Visa fullständig version : Råååå Makrill!
Mr Hygård
2004-09-02, 18:32
Har en gång tatt ett bett av en rå makrill. Det var fan inte så dumt:D
Drog med en kompis(icke-fiskare) ut på en fisketur med turbåt i sundet...han fick endast en liten sill och tröttnade på fisket(föga överraskande)...han gjorde dock succe på båten när han fileade sillen. la den på mackan och tuggade i sig hela alltet! En sushi-variant utan dess like...
Tight lines!!
Hundersmarck
2004-09-02, 21:31
hygård får jag din autograf?
Ramon Dekker
2004-09-02, 21:31
Det är en prestation att bara få en sill, när alla andra på båten får 100-tals =)...Det var en busschaffis som lyckades med det sist jag var ute =)..
Jag frågade honom: - Men, har du bara fått en sill?
och han svarade: Ja, men det gör inget för jag har bara en katt =)
lite off-topic, men ändå =)
Originally posted by Ramon Dekker
Det är en prestation att bara få en sill, när alla andra på båten får 100-tals =)...
Det var en busschaffis som lyckades med det sist jag var ute =)..
Jag frågade honom: - Men, har du bara fått en sill?
och han svarade: Ja, men det gör inget för jag har bara en katt =)
:cheers: :D :D :D :cheers:
knäcker Bebest extra som bussförare??
skulle lätt kunna vara ytterligare ett av hans visdomsord.
Ramon Dekker
2004-09-03, 12:46
hehe...
Originally posted by ALQ
knäcker Bebest extra som bussförare??
skulle lätt kunna vara ytterligare ett av hans visdomsord. :D :D
Akta dig så jag inte bussar Kissen på dig!
:D :D
Allroundfiskarn
2004-12-02, 13:10
Kan man äta alla fiskar råa?
I Borås är det :regn: :ledsen: blir nog ingen is än på ett tag...
Silver Doctor
2004-12-05, 13:09
Vi var ute och fiskade och det var 2 fulla Engelsmän som bara snackade en massa och söp. Det var knappt någon som fck en fisk och tillslut tyckte den ena engelsmannen att det var så tråkigt att han ville liva upp stämningen så han sa till sin kompis: Om du får en fisk så ska jag fan och mig äta upp den rå.
Och bara någon minut efter så började han kompis spö skaka lite smått så han vevade upp och visst hade han fått sig en liten sill. Den andra engelsmannnen blev kanske inte lika glad men han tog sig en rejäl tugga och bara någon minut senare så stod han lutad över kanten och spydde som en kalv... :yiack: :yiack: :yiack: :yiack: :yiack: :yiack:
Här måste jag bara få tillfälle att skjuta in ett citat från en av Finlands bättre författare. Jag talar nu om Johani Aho. Texten kommer från novellen ”Mitt första metspö”.
”Hur länge jag sedan stod och stirrade på flötet och hur det egentligen gick till minns jag inte numera - jag minns inte om flötet vickade eller om jag bara kände nappet i spöet och då ryckte upp det - jag minns bara att någonting flyger ovanför mitt huvud och att jag sedan ligger framstupa i gräset, krampaktigt kramande om någonting rörligt och sprattlande som jag biter i nacken, varpå jag rusar hemåt. Skrikande som med kniven på strupen att jag fått en mört, störtar jag mig in i köket och fordrar överljutt att den genast skall stekas i smör.”
:)
etuna_alex
2004-12-05, 17:05
usch fisken ska vara tillagad helst grillad =) gärna lax också ;)
Allroundfiskarn
2005-01-23, 20:25
En gång smakade jag på en liten bit rå Torsk. Det var inte gott! Det smakade ungefär som Abborre luktar dvs sommar.
Rå torsk låter inte som någon höjdare.. men torkad flingad torsk, som man nog närmast får tag på i Norge, är riktigt gott! Mina medfiskare var inte lika förtjusta i det, men som tilltugg på havsfisketurerna tyckte jag att det var oslagbart. :)
Tyvärr lyckades jag inte få tag på saltad torkad torsk, men det lär vara ännu bättre.
