handdator

Visa fullständig version : Bilder/mått/info på olika jerkbaits ?

Bergman
2004-09-30, 19:40
Vad säger ni om att samla info om olika jerkbaits i denna tråd så man har lite utgångsvärden om man vill snida egna ?

Vettig info är väl:
- Bild ihop med en tumstock/måttband
- Mått
- Vikt
- Kanske nåt mer ?

Detta kanske redan finns på webbn nånstans förresten ?

mangeboy79
2004-09-30, 20:11
FOX Gremlin längd165mm höjd52mm tjocklek20mm vikt120g sjunkhastighet1m/sek ett jerk bait för djupa vatten ska gå fiska ner till 10m

FOX runt längd115mm höjd53mm tjocklek18mm vikt85g sjunkhastighet1m/6sek
en gädd killer med fin sida sida gång!
bra tråd bergman :goodwork:

Bergman
2004-09-30, 23:14
Saxar in en bild från fotoalbumet

Buster Jerk

Längd 150mm, Höjd 43mm, Tjocklek 17mm, Vikt 75 gram, Djupgående 0,5 - 2 meter
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/7464-m.jpg

Gliet
2004-09-30, 23:27
Bra tråd!! - men varför inte en egen rubrik i forumet för sånt som har med bygga/snida/fixa själv att göra.

linu_z
2004-09-30, 23:33
tycker faktiskt att gliet's ide är riktigt nice!

Bergman
2004-09-30, 23:49
Jo jag har tänkt fixa det också men ska klura lite på bästa lösningen innan jag lägger upp det hela. Nåt i stil med Lurebuilding.nl vore inte dumt. :)

Bergman
2004-09-30, 23:52
Mangeboy79, jag la upp en skiss av Gremlin i din post om du undrar vart den kommer från. Tyvärr blev den lite "taggig" men det kanske man kan fixa på nåt enkelt sätt ?

mangeboy79
2004-10-01, 00:01
bra ide men håll er på tråden lägg upp bilder o beskrivningar.

längd170mm höjd37mm bredd20mm material maghogny blyning ca 7g i höjd med ögonen.
Detta jerk har inte så mycket glid utan vänder mer om man fiskar det med lätta jerks med hårdare jerks får den lite mer glid o mycket bellyflash.

linu_z
2004-10-01, 00:02
hehe jo visst, jag skulle kunna skriva någon hjälpande artikel om du vill det?

Bergman
2004-10-01, 00:06
Man skulle ha en artikel i stil med "Making Jerkbaits for newbies". När det gäller denna tråd kanske man ska ha färdiga mallar där man ritar in blyning och ögor och sånt. Eller kanske skapa en tråd per bete ... tål att spånas på.

linu_z
2004-10-01, 00:12
Här är det betet som numera heter Deluxe-tail ver1.0 uppföljaren kommer upp här på forumet inom kort...

Bergman
2004-10-01, 00:21
Hehe, en aning större bilder vore nog inte fel iofs. ;)

Bergman
2004-10-01, 20:04
Ingen mer som vill/kan bidra lite ?

mangeboy79
2004-10-01, 20:09
mr K har nog en hel del att bidra med i ämnet jag skulle kunna posta mer om jag hade digi kamera. rundare kropps formar funkar dåligt i scannern

Bergman
2004-10-01, 20:48
Förstår att det är svårt att få bra bilder när du scannar in betena så scannerns fokus ligger på glasytan precis.

Fräste precis kanterna på mitt första hemmagjorda jerkbait. Ena bilden är före och den andra efter fräsning. :)

Ev ska man nog använda en fräs med en aning större radie men detta får duga som första försök.;)

mangeboy79
2004-10-01, 20:54
använde du en kullagrad fräs?

Bergman
2004-10-01, 20:56
Jepp, själva fräsen sitter det ett litet kullager på. Eftersom jag slarvade lite med inställningen av fräsen så fick jag fila en aning för att få bort en liten kant som blev.

Mange, du har inte MSN ? Skulle vilja fråga några saker

mangeboy79
2004-10-01, 21:00
jo det har jag mangeboy79@hotmail.com men vi tar det imorgon jag är på väg ut gbgs krogliv:)

Bergman
2004-10-01, 21:03
Okie dokie ! Lugna puckar ... undrar lite om öglorna och lackningen. Ha så skoj så hörs vi. :)

ep
2004-10-01, 21:44
Kul tråd! Är det någon som vet om vissa träslag är att föredra framför andra? Har för mej att jag hört att ceder används för betestillverkning och att det har bra egenskaper.

