Visa fullständig version : Hoola bandola
Finns det någon som känner till en fluga som heter "Hoola bandola"? Jag vore tacksam om jag kunde få beskrivning och gärna en bild på ovannämda fluga.
Skitfiske på er allihop.
Det finns en beskrivning i Flugfiske i Norden, ska titta vid tillfälle om jag kan hitta det numret, tror att det var något streamer liknande, varför är du intresserad av just det mönstret?.
Namnet är Holabandola.
FiN nr 5-6/2000 sid 80 finns artikeln , här kommer bindbeskrivningen. det var inte en streamer,
Man kan beställa lösnummer av Fin http://www.flugfiskeinorden.se/
Källa: Flugfiske i Norden nr5-6/2000
Torrflugekrok stl 12-18
Bindtråd: Röd
Kropp: påfågelherl
Hackel: Blue Dun
Huvud: den röda bintråden.
Fäst och linda bindtråden i täta varv till krokböjen, bind in ett blue dun hackel och påfågelherl, linda tillbaks tråden mot kroköglan, linda därefter herlet i relativt glesa varv över krokskaftet och fäst in vid öglan, därefter lindas hacklet fram, avsluta med ett litet rött huvud.
Kroppen ska vara så tunn att man kan skönja den röda bindtråden mellan hackel och påfågelherl, man kan även trimma ner hacklestråna på undersidan så den ligger lågt i vattnet.
Tack för din hjälp, Knota! Jag har tyvärr inte varit hemma och bevakat min förfrågan, därför mitt sent påkomna tack.
Ha det gott.
Varför är du intresserad av just det mönstret?.