handdator

Visa fullständig version : Fiske i Göteborg från land

Senby
2010-05-20, 18:46
Tjenare !

Jag känner ett sug att börja fiska igen och tänkte fråga lite om fisket i göteborg.

Först o främst är det någon som vet något bra fiskeställe i närheten av askim/sisjön ? samt om man vart jag kan kolla vart man behöver ha fiskekort ?

Vilken utrustning är bäst vid fiske här i göteborg ?
Förr så gillade jag mest att bottenmeta men då bodde jag i lidköping o där var det ju mask mm som gällde, vad har man för bete vid kustfiske ?

tacksamn för all info och jälp jag kan få

Mvh
Senby

Squadron
2010-05-25, 19:38
Nästan alla sjöar i göteborgsområdet ingår i Gula Kortet.
http://www.svenskafiskevatten.se/Goteborg/modules.php?name=Shop

Där ibland finns även just Sisjön med.

fiskarlennart
2010-05-25, 20:46
Om du bottenmetar vid kusten så är räka eller strimmlor av strömingflundra(sill) bra som bete. När makrillen är inne så är flötmete med stagg(småsill) att föredra, även horngäddorna älskar detta bete. Gå in i någon av stadens fiskebutiker där finns broschyrer över vilka sjöar o vattendrag som ingår i Gula kortet. I dagens läge är det närmare 60 vattendrag som ingår, i Göteborg och angränsande kommuner. Det kostar 300kr för 1 år. Platser för mete som kan rekomenderas är Partihallarna, Nordre älv i Kungälv, stundtals kan det även vara bra fiske i Göteborgs kanaler främst på hösten. För att ha bra sommarfiske i Delsjöarna är båt en fördel, Sportfiskarna Sjölyckan har uthyrning. Ut o testa och hitta dina egna smultronställen

larante
2010-05-26, 11:14
Vet inget direkt om fiskevatten i göteborg, men hört att borstmask ska vara bra som bete:)