Visa fullständig version : Tips ang brainstormingen nedan.....
Jag som är ganska nybörjare på fiske skulle kunna tänka mig att många inte har en aaaaaaaaaning om vad vissa pratar om.
Tex "tackel vad är det? " "tafs, aldrig hört talas om?.."osv
Ni borde lägga in en liten fiskeordlista av något slag! Skulle vara kanonbra!:wow1:
Nä precis ;) Tyckte det var en kanonide =)))
fast å andra sidan så tror jag inte att det finns så många här som inte vet vad dina exempel betyder......
Nå så låt oss tillsamman göra ett enkelt tackel för mete. Detta behöver du. Lina, flöte, sänke och en krok. Jag tänker inte berätta hur du sätter ihop dem men tillsammans är de ett enkelt tackel för mete.
Antag att du hoppas få en fisk med vassa tänder. Då kanske linan kan bli avbiten. Närmast kroken sätter du en tafs som är gjord av ett material som kan tänkas tåla påfrestningen.
Antag att du vill lura en riktigt försiktig fisk. Då kanske du behöver en säeskilt mjuk och tunn lina närmast kroken. Den biten är också en slags tafs.
En kombination av till exempel lina, krok och kanske något mera i utrustningsväg bildar tillsammans ett tackel.
Bilden nedan visar ett enkelt tackel med en form av glidande flöte. Flötet kan glida på linan till stoppknuten ovanför flötet tar emot.
>Arraq,
Du är säkert inte ensam. Men garanterat välkommen.
Här är en start på ordlista:
http://w1.316.telia.com/~u31604372/
http://w1.316.telia.com/~u31604372/Fiskeord.htm
>BB
Aha!
Antar att det där är din runda krok oxo?
Bilden på den jag hittade på div sidor var minsann 'vanliga' J krokar.
Hehehe... nu menade jag inte att jag inte visste vad tackel och tafs var, men det finns säkert andra=) Däremot finns massor med andra saker jag inte har en aning om =)
En utmärkt krok att meta med, det där Kamasan B 983!
Själv använder jag st 4 eller 6 till grov abborre och regnbåge. Storlek 10 är min ”universalkrok” som jag bockar ihop enligt bilden ovan. Är firrarna riktigt tjuriga går jag ner på storlek 14 men det är inte ofta det behövs för mitt maskmete.
>BB,
Åh det är en hemmaslöjdad krok borde jag ju begripit! ;) (B983-BB)
>Arraq, jag ser att jag svarat på 'inte ensam' i fel tråd, menade tjejer.
Blir så när jag tabbar upp alla nya trådar.
Ordlistan hamnade i rätt dock.
Ber om ursäkt för det där.