Bergman
2004-10-01, 21:49
Vad jag läst mig till så brukar folk använda Abachi, Mahogny, Ek, Bok och ev nåt mer. Allt för mjuka träslag gör att lacken lätt sabbas om starka tänder. Hårda träslag blir ju däremot mer svårarbetade men har man en sjysst såg och fräs så är det ju inga större problem.

Fast vad vet jag egentligen ... nästan bara teori än så länge . ;)

ep
2004-10-01, 22:05
ok. Vad väger jerken när den är fräst men oförtyngd mm. (din BJ/topper i ek alltså)

Bergman
2004-10-01, 22:17
Den väger nånstans mellan 50-55gram på min gamla postvåg. Vet inte hur exakt den är iofs.

ep
2004-10-01, 22:28
å fan, då kanske man inte ens behöver förtynga den om man vill ha den flytande. Öglor, ett par krokar och fjäderringar väger väl 5 g+. En topper väger ju 55 g och är nätt och jämt flytande, med styv tafs sjunker den sakta.

Bergman
2004-10-01, 23:31
Jag har inte testat bärigheten på den ännu men så fort jag kollat hur man ska göra öglor m.m. så kan jag testa. Man skulle ha nåt smart sätt (bortsett från att byta krokar) att kunna göra betena flytande/sjunkande.

Ska labba vidare lite imorgon så får vi se. :buga:

ep
2004-10-02, 00:06
På de jerkar jag har används vanliga skruvöglor. Lundgrens har en del prylar som kan användas vid wobblerbygge, bl.a. skruvöglor, rasselkammare och en ganska finurlig viktsats.

Bergman
2004-10-02, 00:10
Skruvöglor som man förborrar för känns ju enklast men kanske inte lika säkert ? Sökte info just om ögglorna på Lurebuilding men hittade inget ... kanske sökte jag för dåligt ... ska kika igen.

ep
2004-10-02, 00:22
De öglor lundgrens säljer är 38 mm och jag förmodar att de ska vara ok att använda. För bästa resultat kan det kanske vara bra att prova några olika i en spillbit och provdra dem för att se vad de håller.

Jag har också för mej att Hans Nordin behandlar detta ämne i hans bok om wobblerbygge.

ljohan
2004-10-02, 00:43
Här är några modeller och någon kopia jag har skissat på. Inte bara jerkbaits dock.

Bergman
2004-10-02, 01:07
Det här är det enda jag hittar specifikt om hemgjorda ögglor. Är inte 0,8 mm lite väl tunnt ? http://www.lurebuilding.nl/engaccesoiresdiversenschroefoog.html

Måste reka vad som finns i butikerna tror jag. Mange, vad säger du i äendet ?

ep
2004-10-02, 01:23
Jag skulle satsa på att använda öglor med vanlig träskruv istället för att bocka till egna. 0,8 mm låter lite önödigt tunnt också, jag använder 1,5 mm till mina havsöringsdrag och det fungerar fint. På BJ tycker jag att öglorna är lite klena och dom kan tappa formen av förvånansvärt lite våld men jag vet inte vilken dimension det är på dom.

Bergman
2004-10-02, 11:40
Har kikat runt lite på nätet efter skruvöglor, svetstråd och pianotråd men har inte hittat något vettig ännu. Någon som har nåt bra förslag vart man kan få tag i detta ? Enligt nån tidigare tråd så verkar Lundgrens ha skruvöglor för 5:-/styck och det är lite i dyraste laget om nu priset stämmer fortfarande

ep
2004-10-02, 12:12
Biltema har rostfri ståltråd i olika dimensioner. Priset är bara några tior och då är det en rejäl rulle, tio meter eller nåt. Till jerkar där man inte kan göra öglorna genomgående tror jag ändå mer på skruvöglor. De som säljs på lundgrens låter ovanligt dyra. På närmaste bygghandel lär man ju kunna hitta liknande och som inte kostar 5:-/st.

Bergman
2004-10-02, 12:29
Gah, hur fasen kunde jag missa den rostfria ståltråden på BilTema ? Antar att det är den rostfria och inte galvade du menar.

25 meter 1,5mm tjock för 29.90:- låter ju helt överkomligt.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21111

Ska kolla lokala järnaffären och Bauhaus vad dom har för öglor.

Varför tror du mer på skruvöglor ? Är det pga hållfastighet eller smidighet eller kanske både och ? Om man ändå ska limma så borde ju hemgjorda öglor funka lika bra om bara limmet fäster ordentligt i träet.

ep
2004-10-02, 12:46
Japp, det är den tråden jag menar. Den går att bocka till fina öglor (jag har nån bild på hemmagjorda drag i albumet).