Kan man äta alla fiskar råa?
I Borås är det :regn: :ledsen: blir nog ingen is än på ett tag...
nja inte blåsfisk, det finns bara ett tiotal kockar i världen som kan tillaga den. om man inte tillagar blåsfisk på rätt sätt så dör man. annars har jag hört nyligen i en av trådarna att ålblod ska vara giftigt.
Hehe
Kolla mina bilder!!!!
Jag gjorde sushi på GÖS!!!
typ 20 bitar... jättegott och kan rekomderas....annars är det rå tonfisk som är det godaste om man pratar rå fisk
Som någon sa en bit upp så är ålblod giftigt (har hört att det är så pass illa att mindre djur avlider om dom får det i sig samt att du blir blind under en kortare period om du får det i ögonen). Man ska nog inte heller äta all fisk rå då den ofta kan innehålla parasiter (maskar) som glatt bosätter sig i tarmarna hos oss människor. Vissa arter är dock "rena", vilka vet jag inte på rak arm men det är väl bara att slå upp nånstans eller söka på google.
Wreckbender
2006-07-21, 12:01
Har fått mig itutat av föräldrar att sötvattensfisk har parasiter,binnekemask mm och måste frysas minst två dygn om den ska gravas osv. Och saltvattensfisk kan man äta rå som den är.
Gösen går att äta....MEN all sushi fisk skall frysas innan av just tidigare nämda själ.
nja inte blåsfisk, det finns bara ett tiotal kockar i världen som kan tillaga den. om man inte tillagar blåsfisk på rätt sätt så dör man. annars har jag hört nyligen i en av trådarna att ålblod ska vara giftigt.
Nja där har du nog lite fel, blåsfisk är en delikatess i japan, visst är den giftig vid tillagning på fel sätt, men 10 tal i hela världen som kan tillaga den. Nog flera tusen kockar som behärskar det. Jävligt drygt att påpeka men jag var tvungen....
Wreckbender
2006-07-21, 23:43
Annars har jag en favorit på rå makrill när man fått ett gäng. Spickemakrill! Rensa makrillen ock lägg några lager i en spann med gott om grovsalt imellan och på toppen,låt stå nån månad. Ta upp en och skär i skivor tvärsöver och lägg på knäckebröd med mycke smör. Drick kall pilsner till. Det är riktig ölmat. Man blir törstig av den. :beer:
Nja där har du nog lite fel, blåsfisk är en delikatess i japan, visst är den giftig vid tillagning på fel sätt, men 10 tal i hela världen som kan tillaga den. Nog flera tusen kockar som behärskar det. Jävligt drygt att påpeka men jag var tvungen....
sjögräs menar nog egentligen att det bara är ett tiotal japaner i hela världen som vågar äta blåsfisk? :radd: :peta: :mices_bla
ramsis_iv
2006-12-28, 16:28
jag läste att man ska frysa sörvatten fisken i 8 dygn och att om man inte rensar fisken innom 1timme från att den slaktats så kommer parasiterna som vanligtvis finns i magen o tarmarna på fisken ta sig in i köttet oxå och och då kan man inte göra sashimi av det längre
48 timmar i frysen är vad jag alltid hört och praktiserat.
Är det någon som har belägg för kortare eller längre tid? 8 dygn känns länge...
48 timmar i frysen är vad jag alltid hört och praktiserat.
Är det någon som har belägg för kortare eller längre tid? 8 dygn känns länge...
Vad äter du för rå fisk?
Vad äter du för rå fisk?Tja, mest saltvattensfisk som sashimi och sushi givetvis men jag tänkte mest på lax och röding i det här fallet.
Även gravad fisk är ju att betrakta som rå ur parasithänseende.
Okej....A det e gott med rå fisk, det vill jag lova
Måste bara fråga om det är någon som öht har belägg för att fiskparasiter kan angripa människa? Låter rätt långsökt...
savbrink
2007-01-02, 18:51
Måste bara fråga om det är någon som öht har belägg för att fiskparasiter kan angripa människa? Låter rätt långsökt...
