Visa fullständig version : 12kg gös från Åsunden,Östergötland!!
vanfossen
2011-07-17, 15:53
Tjenare!
Finns det några bilder på den 12kg tunga och 96cm långa gös som togs i Åsunden för ett par dagar sedan av en polsk fiskare på trolling? Lokaltidningen har visat den på bild men undrar om det finns några på nätet?
MrDejefors
2011-07-17, 16:12
Scanna o lägg upp! :D
Jag tvivlar på den vikten..
http://www.corren.se/ostergotland/kinda/?articleId=5710788&date=&menuids=
Vikten stämmer absolut inte, 7-8kg skulle jag uppskatta den till. Inte särskilt bra kondis och jag tvivlar nog på 96cm också...
Svenska rekordet kvarstår....
Gösen på min profilbild vägde 7,6, 94cm. Jämför....
MVH/Gimmy
Krokodiljägaren
2011-07-17, 16:46
vanlig tolknings felet? 12 pound?
Toptench
2011-07-17, 18:43
Han som ringde lokaltidningen driver en fiskekamp.............
Svårt att avgöra vikter men en sommarfisk borde se större ut för att väga över 12kg.
Min avatar väger 9,75 och var 100cm!
Alessandro
2011-07-17, 19:13
Vad mörk gösen är, är det en hanne? Nej, knappt hälften säger jag.
Så har det hänt igen! För inte så länge sen var det en gädda i tinnerbäcken på ""10kg.""
Gös 96cm 12kg!?!
http://www.corren.se/inc/imagehandler.ashx?id=5710789&height=312&width=468&quality=75
Gös 98cm 7,7kg
http://fisheco.se/media/0eda94eb0c3b5a3ef078893127c6bdab.jpg
12 pounds motsvarar 5.443 kilo.
Ser mer troligt ut
Han som ringde lokaltidningen driver en fiskekamp.............
Det förklarar ju saken. Klart han hoppas att det kommer folk till hans fiskecamp om de vet att det simmar omkring 12kg gösar i sjön..hoppas inte folk är så lättlurade..
El_Kebabo
2011-07-17, 23:32
tror de använt samma våg som till denna "21 kgs" gäddan...
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=11286&cid=8&scid=0&sort=date
Att folk orkar ljuga om vikter, suck.
Sewriös journalist som bara köper en sån story rakt av.Svårt få in fler fel i en så liten notis.Man kan ju börja med att kolla svenska rekordet...
Killen lär ju ha osynliga jättebiccar om han orkar hålla en 12 kilos sådär ^^
Fredrik Wigårde
2011-07-18, 00:01
Det ser ju inte helt rätt ut, tror att 12 pounds stämmer mer än 12 kg.
Inte en chans att den väger 12 pannor!!! Pundskalan garanterat. Jag är ju ifrån krokarna så det blir ett mail till Corren om detta.
Detta skickade jag till Mikael Hanås, som skrivit artikeln:
Hej!
Vikten på gösen kan inte stämma. Ett vanligt fel är att läsa av pundskalan och 12 pund är mer rimligt. För att ge dig lite perspektiv så bifogar jag en bild på min gös jag tog i vintras. Den vägde 9.44 kg - alltså ganska långt från svenskt rekord á 12,06 kg, fångad i Bråviken för övrigt.
Killens gös väger ungefär 5,5-6 kg. Sök på fiskesnack.com för att få perspektiv på fiskarna.
Jag hatar verkligen att ifrågasätta vikter på fiskar, det är en hedessak. Dock är det ganska provokativt att slänga upp ett svenskt rekord, vi är många som jagar en sådan fisk.
Vänligen
Andreas Sebring
Kan inte stämma överhuvudtaget om den är 96cm kan den max väga 9,5 med den konditionen en mager trött gammal fisk som är påväg utför kolla på min sida erling pålssons gös (dålig bild syns inte hur grov den är var 96cm. Tippar en vikt runt 8kg om längden stämmer vill säga min fisk på bilden var 90cm vikt 8,3.
FiskenFreddy
2011-07-18, 10:41
Detta skickade jag till Mikael Hanås, som skrivit artikeln:
Hej!
Vikten på gösen kan inte stämma. Ett vanligt fel är att läsa av pundskalan och 12 pund är mer rimligt. För att ge dig lite perspektiv så bifogar jag en bild på min gös jag tog i vintras. Den vägde 9.44 kg - alltså ganska långt från svenskt rekord á 12,06 kg, fångad i Bråviken för övrigt.
Killens gös väger ungefär 5,5-6 kg. Sök på fiskesnack.com för att få perspektiv på fiskarna.