Ang skruvöglor tor jag dom håller bättre än om man bara limmar fast öglor utan skruv. Jag tänker nåt i stil med...förborra, fyll upp hålet en bit med lim/epoxy och dra i öglan så att limmet liksom tätar skarven mellan trä och ögla. Skruvöglorna biter ju fast ordentligt i träet och borde ju hålla rätt bra bara man inte använder för korta skruv eller skruv med för liten diameter. En ögla som enbart limmas lossnar ju lätt om limmet/epoxyn inte biter. Men som sagt kolla i Hans Nordins bok, jag har för mej att han beskriver rätt utförligt hur detta kan göras.

Bergman
2004-10-02, 13:04
Ok, då är jag med på vad du menar. Jäkligt snygga beten du gjutit förresten ! Tror iofs inte att risken är så himla stor att limningen släpper om man använder Epoxy eller liknande. Fast risken ökar såklart i jämförelse mot skruvöglor. Ev kan man kanske öka på diametern på borrhålet en aning för att få större fästyta för limmet.

Känner på mig att det här kan bli en riktigt fin vinterhobby.

ep
2004-10-02, 13:45
Jo jag funderar på att trixa lite med jerkar i vinter också. Det jobbiga blir bara om man vill testa dom och det ligger två decimeter is... Man kommer vara grymt fiskesugen framåt senvintern.

Nu måste jag dra till sthlm, vi hörs!

Bergman
2004-10-02, 15:53
Var runt på lokala järnhandeln, Biltema & Bauhaus nyss på jakt efter rostfria skruvögglor men gick bet när det gäller att hitta något som passar till betestillverkning. Köpte en rulle rostfri ståltråd som jag tänkte testa lite. Tänkte provdra den efter en limning och se vad den går för. ;)

mangeboy79
2004-10-02, 15:55
tre alternativ.

skruvöglor: försänk dom lite smörj hålet ordentligt med epoxi.

genomgående ståltråd: såga upp buken. bocka till tråden. såga till smala träbitar som passar i skåran. smörj skåran med epoxi lägg i tråden sedan träbitarna när det torkat trimma bort trä o lim som sticker ut.

öglor av ståltråd:förborra tvinna till öglor gör ett litet ankare längst ner. fyll hålet med epoxi o tryck ner öglan

Bergman
2004-10-02, 16:03
Den förklaringen var kanon för newbies som mig. :)

MastaPike
2004-10-02, 16:27
Den väger nånstans mellan 50-55gram på min gamla postvåg. Vet inte hur exakt den är iofs.

Jag byggde en del jerkbaits förra året och då kom jag fram till 2 gemensama faktorer som behövdes för att en slider skulle gå bra.

Den första faktorn är att betet inte får vara för lätt! Det jag eftersträvade i mina beten var beten som skulle glida bra och samtidigt kunde fiskas i låga hastigheter och gör man då beten på runt 50-60g så rör oftast betet sig som en planka i vattnet och dessutom så brukar det aldrig glida speciellt bra heller.

SÅ jag funderade på sambandet p=m*v (rörelsemängden=massan*hastigheten) och fann att betena behövde vara relativt tunga för att fungera hyffsat.

Den andra faktorn jag fann kom jag på efter att studera dom 3 betena jag fiskade mest med på den tiden. Det var Pig, Buster Jerk och Salmo Slider. Alla dessa beten har en gemensam faktor som påverkar gången och det är att käkpartiet är bredare än resten av kroppen. Detta vet jag inte om det stämmer fysikaliskt men jag tänkte som så att en symetriskt konformad kropp med stor massa borde få det svårare att hålla en jämn kurs i en vätska då den rycks fram än vad en plan kropp skulle få.

Så efter ett par prototyper så fann jag ett mer lyckat resultat än vad jag tidigare kommit fram till. Hur pass bra detta stämmer vet jag inte riktigt, men för mig fungerade det bra.

Jag använde mig av så tunga träslag som möjligt för att slippa trixa med förtyngningar vilket är jäkligt omständigt om man kan lösa det på annat sätt.

Vill någon fråga nåt om vobblerbyggning m.m. så skicka ett PM, åker tillbaks till drottningholm och går högvakt igen nu, blir borta i 2 veckor.

