute på mälaren i lördags och det var riktigt trögt, men de vi fick upp var spängfyllda med rom.
Det är med andra ord inte färdiglekt runt stallarholmen och mariefred.

lennieboi
2010-05-02, 17:13
ja dem verkar gäcka oss detta året hahaha men det e ju det som e sporten med fiske

Exxet
2010-05-02, 21:05
var ute och gick runt nere vid vattnet vid blackeberg såg inte en gädda som var inne på det grunda det brukar man ju se när dem leker jag gick i alla fall en 4 kilometer och såg inget så deras bestyr verkar vara över.

Eller har inte börjat ? :blush:

Var ute på mälaren i lördags och det var riktigt trögt, men de vi fick upp var spängfyllda med rom.

Där ser man, va alla det? ?

Läser lite trådar på olika forum och det sägs olika överallt så jag blir lite förvirrad.....

Läs mitt tidigare inlägg. Vill inte påstå att jag har rätt men det kan vara så som jag säger där och det är en av anledningarna till att man får så varierande svar på gäddleken.

Vet inte om det stämmer men här hemma runt fiskefolk har det alltid påståtts att dom mindre leker först och sen kommer dom större vecka efter vecka för att till slut avta med dom största madammerna.

Hur stora va dom ni fick med rom LL77 ? Någon annan här som hört liknande teorier om storleksordningen under leken ?

Undrar sa flundra om gädda är fisk :asflabb2:

whimpei
2010-05-03, 09:23
En kollega som har ett sommarställe vid vattnet säger att gäddan fortfarande leker här om kringså jag får tålmodigt vänta på min årsförsta !
Så dom leker i storleksordning dom rackarna, varför gör dom allting så jäkla komplicerat =) När leker gösarna då ni som kan !? Fiskesugen så jag fått svåra svettningar om nätterna nu.....inte alls beroende :) tur att jag bokad Mörrum och Harasjömåla om ett par veckor. Någon som vet hur fisket är i Mörrum just nu ?

mr.zonker
2010-05-03, 09:40
gösen leker vid ca 12C i vattnet

Exxet
2010-05-03, 19:39
En kollega som har ett sommarställe vid vattnet säger att gäddan fortfarande leker här om kringså jag får tålmodigt vänta på min årsförsta !
Så dom leker i storleksordning dom rackarna,

Inte behöver du vänta. även om dom leker nu så finns säkert dom som har lekt klart och e på G att äta upp sig.

Jag menade inte att det så med storleksstyrd lektid, sa att det har alltid bland folk sagts vara så, Vill gärna höra om andra har hört samma sak eller känner till hur det faktiskt är.

Det kanske är så att gäddan också har en temp som startsignal, å sen ere bara det att gäddan är så utspridd (ingen stimfisk) på både längden, bredden å djupet så tempen varierar stort och därmed lektiden för olika vatten, vikar strömområden och djupområden.

mojoman
2010-05-06, 22:19
ett tips jag fick för länge sedan av min morfar va att när vassen skjuter upp gröna skott så de precis syns ovanför vattnet, då är det bra gäddfiske. Har inte slagit fel ännu :D

whimpei
2010-05-08, 18:17
Hehehe den har jag hört förr jag med ! Stämmer nog ganska bra det där !

beachcast
2010-05-17, 20:44
Ja hur ser det ut med fisket i ekoln eller fyrisån då? Någon som har något intressant att rapportera? Verkar lite väl dött med uppdateringar om fisket i uppsala regionen...

Exxet
2010-05-25, 00:01
Verkar lite väl dött med uppdateringar om fisket i uppsala regionen...

De va ingen överdrift det där inte. Gäddan är väck, öringen klar, abboren sällsynt och gösen vette fasiken vart den tagit vägen. Men men sånt är fisket, ingen som kan rapportera när alla är ute å jagar fisk såklart

Thörn
2010-05-25, 00:05
Jag har fiskat runt kvicksund och där har vi haft bra gäddfiske nu på VISSA ställen, på de flesta andra ställena leker dom för fullt. nån/några veckor till så blir det kanon ;)

/Jonas

Delaque
2010-05-25, 22:05
Leker fortfarande i slutet på maj...är inte det sjukt?

LordBrotherX
2010-05-26, 08:50
Den fisk jag har krokat i Mälaren nu i dagarna har alla haft "lekskador".
De små hangäddorna står enligt min mening kvar i vassen där det finns skydd..

De större har vandrat ut på grynnor och frivatten för att äta upp sig och där kan man få ett trevligt fiske.