Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
    Jag kör ett top n tail,har använt det till allt mitt gäddfiske i ca 1,5-2 år,är inte super duktig på spö actioner mm.
    Men det kastar alla mina beten mellan 30-200g bra,funkar fint till både hårt,mjukt,jerk,tail.
    Trodde spöt skulle va betydligt påkigare,av det jag läst.
    Toppig nästan halvaction,enligt mig.
    Kul även till mindre fisk,har även drillat några 10+ å det finns bra kraft i det.
    Det enda som jag stört mig lite på,är ljust längden på bakhandtaget.som är ca 40cm,så det är inte jätte kort.
    Men nu har jag lämnat det på förlängning ca 4cm.
    Efter det kommer ja bli ännu nöjdare över spöt.
    Hoppas det var till någon hjälp och ha i åtanke att ja inte är någon suparfiskare med stora kundskaper om spön.
    Har inte haft något spö i denna prisklassen förut,det gör väll sitt.
    Men det har gjort att mina andra spön inte används längre,mer än reserv.
    Och att det kommer bli dyrt när det är dax för å utvidga spöparken
    EDIT: scratch that, tänkte fel

    Kommentera


    • jag har ju inga problem om spöt klarar mer än 120g, 50-120 är det jag primärt använder och så länge spöt inte blir för kralligt/påkigt så gör ju det inget att det kastar mer

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        jag har ju inga problem om spöt klarar mer än 120g, 50-120 är det jag primärt använder och så länge spöt inte blir för kralligt/påkigt så gör ju det inget att det kastar mer
        Okej, men swimbait upplevdes för påkigt?

        Kommentera


        • Yes lite, kanske inte gav det en ärlig chans o sålde det väl fort men första känslan är viktig..

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Yes lite, kanske inte gav det en ärlig chans o sålde det väl fort men första känslan är viktig..
            Hmm...är ju mer pulver i samtliga spön. Du har ett knepigt dilemma helt klart. Jag skulle satsat på top n tail...mojo bass swimbait?

            Kommentera


            • Har mojo swim längre bakhandtag än ltb swimbait?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                Har mojo swim längre bakhandtag än ltb swimbait?
                något längre har jag för mig, jag å silverbågen forskade i det här för några år sen, sen kortare framtill också. En hårsmån långsammare än LTB swimbait också

                Kommentera


                • Ett TnT skulle passa dina önskemål väl. Bakhandtaget är inget problem trots att det är något kortare. Jag är själv ett fan av 40cm+ bakhantag på gäddpåkar.
                  Gällande kastvikt så skulle jag aldrig säga att spöt kastar 30-200gr. 30-130ish visst. Men 200?!?! Jag har kastat 165gr med mitt och det var allt annat än trevligt. Gick det sönder? Nej. Men det är väl inte det som vi har som måttstock när vi försöker lotsa folk rätt i spödjungeln?
                  Med mina preferenser så skullle jag säga att sweetspoten ligger mellan 60-100gr.

                  Kommentera


                  • Det där med kastvikter. Tror ni inte det har mycket med vem som kastar och hur? Menar, om en part tycker att man kan kasta 200 o en 100, så måste det va något annat än spöt i sig som gör sådan skillnad..
                    Generellt är det ju så. Inte bara det här t,n t

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
                      Ett TnT skulle passa dina önskemål väl. Bakhandtaget är inget problem trots att det är något kortare. Jag är själv ett fan av 40cm+ bakhantag på gäddpåkar.
                      Gällande kastvikt så skulle jag aldrig säga att spöt kastar 30-200gr. 30-130ish visst. Men 200?!?! Jag har kastat 165gr med mitt och det var allt annat än trevligt. Gick det sönder? Nej. Men det är väl inte det som vi har som måttstock när vi försöker lotsa folk rätt i spödjungeln?
                      Med mina preferenser så skullle jag säga att sweetspoten ligger mellan 60-100gr.
                      Absolut!!
                      Jag mena ju naturligtvis inte att sweetspot varr 30-200g.
                      Dom flesta beten jag änvänder väger mellan 50-140g,å det funkar det bra till.
                      Men ja tycker inte det känns jätte konstigt mä 200g häller,även om ja har ett spö som klarar det betydligt bättre.
                      Men vi är ju ollika,för mig är bakhandtaget ett problem

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X