Mask är väl ganska vanligt i insjöfisk eller?
s
Mask är väl ganska vanligt i insjöfisk eller?
s
Jo det är det väl - your point being?
Jo det är det väl - your point being?Du mannen - binnikemask... Point taken?
Läs mer eller kanske bättre att låta bli?
http://www.sva.se/static/751.html
Du mannen - binnikemask... Point taken?
Läs mer eller kanske bättre att låta bli?
http://www.sva.se/static/751.html
Oj då vad känslig du var då - jag tyckte bara att det inte alls är uppenbart att parasiter som angriper fisk ska vara patogener på däggdjur - tvärtom så brukar invärtes parasiter ofta vara värdspecifika. Som tex binnikemasken där LARVstadiet tydligen lever i fiskens kött och adulterna i däggdjurs tarmar (delvis enligt din länk) ...mannen
Även gravad fisk är ju att betrakta som rå ur parasithänseende.
Enligt din egen källa så är det inte det...mannen
savbrink
2007-01-03, 01:30
of topic
Letade lite belägg för att gravadfisk kan var farligt.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2344
Visst vet man att man inte ska äta för mycket fisk men trist att livsmedelverket ska behöva varna folk att äta insjöfisk mer än en gång i veckan..
Hittade inte det jag sökte men har för mig att vissa bakterier kan frodas i gravad fisk om man slarvat under hanteringen.
of topic
Letade lite belägg för att gravadfisk kan var farligt.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2344
Visst vet man att man inte ska äta för mycket fisk men trist att livsmedelverket ska behöva varna folk att äta insjöfisk mer än en gång i veckan..
Hittade inte det jag sökte men har för mig att vissa bakterier kan frodas i gravad fisk om man slarvat under hanteringen.
I den länk som Hejan tillhandahöll så stor gravning uppräknad bland de metoder som kan oskadligöra parasiter.
Vad menar du med känslig? Det var ju inte mig utan Savbrink du citerade och sedan Smart-Alecky lade till "Jo det är det väl - your point being?"
Gravad fisk inte rå - nehe, där ser man. Jag måste ha slängt ur mig något utan att ha full täckning för det... :wasntme-s Nu skall vi inte bli osams - IGEN - bara för att jag dessutom använde mig av ett mindre artigt tilltalsord (dock inte illa men't).
Nåja, gravad fisk är det många som blivit sjuka av dock inte korrekt gravad fisk som förvaras och förtärs inom rimlig tid. :popcorn:
snickarn
2007-01-03, 16:56
jag har sett binnike mask ringla ut ur en bäcköring inget man skulle vilja äta varken rå eller gravad men vid frysning dör eventuella bonusdjur man fått med fisken
en ny form av dubble
Vad menar du med känslig? Det var ju inte mig utan Savbrink du citerade och sedan Smart-Alecky lade till "Jo det är det väl - your point being?"
Jag tolkade det som ett ifrågasättande av min frågeställning - bara för att det finns "mask" i fisk behöver den inte per automatik angripa människor - det hade räckt med att du gav mig länken som svarade på min initiala fråga på ett fullgott sätt - istället hasplar du ur dig drygheter...
Mask är förövrigt rätt korkad benämning - det är som att klumpa ihop alla djur med ben... Bara en nördgrej :)
Jag tolkade det som ett ifrågasättande av min frågeställning - bara för att det finns "mask" i fisk behöver den inte per automatik angripa människor - det hade räckt med att du gav mig länken som svarade på min initiala fråga på ett fullgott sätt - istället hasplar du ur dig drygheter...
Mask är förövrigt rätt korkad benämning - det är som att klumpa ihop alla djur med ben... Bara en nördgrej :)Jamen då tolkade du ju mig rätt - jag tyckte nämligen att det var helt uppenbart vad Savbink menade med sitt inlägg, dvs att det kan finnas "mask" i insjöfisk och att risken finns (om än liten) att man kan smittas. Vilken annan anledning skulle han ha att skriva som han gjorde? Att det kan finnas exvis binnikemask i fisk förutsatte jag att du visste - läser du inte biologi eller nå't sånt? Typiskt mig att förutsätta förresten - sorry.
