Visa fullständig version : Fiske runt Sävast
Tjenare. Ska eventuellt upp till Sävast inom en snar framtid. Vill ha lite tips om fiskeställen där runt om. Är det någon ide att fiska i Luleälven efter lax och öring nu? Har hört att det ska finnas gös runt boden och det skulle ju vara kul att få en sån
Tack på förhand
KnudorFnugelfufen
2010-08-21, 07:45
Ta ett snack med Stefan på Rekord Jakt o Fiske i Boden. Han kan hjälpa dig. http://www.rekordjaktofiske.se/
Alträsk är den sjön där det finns chans till gös. Största jag vet som kommit upp ur denna sjö sägs väga runt 6 kg. Annars är det mer vanligt med bitar kring kilot.
I älven är det rätt bra lax fiske just nu. Öringen har börjat komma igen, så har du grejer för att fiska det är det bara köra på. Som personen före mig skrev, kontakta rekord jakt och fiske. Dom är riktigt trevliga och kan bjuda på dagsfärsk information från älven. Stefan eller L-O har säkert några andra sjöar att bjuda på om du ska fiska röding, öring, abborre, gädda.
Tyvärr så finns det väl ingen sjö hyffsat nära sävas/boden som håller regnbåge, röding och öring. Abborre och gädda hittar du i buddbyträsket, mockträsk, luleåälv (ovanför bodfosenens kraftverket). Gös har jag redan nämt. De flesta sjöar runt alder är rätt så döda på fisk, finns någon som ska hålla forell?
Vet av en liten sjö som håller forell/öring/röding något av dom tre är det och mindre abborre. Men tyvärr så kan vägen vara avstängd dit så jag kan inte lova något. Sen finns ljusån, men den är rätt svårfiskad så här års. Finns två tre ställen som går att fiska av.
Skicka PM om du är intresserad!
Mvh
Henrik "Gimlan" Lundin
Om man ska fiska öring och lax i älven, vars ska man fiska då? Är det spinnfluga som gäller eller funkar det med wobbler o skeddrag?
Kan tillägga att jag inte har tillgång till båt
fiske i älven efter öring och lax då är det spö som är ~11 fot, kastvikter upp till 120 gram, ifall dom släpper på bra. Vilket jag tvivlar att dom kommer göra denna höst.
Jo det är spinnfluga som gäller. Fast man kan kasta drag osm har en vikt på 40-60 gram också, har tagit några laxar på detta. Samt öringar då man lyckas kamma botten.