handdator

Visa fullständig version : köpa mört

Fiskmix
2004-10-07, 23:15
hej undrar ifall någon vet om det finns någon fiskeaffär i sthlm som börjat sälja mört? om inte finns det någon i sthlms området som har mörtstuga och mycket mört över att sälja?

Hundersmarck
2004-10-07, 23:19
jag har en 2 kubiks balja i pannrummet som de får plats me mkt fisk i som jag ska börjam e att sätta i om några dagar. jag ska nog överföra från min damm till den stora plastbehållaren men jag har inte funderat på att börja sälja. ska försöka dra upp mkt betesfisk innan vintern nu.

Fiskmix
2004-10-08, 08:09
okej men kan du fixa till nästa helg? eller näst nästa?

Hundersmarck
2004-10-08, 09:32
jag har blandat löjja mört braxen och björkna. de e kanske ett 50tal i dammen plus en 4 hg borre. ja du kan få "köpa" ifall du vill hehe.

Martin_G
2004-10-08, 10:01
Är det inte ganska varmt i ditt pannrum? Jag skulle i så fall inte ha mörten där. Kallare vatten ökar livslängd, minskar metabolism och risk för sjukdomar.

Dessutom får de en smärre chock om utsätter dem för snabba temperaturskillnader, typ från pannrum till isfisket.

/Martin

kenta_85
2004-10-08, 12:00
Låter som ett ganska varmt ställe at ha betesfisk på :D Men en stor balja och dra upp fisk redan nu låter ju som en smart idé men misstänker att dom inte lär hålla sig levande där hela vintern :D

Flodebanan^Men inlogg probb.
2004-10-08, 12:56
Låter som ett ganska varmt ställe at ha betesfisk på :D Men en stor balja och dra upp fisk redan nu låter ju som en smart idé men misstänker att dom inte lär hålla sig levande där hela vintern :D

Varför inte klara vintern ? Har en mörtsäljare som har haft sina mörtar från förra hösten tills nu, bara att mata lite lätt och hålla vattnet bra. Har förresten haft ett 10tal mörtar i min kylbag i garaget i typ 2mån nu:)

kenta_85
2004-10-08, 13:02
Ok med det förutsätter väl ändå en ganska sval minjö samt en bra syrepump. Men hur ska man hålla vattnet rent? byta ofta ??

Peter L
2004-10-08, 13:05
Borde väl funka med nån större akvariepump/renare, för mörtar har ju en tendens att grisa ner vattnet ganksa kraftigt.

kenta_85
2004-10-08, 13:10
Jo idéal borde vara en balja på kanske 200l eller nått sånt! En syre pump + en renare som går dygnet runt :D Drar ju inte direkt några mängder ström.. Och syrepump samt renare borde mn ju kunna hitta lite var stanns på djuraffärer eller liknande :D Intressant helt klart :D orkar inte hålla på med mörtstugor och det :D

Hundersmarck
2004-10-08, 16:09
jo jag vet att de e varmt jag kan kanske ha den i frådet där är de kanske lite varmare än ute men ändå inte varmt som i pannrummet men baljan e stor o kommer bli svår att få ut för jag vetefan hur vi fick in den hehe. men de ska vell gå för jag vet inte ifall den har varit där inne hela tiden o syrepump har jag. ska meta lite gädda imorrn hoppas jag å då kommer man kanske få lite mört o annan vitfisk. ska gå ner o kolla nu hur den ser ut.