handdator

Visa fullständig version : Meta Abborre

Daaz
2002-12-30, 22:58
Har väldigt lågt PB när de gäller Abborre, skulle ni vilja upplysa mig om olika metoder för grov abborre! enlight me :oj:

Kiwi
2002-12-30, 23:05
testa mete med löja eller Mört bruckar ge bra resulltat!.eller att spinna vid grynor bruckar också vara bra!.men Fluga är roligast enligt mig..............:cool1:

Daaz
2002-12-30, 23:23
De här me sink'n'draw då... berätta hur de går till? :) dött bete lr levande?

Kiwi
2002-12-30, 23:30
döt har jag för mig man sätter en trekrok i munen på den tynder unjefär 30 cm över och jigga den ovanför botten inte stutsa på utan ovan borde funka Tja!:)

Daaz
2002-12-30, 23:41
jahopp... man får väl testa de senare då.. nu ligger väl isen tjock antar jag, har minus 22 utanför fönstret.. vättern lägger väl sig snart.. usch.. ge mig vår och försommar :sol:

palle
2002-12-31, 11:35
när man är ute efter grov abborre så ska man ha ett haspelsätt ul brukar jah köra med....men iaf man ska bara knyta fast en trekrok på änden av linan sedan sätter man en mört eller löja eller en liten borre. du tar fisken och drar kroken genom "ryggkotorna" eller vad man ska säja?! men iaf sedan tar man lämpligt sänke och sätter 24 cm ovanför mörten....jag brukar köra med blytyngder....sedan iaf så e det bara och kasta ot mörten och sätta fast spöt i nått! sedan vänta på att en abborre smäller på!.....för att göra metoden säkrare ta och doppa agnet i surströmmingsspa....eller ännu bättre kasta surströmmingsbitar ut med spadet i vattnet! det stinker men det funkar garanterat jämt

Stizo
2003-01-04, 15:47
Originally posted by palle
när man är ute efter grov abborre så ska man ha ett haspelsätt ul brukar jah köra med....men iaf man ska bara knyta fast en trekrok på änden av linan sedan sätter man en mört eller löja eller en liten borre. du tar fisken och drar kroken genom "ryggkotorna" eller vad man ska säja?! men iaf sedan tar man lämpligt sänke och sätter 24 cm ovanför mörten....jag brukar köra med blytyngder....sedan iaf så e det bara och kasta ot mörten och sätta fast spöt i nått! sedan vänta på att en abborre smäller på!.....för att göra metoden säkrare ta och doppa agnet i surströmmingsspa....eller ännu bättre kasta surströmmingsbitar ut med spadet i vattnet! det stinker men det funkar garanterat jämt

Aldrig skulle jag fiska när det luktar så illa! UUUUUSSH! :D

Foppa
2003-01-04, 18:44
varför just 24 cm ?

Stizo
2003-01-04, 18:47
Originally posted by Foppa
varför just 24 cm ?

Foppa, jag tror att han menar ca 24 cm! En eller två cm hit eller dit spelar nog ingen större roll!!! ;)

Foppa
2003-01-04, 23:09
jag fattar också att han menar ungefär ! men erkänn att det låter lite skummt, jag menar, just 24 ? 25 är ju iaf ett jämt 5-tal, men 24 ? man firar ju tex inte 24-års bröllop....

palle
2003-01-05, 14:06
det kan man. men jag menade ca men jah fick inte med det sörry!? störde det dig på nåt vis? förlåt isåfall för det min gode man

Foppa
2003-01-05, 18:48
nejnej, det spelar ingen roll, jag bara undrade... och så har jag ovanan att märka ord... tyvärr....

schlusser
2003-03-19, 13:37
alltid levande bete på abborre! det är inte så jätte vanligt med abborre som lockas till mete med död mört till exempel

Mikespike82
2003-03-31, 21:46
Fasen man har metat för lite hör ja.. är det så kul att meta abborre ska jag prova det dära med levande bete...

El Crapone
2003-03-31, 23:57
Men det roligaste är ändå flötmete med löja som bete, kasta ut det i ett löjstim, sedan när man ser löjstimmet "splattra" så får man nästan garanterat strax en stor borre eller om man har otur en gädda =( på kroken..

Zalt
2003-05-13, 13:10
testa på sommar kvällen när solen håller på att gå ner, lägg dig vid en bergskant där solen fortfarande ligger på och meta med levande ganska djupt, på sådana ställen har jag fått mycket abborre inga bamsar, men kring kilot brukar finnas. Kanske kan vara för att berget fortfarande är vamt o blir som ett litet element, jag vet inte men bra har det fungerat. Även på grund där löjstimmen står täta , tänk då på att sätta ditt mete under stimmet så ökar chansen att just din fisk blir bytet. Kasta samtidigt med små wobbler, gärna med små snabba rörelser.

palle
2003-05-14, 14:59
testa mitt förslag...det är bäst!

Quivertip
2003-05-20, 08:59
Palle>> Du menar att "surströmmingsspad" är en bra bostingmetod för agnet vid abborrmete !!!

DanneStock
2003-05-20, 13:07
Tänkte bara påpeka att man bör har kroken i munnen på betesfisken vid bottenmete och sink&draw. Ett sink&draw tackel är väldigt enkelt: En tafs och ett kulbly ovanför på linan. Sedan är det bara att börja jigga. Vid flötmete kan man ha kroken i ryggen. Mindre hugg men fler krokningar då.

korten
2003-05-20, 18:03
bottenmete med krok i munnen. fick en på strax under kilot och en gädda på 7kg idag på det