Att du ändå frågade efter spetsen tyckte JAG var drygt varför jag passade på att dryga mig lite tebaka. Jag är ledsen att jag inte fattade att du inte fattat... :wink:
Jag hade dessutom inte sett att du önskade dig belägg i form av länkar lite högre upp eftersom jag bara skumläste. :skaka:
Slutligen måste jag säga att jag är förvånad över att du blir förvånad/förbannad över/för att jag hasplar ur mig drygheter - vi har ju träffats... :D :D :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia suedorum regatur
Jamen då tolkade du ju mig rätt - jag tyckte nämligen att det var helt uppenbart vad Savbink menade med sitt inlägg, dvs att det kan finnas "mask" i insjöfisk och att risken finns (om än liten) att man kan smittas. Vilken annan anledning skulle han ha att skriva som han gjorde? Att det kan finnas exvis binnikemask i fisk förutsatte jag att du visste - läser du inte biologi eller nå't sånt? Typiskt mig att förutsätta förresten - sorry.
Att du ändå frågade efter spetsen tyckte JAG var drygt varför jag passade på att dryga mig lite tebaka. Jag är ledsen att jag inte fattade att du inte fattat... :wink:
Jag hade dessutom inte sett att du önskade dig belägg i form av länkar lite högre upp eftersom jag bara skumläste. :skaka:
Slutligen måste jag säga att jag är förvånad över att du blir förvånad/förbannad över/för att jag hasplar ur mig drygheter - vi har ju träffats... :D :D :D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia suedorum regatur
Nåja...då är vi osams...IGEN
Edit:
Efter lite undersökningar så visar det sig att det finns fyra binnikemaskar som har ett larvstadium i fiskar varav tre har fågel som slutvärd och en har däggdjur (http://www.sva.se/static/547.html)... Vad tror du att binnikemask är för något? Att det ska vara en art? Att alla binnikemaskar angriper människan? Man skulle lätt kunna tro det med uttalande som
"Att det kan finnas exvis binnikemask i fisk förutsatte jag att du visste - läser du inte biologi eller nå't sånt?"
och
"Du mannen - binnikemask... Point taken?"...
Enligt "Svensk Småkrypsfauna" (Gärdenfors et. al) så finns det ca 75 parasitiska bandmaskar (som också kallas för binnikemaskar) i Sverige som är tarmparasiter hos ryggradsdjur - hur många av dessa som kan angripa människan står inte angivet men tydligen så är det bara en som lever i fisk och som kan angripa oss... Förstår du NU min initiala fråga: "Måste bara fråga om det är någon som öht har belägg för att fiskparasiter kan angripa människa?" och min replik på Savbrink???
Savbrink's svar skulle inte heller innefatta binnikemask eftersom de lever i en larvform i fiskköttet och inte i en form som vi skulle kalla "mask"...
Jag måste medge att jag inte tänkte på möjligheten av avancerade livscykler som den hos binnikemask utan mer på parasiter som skulle gå rätt över till människa utan några mellansteg - tydligen så finns även de dock!
Jag menade inte min fråga som provocerande men tydligen så njuter Hejan av att hoppa på folk när han märker en blotta. Ren provokation! Tyvärr så bjuder jag villigt upp till dans...
Kan ni inte ringa varandra istället?
Nåja...då är vi osams...IGEN
[...] Tyvärr så bjuder jag villigt upp till dans...
1. Nej det är vi inte.
2. Inte nykter :D
3. Nu skiter vi i det här, ok :fisk:
Kan ni inte ringa varandra istället?Jo, förmodligen.
Kan ni inte ringa varandra istället?
Ifrågasätter man mig publikt så blir även min replik publik - det tycker jag borde vara en rättighet
Ifrågasätter man mig publikt så blir även min replik publik - det tycker jag borde vara en rättighetJo självklart!
Men kanske Jerka tyckte att det blev lite tråkig ton oss emellan. Du, liksom jag, är ju så härligt lättprovocerad. :) :buga: :wink:
Jo självklart!
