handdator

Visa fullständig version : Hur påverkas gäddan av allt regn?

lintax
2011-09-24, 12:43
Som topicen lyder,hur tror ni gäddan, och fisket överhuvudtaget, påverkats av sista tidens massiva regn och medföljande vattennivåer?

Hade tänkt ge mig ut under morgondagen, men är det knappt lönt ens? Hade tänkt ge piteälven ett försök, från svensbyfjärden och ut mot pitsund.

Var ut förra helgen vilket resulterade i 6h fiske och inte ett enda hugg. Aldrig varit med om sånt dött fiske.

//L

Rubik
2011-09-24, 15:14
Det är alltid värt att ge sig ut att fiska.

Old Firehand
2011-09-24, 17:01
Som topicen lyder,hur tror ni gäddan, och fisket överhuvudtaget, påverkats av sista tidens massiva regn och medföljande vattennivåer?

Hade tänkt ge mig ut under morgondagen, men är det knappt lönt ens? Hade tänkt ge piteälven ett försök, från svensbyfjärden och ut mot pitsund.

Var ut förra helgen vilket resulterade i 6h fiske och inte ett enda hugg. Aldrig varit med om sånt dött fiske.

//L

Hej Linus Gustafsson;

Det är mest du och jag som påverkas negativt av regn! Väskor som inte är vattentäta blir blöta. Dina och mina glasögon blir blöta med nedsatt sikt som följd. Jag gillar solsken, värme och sydvästliga vindar, likaså Gäddan...eller är det jag som fiskar bättre när jag trivs? Idag, i morgon och i övermorgon är det kalasväder både för dig, mig och alla Gäddor.
Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

lintax
2011-09-24, 17:41
Jo, självklart är det så. Nu tänker jag mer på allt regn som kommit här de senaste 2-3 veckorna som gjort vattennivåerna rekordhöga, aldrig varit så högt vatten sen översvämningen på slutet av 90-talet tror jag.

Hur påverkar detta höga vatten gäddan och därigenom fisket av den? Vattnet lär väl vara duktigt syresatt och nedkylt nu? Men samtidigt lär det väl vara rätt grumligt?

//L

Pitejohan
2011-09-26, 15:07

//L

Tja!

Blev det nå fiske för dig?

999987
2011-09-26, 16:30
Jag var ute igår med båt, Fiskade både vassarna i Bergsviken, Fårön, Kanalen och Fingemanholmen! Det var helt dött inte ett enda hugg och vattnet var riktigt brunt, Så tror inte det är så bra just nu :(

lintax
2011-09-26, 18:35
Tja!

Blev det nå fiske för dig?

Joda, var ut i ~4h ungefär innan vi gav upp. 2 fiskare och inte ett enda hugg. Som föregående talare redan nämnt så var vattnet helt brunfärgat och väldigt högt. Så tror inte fisket är det bästa just nu, men skam den som ger sig. Bara påt igen till helgen!

//L

lintax
2011-09-26, 18:40
Jag var ute igår med båt, Fiskade både vassarna i Bergsviken, Fårön, Kanalen och Fingemanholmen! Det var helt dött inte ett enda hugg och vattnet var riktigt brunt, Så tror inte det är så bra just nu :(

Fiskade av svensbyfjärden, andra helgen i rad med samma resultat tyvärr.. =/

Old Firehand
2011-09-26, 19:13
Joda, var ut i ~4h ungefär innan vi gav upp. 2 fiskare och inte ett enda hugg. Som föregående talare redan nämnt så var vattnet helt brunfärgat och väldigt högt. Så tror inte fisket är det bästa just nu, men skam den som ger sig. Bara påt igen till helgen!

//L

Hej Linus Gustafsson;

Om vattnet är brunt fiskar jag med guld/orange skeddrag, stora spinnare och wobbler...

Om vattennivån är extremt hög fiskar jag närmare land än jag brukar och så länge som ytvattnet är varmare än +4 gr.C lägger jag de flesta kasten utmed stränder där vinden ligger på eller har legat på några dagar i följd.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com

Tippe
2011-09-27, 21:02
fisket i mitt hemmavatten är ruggit bra nu trots/tack vare? hög vatten nivå och grumligt vatten och som föregående talare var inne på så är guld och orange dem färger som har gett överlägset bäst resultat så nog går det att fånga dem ändå :)

Craw
2011-09-27, 21:06
Har haft dåligt fiske för när vattnet var högt, fiskade mycket i en å så när vattnet var dåligt fiske

Morta
2011-10-16, 11:52
I många vatten har fisket varit uruselt i höst. Piteälven var svår. Var ett pass dit, och som nämnts så var vattnet brunt, istälet för klart. Fick endast en snipa på ett ställe som brukar ge en del gäddor.... I sjöar har det också varit extremt dåligt. En sjö, som ofta ger bra med fisk, och tidigare bottennotering har varit i antal 13 fiskar/pass. senaste 3 passen i den sjön har gett 10, 5, 0 gäddor. varje gång så har jag trott att fisket skulle blivit bättre... men med motsatt resultat. Senaste fisket var nu i torsdags i den sjön...

lintax
2011-10-16, 12:50
Då har vi samma erfarenheter då, gjorde ett pass förra helgen i älven igen. Resultatet blev en ryggkrokad Id strax under kilot....Hipp hipp hurra för det. Spögung iaf =p