handdator

Visa fullständig version : 12.7 kg Gädda i mälaren!

charlieay
2011-07-05, 20:08
Hej, vill bara dela med mig av mitt nya pb. Har läst en del inlägg på hemsidan men aldrig registrerat mig. Jag var ute och trollade i oknöfjärden som ligger strax utanför Enköping. Det började bra, fick en del gäddor runt 3-5 kilo, efter ungefär fem stycker under 2 timmar så smacka de på rejält, efter en ganska kort fight fick jag in den till båten, men eftersom jag hade glömt hugg krogen hemma så min polare hjälpte mig döda den med ankaret så vi kunde få upp den i båten. Vi blev galet glada då den var trippelt så stor som tidigare fiskar. vi tänkte åka hem och väga den och ta bilder på en gång men tänkte att vi hade turen med oss så vi fortsatte trolla, vi la stor gäddan bak i båten och fortsatte trolla. Efter bara nån halvtimme fick polaren också ett dunder hugg, vi tog upp den också för den var också väldigt stor. Efter denna galna fiskedag vart vi så glada att vi åkte hem tidigare än vi hade tänkt i alla fall. När vi var hemma vägde vi alla fiskar, toppar 12.7!!!!!! 8,7(polaren) Vi fick även 3 runt 5kg och 5 mellan 2-3kg. GALET! laddar även upp en bild som togs bara några timmar efter att stor gäddan var uppdragen!! Vi gav all fisk till grannbonden som brukar få all fångst att göra kattmat av. han blev jätteglad!(säkert katterna också) :)
Utan tvekan en av dom bästa dagarna i mitt liv! Det här är mitt första inlägg så ni får gärna komma med tips och liknande!
Mvh fiske-challe

Robban_Öre
2011-07-05, 20:13
Men ge dig?
Du lade nyss upp ett likadant inlägg men då var vikten 13,2 eller ngt sånt, med en bild på "dig" och fisken som var tagen från nätet.
Gå till flashback om du ska hålla på och trolla. Hoppas du blir avstängd och bannad.

Reitmond
2011-07-05, 20:38
Men ge dig?
Du lade nyss upp ett likadant inlägg men då var vikten 13,2 eller ngt sånt, med en bild på "dig" och fisken som var tagen från nätet.
Gå till flashback om du ska hålla på och trolla. Hoppas du blir avstängd och bannad.

x2 (5tecken)

charlieay
2011-07-05, 21:01
Men vafan nu blir jag förbannad, jag trodde detta var ett trevligt fiskeforum där jag kunde dela med mig av mina erfarenheter och äventyr, så är det första som händer när jsg besöker forumet att arga medlemmar kommer med hånande kommentarer. Jag ska genast tala med admin om detta. Då jag även blir retad för mitt utseende...

tonyex
2011-07-05, 21:19
Gå till flashback om du ska hålla på och trolla.
Dagens garv! De har det tråkigt på flashback nuförtiden. haha
Bilden han postade hämtades härifrån:
http://www.gofishing.co.uk/Angling-Times/Section/News--Catches/Catch-Reports/August-2009/Schoolboy-nets-33lb-2oz-pike-from-the-tiny-River-Axe/

Häls /T

charlieay
2011-07-05, 21:20
Men ge er då jag är bara ett barn!

jerkbait-fiske
2011-07-05, 21:21
Du kan få lite tips av mig 1 större håv .2 fisketång 3 samt en enkel kamera

Släpp gärna tillbaks större gäddor

Mvh Max

Denzar
2011-07-05, 21:43
Vattendraget Axe i Enköping är väldigt hett för grov gädda, var där med en kompis också en gång bara, fick 19 stycken över 10 kilo! Dock fick vi slänga några överbord för att förhindra att båten sjönk!