Mvh Tobbe

Kjelle Lundberg
2004-10-02, 17:34
Jag kör med öglor från staminainc.com.1000st för 48$ räcker en stund och bara lite frakt tillkommer.Blir ingen tull på ett sånt paket.När det gäller träslag så har jag provat det mesta,tyvärr så stämmer det inte att hårdare trä ger hållbarare beten.Gäddan har ordentligt tryck i käften och punkterar epoxyn på både ek och lönn.Jag brukar använda mahogny till mina beten,hyfsat lättarbetat och står emot vatten bra.

Bergman
2004-10-02, 19:05
Testade att fräsa till två stycken "Jerko" från Lurebuilding.nl så nu ligger det fyra stycken beten utsågade och frästa här på bordet.

Lite Photoshop-lek på ena bilden

BeBest
2004-10-02, 19:33
För den som vill göra stadiga fästhål till öglorna finns ju möjligheten att använda de tandläkarborrlika fräsarna. Alltså de små med ett smalt skaft och ett runt fräshuvud.
Borra ett hål som fräsen och öglan går ner i. Trä in fräsen och bearbeta hålets sidor så hålet får en urnformad genomskärning. Fyll med epoxi och sätt i skruvöglan. Rätt utfört sitter öglan som gjuten!

Fräsarna finns i många former och kan också användas till att forma detaljer på utsidan av beteskroppen.

Enklast att hantera är de som fästs i en liten chuck på en böjlig axel.

Börjar man snida beten seriöst lär man snart finna att en miniborr typ Dremel med stativ och tillbehör är en nyttig medhjälpare. :)

ljohan
2004-10-02, 20:30
Jag tycker inte du ska göra kroköglor av rostfri ståltråd, den går ju att vicka av.
Använd pianotråd istället.

För att få bästa hållbarhet så gör du en genomdragen tråd. Det är lite bökigt att göra och jobbigt att arbeta med pianotråd. Gör en skåra genom hela betets undersida och fixera "ögelpaketet" i den. Fyll igen med epoxy och slipa fint igen.

mangeboy79
2004-10-02, 21:08
rostar inte pianotråd???

Bergman
2004-10-02, 21:22
Risken att man ska vicka av en rostfri tråd på 1,5mm ser jag som väldigt liten. Risken med att använda egna ögglor verkar vara att limmet fäster dåligt i träet. Om man gör som BeBest säger borde risken vara minimal. Använder man skruvöglor förlitar man sig på gängan i skruvögglan ihop med träet. Vetetusan vad som är säkrast ... vore ju snöpligt iofs om man sumpar drömgäddan på en taskig öggla.

K..., om man ändå kunde komma åt sånna öglor i mindre förpackningar här i sverige. :)

mangeboy79
2004-10-02, 22:01
det viktigaste vilken metod man en använder är att man blandar limmet lika delar a+b o att man är snabb med att stoppa limmet i hålet/skåran mens det är som rinnigast så att det sugs in i träet o om man använder öglor att man
försänker dom lite så limmet får greppa botten på själva öglan

linu_z
2004-10-02, 22:10
ett bra tips för målning!

Biltema har en hyffsad brush för 375:- använder den när jag målar mina beten.
Sen kan du köpa humbrol hobbyfärger för 15kr burken. Lite färg men med brush så räcker det länge!

ep Unregistered
2004-10-02, 22:19
Testade att fräsa till två stycken "Jerko" från Lurebuilding.nl så nu ligger det fyra stycken beten utsågade och frästa här på bordet.

Fan Bergman vad du sågar till beten, har du bandsåg hemma eller?

Bergman
2004-10-02, 22:54
Mange, jepp ... limmet och själva limningen är A och O om man inte ska använda färdiga öglor. Tänkte testa en hemgjord ikväll men hinner nog inte få den helt genomhärdad tyvärr. Får hårdteste aden imorgon. ;)

Linuz, är det den eldrivna Airbrushen du menar ? Tror iofs att mankan få riktigt snygga beten med vanlig sprayburk iofs. Återstår att testa ...

EP, hehe ... nja ... har en sticksåg med figursågsblad så det tar bara någon minut att såga ut ett bete. Sedan tar det ytterligare någon minut att fräsa konturerna.

Blyade precis 2 av betena ... iofs utan tafs och krok men dom ligger bra i ytan i handfatet nu iallafall. Fan det här var riktigt skoj ! :buga:

Kjelle Lundberg
2004-10-03, 02:02
Bergman:Det går ju att beställa mindre mängd öglor om man vill det.Om du bara vill ha några stycken att testa så kan du pm din adress så skickar jag.