Men kanske Jerka tyckte att det blev lite tråkig ton oss emellan. Du, liksom jag, är ju så härligt lättprovocerad. :) :buga: :wink:
Svara på mitt inlägg istället...
Sammanträffande att både Hejan och CalleX har latinska citat i sin profil? Amatörpsykologen Olof funderar... :D
Sammanträffande att både Hejan och CalleX har latinska citat i sin profil? Amatörpsykologen Olof funderar... :D
Hehe - ja vi är båda besserwissers... Dagens sanning tyvärr
Sammanträffande att både Hejan och CalleX har latinska citat i sin profil? Amatörpsykologen Olof funderar... :DNja Olof - att jag rackade ner på det nuvarande styret i landet hade faktiskt mer med det faktum att göra att både Snickarn :cheers: och Callex körde latin i två på varandra följande posts än det faktum att både jag och Callex är megalofantastiska messerschmitts... :D - samt, givetvis att jag ville ge Herr Reinfeldt den stiefel im arsch han så väl förtjänar...
Mvh Carl Gustav J.
Svara på mitt inlägg istället...Gärna, men isf på telefon eftersom du har en tendens att misstolka mitt skrivna ord då du av någon anledning alltid verkar tro att jag är ute efter att driva med/trasha dig - vilket jag nästan aldrig är. :D
:btt3:
Jag såg nu på den senaste länken att gravning INTE är tllräckligt för att avdöda binnikemaskens larver..puh - att inte samma källa ens kan vara konsekvent i sina besked :goodwork:
Men det stod att 48 timmar i frysen (-18) räcker för DEN gynnaren iaf...
Nja Olof - att jag rackade ner på det nuvarande styret i landet hade faktiskt mer med det faktum att göra att både Snickarn :cheers: och Callex körde latin i två på varandra följande posts än det faktum att både jag och Callex är megalofantastiska messerschmitts... :D - samt, givetvis att jag ville ge Herr Reinfeldt den stiefel im arsch han så väl förtjänar...
Mvh Carl Gustav J.
Lite svårt att förstå, även för mig med 5 år i den lundensiska skolbänken :nut:
Lite svårt att förstå, även för mig med 5 år i den lundensiska skolbänken :nut: :D Ynf! :D
* Jag skrev på latin eftersom det kändes som alla andra gjorde det.
* megalofantastiska messerschmitts - ENORMA besserwissrar
* Stiefel im Arsch - Stövel i röven!
* Herr Reinfeldt - Sveriges statsminister (huvva!)
* An nescis, mi fili, quantilla prudentia suedorum regatur - Förstår du icke, min son, med huru lite förstånd Sverige (säkert felböjt) styrs?
* Carl Gustav J. - En annan (amatör)psykolog
:sol: Jag, precis som du, postade mitt i natten vilket säkert kan förklara en del av förvirringen 1. :beer: 2. :beer: 3. :beer: 4. :beer: 5. :devil1:
:btt3:
Jag såg nu på den senaste länken att gravning INTE är tllräckligt för att avdöda binnikemaskens larver..puh - att inte samma källa ens kan vara konsekvent i sina besked :goodwork:
Men det stod att 48 timmar i frysen (-18) räcker för DEN gynnaren iaf...48 timmar - det är taget - tack!
savbrink
2007-01-05, 13:11
Om vi ska fortsätta diskussionen.. Jag har dålig koll på hur man gravar fisk någon som kan förklara?
snickarn
2007-01-05, 13:27
blanda 0.5 dl salt o 0,5 socker krossa några vittpepparkorn grovt hacka ett knippe dill gnid in i två fileer .
lägg dom mot varandra med skinnsidan ut plasta in i folie lägg i kylen i 2 dyngn
om du gravar färsk fisk kan du lägga in paketet i frysen i 2 dygn när du tar fram paketet ur frysen lägg den i kylen två dygn då gravas fisken sammtidigt som den tinnar
hemligheten med att inte bli sjuk av gravad fisk är att man ska dricka malört till