Robban_Öre
2011-07-05, 21:53
Ja de tvivlar jag inte det minsta på, och vem är arg menar du? Jag är inte arg, förstår inte vitsen med dina försök att reta upp folk bara. För ja, detta är ett trevligt fiskeforum där man kan dela med sig av sina erfarenheter och äventyr, få tips och knep.
Inte ett forum där det ska skapas skräptrådar om påhittade historier för att försöka få folk arga.
Det är väl om det finns en "ljugarbänken" tråd eller liknande.
Men men, ska låta dig vara..
31880

Totte
2011-07-05, 21:57

Grattis till en galen fångst!
Fiskar i mälaren ett par gånger i veckan (men på annan ort) och jag har aldrig sett något över 10 komma upp här.

Till nästa gång ni är ute och fiskar är det viktigt att ha med er rätt grejer så att ni kan släppa tillbaks större fiskar oskadda, då dessa är väldigt viktiga för gäddans fortplantning.
Låtsas att det är grannens katt du vevar in med krok i munnen. Hur hade du gjort med den? Behandlat den med ömmaste hand och plockat ur kroken utan att skada den, för att sen släppa hem katten eller bankat den med ett ankare i huvudet för att sen dra hem den för att mala ner den. Äta den kommer du förmodligen inte göra ändå!?

Glöm heller inte bort att vi är här för att berätta fiskehistorier, inte rövarhistorier...

Aborrjägaren
2011-07-15, 10:49
[QUOTE=Totte;638840]Grattis till en galen fångst!
Fiskar i mälaren ett par gånger i veckan (men på annan ort) och jag har aldrig sett något över 10 komma upp här.

Till nästa gång ni är ute och fiskar är det viktigt att ha med er rätt grejer så att ni kan släppa tillbaks större fiskar oskadda, då dessa är väldigt viktiga för gäddans fortplantning.
Låtsas att det är grannens katt du vevar in med krok i munnen. Hur hade du gjort med den? Behandlat den med ömmaste hand och plockat ur kroken utan att skada den, för att sen släppa hem katten eller bankat den med ett ankare i huvudet för att sen dra hem den för att mala ner den. Äta den kommer du förmodligen inte göra ändå!?

Glöm heller inte bort att vi är här för att berätta fiskehistorier, inte rövarhistorier...

Jag vet större som tagits, min bekant tog en 12 kgs från land tidig vår förra året, han har lagt upp bild på den på sin facebook men vill inte hänga ut han här eftersom han tyvärr bonkade den, han är dock från en sydligare breddgrad så det blev middag för hela hans familj.

Angående TS, om du inte snackar bull så vill jag bara säga : Stora gäddor är viktiga och inte ätbara, en sådan ovanlig fångst ska inte gå till spillo till någon katt eller så utan släppas tillbaka alternativt att du bakar gäddfärsbullar och äter dem till du spyr.
Fast det behöver du inte göra, för du snackar med all sannolikhet bull.

GbgRobin
2011-07-15, 11:20
Låt tråden dö bara, snubben driver.

skrukm
2011-07-19, 13:40
haha jaa hjärndött att ta upp en gädda över 4-5 kg. (vissa äter dom tydligen, men i mitt tycke ska man släppa tillbaka all gädda oavsett vikt, dock med undantag för put&take-sjöar där gäddan äter upp exempelvis regnbågen eller öringen som man är där för att fiska)

dock tror killen att han är rolig, han har väl inte äns sett en gädda över 9 hekto

Sommar
2011-07-19, 22:48
Fick en gädda på 21 kilo igår på UL. Dödade den med en spade.

Sommar
2011-07-19, 22:50

32196

skrukm
2011-07-19, 23:29
Fick en gädda på 21 kilo igår på UL. Dödade den med en spade.

haha! jag fick en gädda på 21 kg med en spade, dödade den med mitt UL spö

Daxe
2011-07-23, 08:33
Varför ta upp så stora gäddor? Allt som inte ska ätas ska tillbaka! Gäddor över 2.5 är inget att ha! Bli en fiskare och lägg tillbaka dom.

Syn
2011-07-24, 11:51
Hm. Den förlorade romtillförseln är som regel överflödig då varje gäddlek lämnar ett överskott av gäddrom i lekvikarna i de flesta vatten. Sedan finns det inte livsutrymme för alla fiskar som kläcks. Att det är genetisk överlägsenhet som lett till att stora fiskar är stora är inte heller erkänt - relevanta faktorer är snarare födotillgången och vattenförhållandet. Föryngringen påverkas alltså troligtvis mycket knappt av att man tar upp fisk, oavsett dess storlek. Eller?