Petrus
2004-10-03, 03:11
Perfekt för vinterhalvåret!
pikeAlert testade mycket framgångsrikt sitt första hembygge, en glider, idag. Att berätta om resultatet överlåter jag åt honom. Han har säkert massor av tips, jag ska säga till honom om tråden. Det finns även bilder.

linu_z
2004-10-03, 11:53
naj man måste ju ha kompressor....

Bergman
2004-10-03, 18:32
K, ska testa att göra några egna ögglor först. Skulle do bli skitkassa av någon anledning så får man krypa till korset och köpa riktiga men några för 5:-/stycket blir det inte tal om.

Petrus, jajjemän ! Vore skoj o fler här inne samarbetar ang detta framöver. Kan ju bli hur bra som helst. :)

Linu_z, finns 2 stycken elvarianter som inte behöver någon extern kompressor på BilTema. Som jag fattade det hela iallafall men kan ha fel då jag bara fluktade lite grann på dom. Tror man kan göra det mesta med bvanliga sprayburkar och några sjyssta mallar. Vill man ha en "suddig" effekt kan man ju alltid lämna en glipa mellan mallen och betet när man lackar.

mangeboy79
2004-10-05, 20:52
kopia av ace super scud 180mm lång höjd44mm bred18mm träslag abachi, mängd bly??

linu_z
2004-10-06, 06:26
Bergman visst kan av den erfarenhet jag har av målning säga atta det går bra men du kommer snabbt upptäcka hur mycket billigare det blir att ha en airbrush. När jag bytte till airbrush räkte mina sprayburkar ca 4g längre.. Samt att man kan göra små pricka lince osv typ 1mm det blir inte snyggt att göra ett bete med mycke skarpa linjer som man får om man ska malla o ha sig.

Hur funkar en eldriven airbrush? btw släng art-nr på dom du hittade på biltema...

linu_z
2004-10-06, 07:24
Jag några maskiner hemma som är hur bra som helst vid detta.. 1 Bandsåg har inte haft någon nytta av det försen nu när jag börjat göra riktiga jerk. Svarv antingen för typ spookisar eller med slipskiva för betena och sen sist en slipmaskin .. det gör att man får lite speed på tillverkningen..

Bergman
2004-10-06, 08:39
Bergman visst kan av den erfarenhet jag har av målning säga atta det går bra men du kommer snabbt upptäcka hur mycket billigare det blir att ha en airbrush. När jag bytte till airbrush räkte mina sprayburkar ca 4g längre.. Samt att man kan göra små pricka lince osv typ 1mm det blir inte snyggt att göra ett bete med mycke skarpa linjer som man får om man ska malla o ha sig.

Hur funkar en eldriven airbrush? btw släng art-nr på dom du hittade på biltema...

Mycket möjligt att det är så som du säger och har man planer på att göra många beten så är det nog en lysande idé med en airbrush. De jag hittade i BilTemas butik verkar inte finnas med på webben men om jag går in i butiken kan jag kolla upp numrena. Fanns två olika tror jag varav den ena låg på 300-nånting och den andra 500-nånting. Antar att det var en liten inbyggd kompressor om jag inte fattat helt galet.

Ang skarpa konturer med spray så går det ju att lösa ganska enkelt om man håller mallen en bit ifrån det man ska lacka. Smala steck blir däremot värre.

Edit // Hittade färgsprutorna nu på hemsidan men jag hade nog missuppfattat det hela lite grann. Den verkar inte vara gjord för detaljlackering ... Det var dessa jag syftade på:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1052&iItemId=17677
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1052&iItemId=17624

Bergman
2004-10-06, 08:40
Jag några maskiner hemma som är hur bra som helst vid detta.. 1 Bandsåg har inte haft någon nytta av det försen nu när jag börjat göra riktiga jerk. Svarv antingen för typ spookisar eller med slipskiva för betena och sen sist en slipmaskin .. det gör att man får lite speed på tillverkningen..

Bra verktyg är viktigt för snabb tillverkning. För att runda av kanterna snyggt och snabbt så funkar en överhandsfräs lysande. :)

Spinnmaster
2004-10-07, 16:44
Kanon bra tråd. Hoppas att det kommer ut lite mer info snart!

Bergman
2004-10-07, 22:10
Punnisher 16cm, 90 gram, tjocklek? & blyning ?

linu_z
2004-10-09, 10:44
oki gjorde ett test idag 4mm skruvgöglor som var 12mm lång + ögla. Limma dit en bit i asp och försänkte och limmade med araldit. Testet var för att se om öglan skulle palla med att sitta kvar... Metod: pp 0.36 knuten i öglan som satt i träbiten, skruvögla och araldit. Resultat: Jag kunde stå och slita och dra som en vilde i verkstaden och öglan vägrade att släppa taget och återigen så va skaftet bara 12mm ... Det kändes rätt säkert ändå..

