handdator

Visa fullständig version : Makrillen

Montana
2004-06-06, 17:59
Har de första makrillarna tagits vid v. kusten?

Webbix
2004-06-07, 12:49
En polare till mig tog 9 st för ett par veckor sedan :)
Dom är väldigt tidiga iår.... Det var samma för horngäddan :)

Christoffer Sundén
2004-06-07, 19:07
Vart togs dessa fiskarna? Fladenbåtarna eller?

Webbix
2004-06-07, 21:06
Han tog dom i Västhamnen i Helsingborg!

Christoffer Sundén
2004-06-07, 22:38
Och sedan vandrar de uppåt?

Montana
2004-06-07, 22:48
Dom är nog redan inne ska du se.

Tumlaren
2004-06-08, 14:17
Jag funderar på att åka upp och glimra makrill från Halmstad eller Varberg, så nu vill jag gärna lite hjälp var man skall fiska och vilken tid på året som brukar vara bäst. Var det det finns ramper så att jag kan sjösätta båten smidigt.
Tumlaren

Bateman
2004-06-08, 21:06
Dom börjar leta sig inåt nu, men än så länge så är det bara på "släpdörj" som dom fås. Såpass långt inne som vid Hönö Huvud vet jag att dom har fått. Men ju längre det går nu desto längre in kommer dom ju. Efter midsommar börjar det bli dags att plocka fram "sladörjen" och börja bunkra upp staggförrådet inför sommaren.

Båtramper finns det gott om längs västkusten-det beror ju helt på var du hade tänkt att fiska nånstans....

squeed
2004-06-08, 21:49
De finns nog inne vid fjordarna nu. Var i lysekil förra helgen, då fångades det makrill inne i Gullmaren så de är inte långt borta. Även vid den skånska kusten har det gjorts ganskla fina fångster från land.

Tumlaren
2004-06-09, 08:31
Jag hade tänkt att fiska utanför Halmstad eller längs väskusten inte för långt upp, det jag vill ha reda på är om det finns några waypoints som är bättre än andra, så man inte åker omkring där det inte finns någon makrill. Brukar fiska i sundet utanför Helsingborg men det blir bara sporadiska fångster av makrill. Är ingen expert på makrillfisket så vad är "sladörjan" och staggförrådet för något.
Tumlaren

Bateman
2004-06-09, 21:02
Sladörjen är det redskap jag använder när jag ligger still för dragge och fiskar makrill. HElt enkelt en typ av pilk som har ett sänke och så många krokar man önskar, dock blir det jobbigt med fler än 2-3 st.

Stagg är en typ av sill kan man säga som makrillen jagar, den köper man fryst på burk som folk har fångar med vadar, som man sen agnar krokarna med.

Så fiskar vi i skärgården iaf...

P.Bateman
2004-06-10, 12:10
Och där finns det bara en mästare och det är jag!

Jag längtar nån djävulskt på den dagen man kan åka ut på eftermiddagen, solen kommer gå ner om 1-2 timmar.
Man öppnar första bärsen och bara njuter.

Man stannar båten vid ett bra ställe börjar göra iordning utrustningen och sen släpper man ner.
Letar efter rätt djup och sen börjar det goa hugget.

Fyfan vilken njutning

Makrill here i come ;-)

raniceps
2004-06-10, 16:28
Originally posted by Bateman
Sladörjen är det redskap jag använder när jag ligger still för dragge och fiskar makrill. HElt enkelt en typ av pilk som har ett sänke och så många krokar man önskar, dock blir det jobbigt med fler än 2-3 st.

Stagg är en typ av sill kan man säga som makrillen jagar, den köper man fryst på burk som folk har fångar med vadar, som man sen agnar krokarna med.

Så fiskar vi i skärgården iaf...

Testa fiska med spö, otroligt mycket roligare tycker jag. Taktiken är den samma, mete med stagg och glidande flöte. Finns inte många fisken som slår det.

Bateman
2004-06-10, 18:12
Gillar inte spö, man ska känna hugget i fingern. Det är så makrillen ska fiskas!! Och sen när man dragit upp en 10-15 stycken är händerna så slemmiga så det knappt går att få tag i linan-det är DÅ den riktiga kampen börjar!! När fingrarna börjar bli såriga efter alla hugg som drar ner linan i fingern... Oj oj oj....

Annars stämmer den beskrivningen som P.Bateman skriver så jäkla bra in-det är så det ska fiskas. Det är livet!! Och om 2 veckor smäller det....

Christoffer Sundén
2004-06-11, 00:06
[QUOTE]Originally posted by Bateman
[B]Gillar inte spö, man ska känna hugget i fingern. Det är så makrillen ska fiskas!! Och sen när man dragit upp en 10-15 stycken är händerna så slemmiga så det knappt går att få tag i linan-det är DÅ den riktiga kampen börjar!! När fingrarna börjar bli såriga efter alla hugg som drar ner linan i fingern... Oj oj oj....

Oj,oj,oj säger jag med. Man ska dö med sitt nöje. Det är så jag brukar kalla det. Man behöver inte alltid vara preparerad med spö extralina och en marknadens dyraste rulle för att uppleva lyckan inom fisket. Vackert.

Christoffer Sundén
2004-06-11, 00:14
Originally posted by Montana
Dom är nog redan inne ska du se.

Om de nu redan är inne vid v.kusten är det väl en ganska lätt fråga att besvara och en dum fråga att ställa om du redan vet stora delar av svaret. Är de inne skulle jag tro att det HAR tagits några.