Jag hatar verkligen att ifrågasätta vikter på fiskar, det är en hedessak. Dock är det ganska provokativt att slänga upp ett svenskt rekord, vi är många som jagar en sådan fisk.
Vänligen
Andreas Sebring
Säg till om du får något svar :-)
Fick detta svaret, rimligen förstår de att det är överdrivet. I dagens tidning är det dock en härlig bild med rubriken Svenskt rekord... Så att man blir trött.
Hej,
Uppgifterna om fisken kommer från fiskaren som skickat in bilden, vi har ingen möjlighet att kontrollera siffrorna. Fisken fångades dessutom i juni så den är troligen uppäten vid det här laget. Dock borde vi kanske ha skrivit att det är obekräftade siffror.
Mvh Micke
Corren
För mig är svenskt rekord på gör den fetaste nyhet som kan komma, men kommentarerna på corren.se kommer säkert inte att vänta på sig heller. Detta till trots måste man ändå säga att grabben har fångat en fin fisk, förmodligen hans livs fisk också. Synd bara att någon har hängt ut honom såhär, det tar lite udden av hans fångst. Det är inte killen som har gjort fel, det är tomten som ringde Corren. Fisken är hyfsat framhållen också för den delen, men proportionerna är tydliga. Den är för slank för vikten. En sån fisk håller närmre 30 cm i höjd.
Jag har sett en nätfiskad gös på över 12 kg och kan säga att den va stooooor :D
Denna fisk i corren är inte i närheten av att väga 12 kg,snarare 5-6 kg max.
Ok alla.Dags att skriva till Sportfiskarna för Nicka Hellenberg verkar ha godkänt gösen!!!!!
Dessutom med mycket knapp information. T ex saknas omkrets!!!
Följande mail har gått iväg till storfiskregistreraren.
-Hej Nicka.
Henrik Stale som skriver. Jag och många initierade bedömare är väldigt skeptiska till Åsunden gösen på uppgivna 12,1 kg...se länk http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/84490-12kg-g%C3%B6s-fr%C3%A5n...
Den känns inte rimlig med tanke på längd och tidpunkt och fotona styrker definitivt inte vikten. Att godkänna den vore som jag ser på det snudd på tjänstefel. Inte ens omkrets är angiven. En utlekt gös på 96 cm som väger 12,1 tror jag inte ens kan existera på kontinenten.Den skulle vara smällfet och fylld med rom om den ens skulle vara nära. Jmf t ex Anders Mortiers jättegös från Ringsjön som olekt pressade vågen till 11,2 kg, var 94 lång och tjock som en ballong.
Hoppas du tittar på den igen och omvärderar den.
Mvh Henrik Stale
tintin_jkpg
2011-07-18, 17:23
Vart har Nicka godkänt Gösen?
För det gamla rekordet från 88 är fortfarande kvar och jag kan inte finna någon information där Nicka godkänner den här Gösen som nytt rekord.
Länka gärna till platsen där det står att Nicka eller Sportfiskarna godkänner den här Gösen som rekord.
Den är inte godkänd som rekord, men är registrerad. För att bli rekord måste den vara större än gamla rekordet...
Den verkar i vilket fall som helst ha försvunnit ur reg. listan nu.
Hej alla fisketokar och skarpögda sportfiskare.
Vad som än sägs ovan så ligger det till så här: Fisken är givetvis INTE godkänd. Den råkade hamna synlig i registret, men är nu bortplockad. Redan från första stund fisken kom in hamnade den på min lista över misstänkta fiskar, där felvägningar, bluffar, misstag och annat skoj hamnar.
Ni får gärna mejla mig i samband med funderingar kring firrar, men när det gäller den här gösen kan ni slappna av. Den är avfärdad som potentiell rekordfisk av de skäl som ni alla ser är så uppenbara. Den väger helt enkelt ingalunda några 12 kilo. Skitfiskesommar på er.
nicka.hellenberg@sportfiskarna.se
Super!Tack för klargörande:)Bra jobbat.
Puh.... Här hemma blev det svettigt en stund
Och inte kunde Corren dementera uppgifterna i dagens tidning. Jag sa upp tidningen på direkten. Vill inte ha en skitblaska som inte kontrollerar uppgifter. :(
vanfossen
2011-07-19, 13:59
Skönt att kunna avskriva det "ev. svenska rekordet".
Kolla gärna på rimforsafk.se och ett par riktiga storgösar från samma vatten fast på 80-talet då det fanns ett hyggligt bestånd i sjön.