Kjelle Lundberg
2004-10-09, 11:05
Punnisher är 18mm tjock och blyad med en bly remsa undertill.

Bergman
2004-10-09, 23:50
Kanon K !

Här kommer en skiss av Slammer Drop Belly som går på 2-3 meters djup.
15cm, 79 gram, tjocklek, blyning ?

linu_z
2004-10-11, 22:31
cobb's crazy shad 17

Vikt 115-120
Längd 17cm
Tjocklek 19mm

Om man bygger betet i asp så är rekomenderat blymängd 27-32g

linu_z
2004-10-11, 22:35
Mange, jepp ... limmet och själva limningen är A och O om man inte ska använda färdiga öglor. Tänkte testa en hemgjord ikväll men hinner nog inte få den helt genomhärdad tyvärr. Får hårdteste aden imorgon. ;)

Linuz, är det den eldrivna Airbrushen du menar ? Tror iofs att mankan få riktigt snygga beten med vanlig sprayburk iofs. Återstår att testa ...

EP, hehe ... nja ... har en sticksåg med figursågsblad så det tar bara någon minut att såga ut ett bete. Sedan tar det ytterligare någon minut att fräsa konturerna.

Blyade precis 2 av betena ... iofs utan tafs och krok men dom ligger bra i ytan i handfatet nu iallafall. Fan det här var riktigt skoj ! :buga:

vad blyade du betena med?

Bergman
2004-10-11, 22:38
Jag har borrat 8mm´s hål och sedan fyllt opp med smält bly/tenn från gamla tennsoldater. Sedan borrat ur till lagom vikt.

linu_z
2004-10-11, 22:53
hmm vad smälte du dom med? :) det skulle vara smidigare för mig o göra så oxå nu sitter jag med kulblyn och borrar och trycker ner dock är det svårt att balansera många gånger...

Bergman
2004-10-11, 23:14
Jag har en liten smältkopp för blyet/tennet ... årsmodell stenålder. Lär finnas på varenda hobbybutik som säljer tennsoldatsformar.

linu_z
2004-10-12, 07:09
kan man smälta "kulbly" i den oxå? och hur lång tid ungefär? Det skulle va smidigt har nämligen ett 5kg blyband hemma som jag sågar ut bitar och filar till ibland till vissa beten men skulle man kunna "hälla" ner det så vore det ju kanon... Men tappar blyet någe vikt vid smältning?

Bergman
2004-10-12, 08:27
Nä bly tappar inte vikt vid smältning och tar några minuter att smälta på spisen på högsta värmen. Se till att ha fläkten på max och inte spilla nåt på plattan bara. Ångorna är giftiga och blyet är svårt som tusan att få bort från plattorna om man skulle råka spilla.

mangeboy79
2004-10-12, 15:13
hittade en röntgen bild huges river glider på TU. inte så lite bly i dom!

linu_z
2004-10-12, 15:40
vad väger den som klart bete? :D

mangeboy79
2004-10-12, 15:56
den finns i olika storlekar men den största som är 25cm väger 283g

Bergman
2004-10-14, 23:47
Satt och lekte lite i Photoshop och så här kan en färglagd Punnisher se ut

linu_z
2004-10-15, 09:33
bergman nu är det bara att snida och måla.. Det är lättare att måla me Abrush än va du tror! Så dags att fixa en komp sen en Abrush så att du kan förverkliga dina alster... ;) Sen fpör att göra detaljerna krävs ju lite träning!

OveB
2004-10-15, 10:24
Tjenis på er alla!

Hittade just hit till fiskesnack.com och en jätteintressant tråd! Jag har hållit på med jerktillverkning i ca 1,5 år nu och har väl gjort ett 50-tal. Jag har en liten träsvarv för "runda" beten och en sticksåg plus fräs för de flata jerkarna. Jag använder alltid rostfria skruvöglor (28 mm) som jag limmar fast med epoxi i ett förborrat hål.
Tyngningen gör jag med smält nyårstenn som hälles i borrade hål. (Hamstra tenn vid nyåret!)
Själva målningen gör jag med airbrush och en hemmagjord kompressor (tagen ur ett kylskåp + handsläckare som tryckkärl + tillbehör från Biltema). Sen lackar jag med en polyuretanbaserad lack många gånger.