Nu var det dock en fisk som "fiske-challe" "krokat", inte en katt. Gädda är en delikatess. Prova!

Varför ta upp så stora gäddor? Allt som inte ska ätas ska tillbaka! Gäddor över 2.5 är inget att ha! Bli en fiskare och lägg tillbaka dom.
Det är klart att fiskar som inte ska ätas ska gå tillbaka såtillvida upptaget inte tjänar något fiskevårdande syfte. Men varför tycker du inte att gäddor över 2.5 har något matvärde? Har inte märkt att tyngre gäddor smakar sämre.

MastaPike
2011-07-24, 12:11
Hm. Den förlorade romtillförseln är som regel överflödig då varje gäddlek lämnar ett överskott av gäddrom i lekvikarna i de flesta vatten. Sedan finns det inte livsutrymme för alla fiskar som kläcks. Att det är genetisk överlägsenhet som lett till att stora fiskar är stora är inte heller erkänt - relevanta faktorer är snarare födotillgången och vattenförhållandet. Föryngringen påverkas alltså troligtvis mycket knappt av att man tar upp fisk, oavsett dess storlek. Eller?

Men det gäller samtidigt att inte ta för stora risker och agera enligt försiktighetsprincipen och det sunda förnuftet. Det finns en genomgående trend hos fiskar att större och fiskar som lekt mer än en gång har lättare att lyckas med sin fortplantning än yngre och förstagångslekare. I detta fall fiskades det i Mälaren, men med den situation vi har längs Östersjökusten med sviktande fiskbestånd (och däribland gädda) är det i vissa fall så att det är själva lekfiskbiomasssan är för låg. Vid fiske i dessa områden gäller det alltså verkligen att ta rätt fisk - på rätt plats.

Det är klart att fiskar som inte ska ätas ska gå tillbaka såtillvida upptaget inte tjänar något fiskevårdande syfte. Men varför tycker du inte att gäddor över 2.5 har något matvärde? Har inte märkt att tyngre gäddor smakar sämre.

Men man får samtidigt beakta att fisken i en sjö som Mälaren är en delad resurs. Alla vill ha chans att fånga storgäddan men chansen minskar om de fiskande tar hem de stora individerna de får. Genom att släppa de största fiskarna låter man fler få chansen att fånga en drömfisk, allt annat är egoistiskt i ett så urbant och välbesökt vatten som Mälaren! Vill man bara ha fisk att äta kan man ju ändå fånga 70cm gäddor i oändlighet.

Syn
2011-07-24, 23:12
I detta fall fiskades det i Mälaren, men med den situation vi har längs Östersjökusten med sviktande fiskbestånd (och däribland gädda) är det i vissa fall så att det är själva lekfiskbiomasssan är för låg. Vid fiske i dessa områden gäller det alltså verkligen att ta rätt fisk - på rätt plats.
Jo, vid så hårt fiskade bestånd är givetvis varje upptag negativt för föryngringen.

Men man får samtidigt beakta att fisken i en sjö som Mälaren är en delad resurs. Alla vill ha chans att fånga storgäddan men chansen minskar om de fiskande tar hem de stora individerna de får. Genom att släppa de största fiskarna låter man fler få chansen att fånga en drömfisk, allt annat är egoistiskt i ett så urbant och välbesökt vatten som Mälaren! Vill man bara ha fisk att äta kan man ju ändå fånga 70cm gäddor i oändlighet.
Absolut. Det vatten ur vilket stora gäddor tas blir alltid mindre intressant från ett sportfiskeperspektiv.

Deadmansdream
2011-08-08, 17:05
Jerkade Gädda fick så stor så den drog spöt ur händerna på mig. Sedan hämtade jag ankare och kätting på dryga 30 m och agnade en ko fick upp den och spöt igen tyvärr var jag ensam och ingen kamera ....Otur.