Visa fullständig version : Öringslek?
markanthus
2011-09-15, 20:33
Vilka datum börjar öringsleken? Har hört att man inte ska fiska öring under deras lek, att öringen är fredad under denna tid. Är det något som stämmer? Tacksam för svar.
Krokodiljägaren
2011-09-15, 20:39
jag vet inte hur det är o övriga sverige men här i skåne är den totalfredad från och med idag tills 1\1 och i åmynningar tills 1\5
det beror på fiskeområdet. SÅ du får söka information om det vattnet du tänkt fiska i.
Korsdraget
2011-09-15, 20:40
Den är fredad från 11sep till 15nov. Variationer finns i datum. Men varför för fiska leköring?
markanthus
2011-09-15, 20:42
Okej! Jag befinner mig i södra Hälsingland. Så jag kan börja fiska igen den 15 november?
Krokodiljägaren
2011-09-15, 20:42
Okej! Jag befinner mig i södra Hälsingland. Så jag kan börja fiska igen den 15 november?
gå in på länsstyrelsen för ditt län. där står vad som gäller för dig
Korsdraget
2011-09-15, 20:43
Kolla på länsstyrelsen hemsida där får du svar på din fråga.
markanthus
2011-09-15, 20:47
Tack!
jag vet inte hur det är o övriga sverige men här i skåne är den totalfredad från och med idag tills 1\1 och i åmynningar tills 1\5
Du har 14 dagar till på dig. "Fredningstider Fiske efter lax och öring är förbjudet under tiden fr o m 1 oktober - t o m 31 december" Saxat från länstyrelsens sida.
Detta gäller från kullens fyr, runt skåne till blekingegränsen.
Norr om kullen gäller "Fiske efter lax och öring är förbjudet under tiden 1 oktober - siste februari, förutom i Rönne å där förbudstiden är 15 oktober t o m sista frebruari."
http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/fiske/fiskebestammelser/BilagaWEBB.pdf
Tror det bara råder förbud i rinnande vatten där jag håller till. I sjön mellan strömmarna finns inget uttalat förbud. 1a september har vi här i strömmande vatten men det varierar säkert. . Men jag brukar avvakta tills slutet av Oktober innan jag ger mig ut. Leköringen får man ju vara rädd om...
/Ha det...