Bilden är på en Ludela, ca. 15 cm lång och vikt kring 80 gr (suspending).

esoxlucius74
2004-10-15, 10:48
Ett redskap som är smidigt att använda är en mini slip/borr/fräs/allt-i-allo, En såndär "Dremmel" finns på alla järnaffärer och Clas Ohlson med MASSOR av tillbehör... använder den till att "modda" mina woblers mm.

linu_z
2004-10-15, 11:09
Tjena tjena!

Vart kan man hitta nyårs ten och vad kostar det?
Sen hade jag en gammal smälttkopp men den är borta nu! var kan man hitta en ny någon som vet? :)

OveB aktivera PM ... :)

linu_z
2004-10-15, 11:14
Om ni ska mönstra med tyll kan jag lova er att humbol är för tunnt... det blir bara rinning och inga mönster av det heller för den delen... :P Gah nu när jag inte hittar mina hederliga joker... va ska man ha för färg som är lämplig för airbrush och var kan man få tag på dom?

OveB
2004-10-15, 12:10
Linu Z: jag använder olika sorts färger, bl.a. färger för bilmålning (både vatten- o lösningsmedelbaserade). Nu har jag gått över till Clas Olssons hobbyfärg som är vattenlöslig. Den torkar nästan genast i airbrushluftflödet. Sen beror det på vad du använder för lack => antingen rinner färgen eller ej när du sen lackar ;) .
Nyårstenn vet jag inte var man får den här tiden men vänta till nyår. Åtminstone här i Finland stöper vi tenn på nyåret, gör ni inte det i Sverige också? Om priset kan jag endast säga att det är jättebilligt.

Mitt PM är nu aktiverat.
Ove

kalleh
2004-10-15, 12:46
Besök nån däckfirma dom brukar ha en stor låda med begagnade balansvikter
av "bly".
Dom brukar vara mer eller mindre gratis om du frågar snällt.
;)

mangeboy79
2004-10-15, 13:38
linuz använd klämmor för att få tyllet tight mot kroppen sen håller du air brushen långt ifrån när du sprutar så det blir ett fint färg damm på kroppen!

homemade
2004-10-15, 16:25
Ett kort tips, har lite ont om tid!

Gör en Buster Jerk kopia, snabbt och enkelt!

träslag:
#15 mm BOK
#Kontursåga enligt en mall (printa ut en buster Jerk i naturligt storlek från Lundgrens hemsida).
# Fäst betet i skruvstäd, använd rasp + rundfilför att runda av kanterna (fräs går säkert också bra)
#Gunda träet med ett lager linolja + terpentin, torka i en vecka
#Blya med 3stycken 4grams blyklumpar (köp askar med bly på biltema, perfekta storlekar) i bakkanten av buken, två precis bakom kroken och ett strax framför.
(för lilla jerken, såter du ETT 3 grams bly precis bakom krokfästet!
# måla med sprayfärger och sätt dit skruvöglor + krok, 2/0:;a i buken och 1/0:a i arslet!

Om någon är intresserd kan jag ge en mer detaljerad beskrivning + bilder.

I'm homemade

heikinheimo
2004-10-16, 11:48
Oveb Vad anvender du för lack och vari från hittade du den? Bor också i Finland Helsinki Länsi-pakila.

OveB
2004-10-16, 11:56
Jag använder CAB och LV-1. Båda är litet knepiga att få. Kolla med sökmaskinen på www.kalastus.com. Där hittar du en massa diskussioner om lack.
Ove
Esbo,FIN

ep
2005-02-13, 21:14
Lyfter en gammal tråd och ställer en fråga...

Jag har ett antal jerks som ligger och torkar och jag funderar på hur jag ska förtynga dom. Vet någon hur Sweet shad, lilla Fat flipper'n och Toppie är förtyngda??

Gäddkompis
2005-02-14, 14:42
Härligt intiativ Bergman!! Detta låg väl lite i min baktanke när jag startade upp min tråd "Ritningar till Jerkbaits". Kul och se att du lyfter upp det en nivå.... och ytterligare en nivå framöver förhoppningsvis om du nu tänker dig nått i stil med lurebuilding.nl

Peter Larsson
2005-04-20, 16:31
Vad använder ni för att täppa till borrhålen efter att ni blyat betena? Plastic padding?

mangeboy79
2005-04-20, 19:15
Vad använder ni för att täppa till borrhålen efter att ni blyat betena? Plastic padding?
jo pp eller nått annat 2-komp spackel fungerar bra.

benji
2005-04-20, 19:52
Har kikat runt lite på nätet efter skruvöglor, svetstråd och pianotråd men har inte hittat något vettig ännu. Någon som har nåt bra förslag vart man kan få tag i detta ? Enligt nån tidigare tråd så verkar Lundgrens ha skruvöglor för 5:-/styck och det är lite i dyraste laget om nu priset stämmer fortfarande
pianotråd finns på wentzels hobby för 10:- metern. det ligger vid gallerian.

linu_z
2005-04-20, 20:19
finspackel från plasticpadding..

OveB
2005-04-20, 20:49
Jag har använt Biltemas 2-komp epoxy.

Henk
2005-04-28, 10:26
jag kör sprintar som öglor på dom jag gjort förut.. bara borra hål och limma med kemisk metall eller dyl

ska ut och slipa mer på min jerk nu.. kommer nog en bild sen.. när jag jämnat till och det är klart för lackning.. vet nån vart man kan köpa fernissa i tex 1 liters burk inte allt för dyrt? eller nåt annat? klarlacka räcker inte eller hur?

ska nog ut och blya lite nu.. sen ska det på lite svartlack.. måste sen köpa typ silverfärg eller dyl och måla över ryggen och sen köpa riktig lack eller nåt sånt för finishen

blyat och klart.. ska bara slipa ner den kemiska metall som jag fyllde ut hålet med.. kommer nån mer bild sen

nu lackad svart med svagt röda streck.. blev tvungen att måla över lite.. ska göra en bra mall och måla röda taggar över ryggen och maskera ordentligt så slipper jag göra om.. sen tänkte jag dra på nåt lager klarlack och se om det funkar.. måste slänga iväg en order från fishit på spö+beten

Fiskepappa
2006-04-27, 21:53
Om man nu gör öglor av biltemas 1,5 mm rostfria,hur långt in bör skaftet gå in i wobblern (typ vanlig jerk buster)

//Kentha

Fiskepappa
2006-04-27, 22:05
Jo en sak till hur långa bitar bör man klippa till och böja

//kentha frågvis

Magnus¤
2006-04-27, 23:19
Om man nu gör öglor av biltemas 1,5 mm rostfria,hur långt in bör skaftet gå in i wobblern (typ vanlig jerk buster)

//Kentha

Brukar ta ca 3-4 cm, men tippar på att det nog skulle hålla med 1-2 cm också, det sitter duktigt hårt med 2-komplim. Och svaret på din nästa fråga blir då att klippa till ungefär dubbelt så lång tråd som ögglan ska vara.....logiskt som bara den ;)

Storfiskaren
2006-04-27, 23:37
Alla mina beten har "skaft" på ca 1½cm. Mina erfarenheter är att det är fullgod längd.

Längden tråd du skall klippa av för själva "tvinnande" av en ögla är ju en smaksak. En lite "längre" längd är ju behagligare att hantera än en som är "precis" och fingrarna svider och ömmar i arbetsprocessen.

:popcorn: / Storfiskaren

Fiskepappa
2006-04-28, 20:19
Tack för infon

:winner:

dajkel
2006-05-11, 17:44

Du har inte gjort nåra piggar då ?
Vill gärna ha måtten och formen på en pig suspender och den andra modellen av pig.
tycker 230 spänn är mycket för en träbit

Bigfisher
2006-05-11, 18:58
Beten med FÖR fin gång, som tex manta som åker spikrak i vattnet borde ju inte vara alltför intressant för en gädda. Då den fina gången borde immintera en frisk fisk?
Ett bete med en mer oregelbunden gång, eller en som svänger /luta/rullar åt ett håll borde vara mycket eftektivare. Då det liknar en fisk i döds tycknigar eller en sjuk/skadad fisk. Därför kan det vara bra att testa blya ett bete så det går lite "konstigt"

Andree
2006-05-11, 21:53
jag gör mina öglor av svetstråd typ a4 dvs syrafast . den rostfria rostar iallafall efter ett tag, låter konstigt jag vet men det är så..

jag har ett ganska bra sätt att göra dem på , jag har tagit en gammal krok av något slag inte en fiskekrok utan en av tjockare material som jag sätter i en skruvdragare.
klipper av svetstråden och viker den dubbel och drar fast båda ändarna i ett skruvstäd
hakar fast kroken i tråden och kör sakta!! dom blir superbra sen klipper jag till den i önskad längd med en knipextång

Sn1rpex
2006-05-17, 09:45
är det någon här som har någe info om Slammer jerk ? hade varigt roligt o få bygga en sådan =P