handdator

Visa fullständig version : En halv miljon besökare !

Bergman
2004-10-20, 20:41
Har sett att vi passerat en halv miljon "unika" besökare (ca 1500 om dygnet nu för tiden) här på Fiskesnack.com och det tycker iallafall jag är superkul !

Hoppas det fortsätter att gå framåt även framöver. :rockbanan

kenta_85
2004-10-20, 20:43
1500 om dygnet :D ut och fiska :D Fast får väl erkänna att jag ger min dagliga dos av inloggingar också :D

linu_z
2004-10-20, 20:44
... så länge datorn är på så är sidan uppe.... ;)

ice-hacker
2004-10-20, 20:46
Vill du förtydliga för en korkskruv som mig vad unika besökare syftar på.
Är det alltså helt olika personer eller är det vi alla besökare som tillsammans,
totalt,har kikat in på sidan ?

Lazinko
2004-10-20, 22:05
olika IP-adresser, hur många olika ip-adresser som kollat på sidan.
flesta bytar ju ip jätteofta, så 500 000 olika personer borde inte besökt sidan.
kanske 50 000-100 000 högst

Bergman
2004-10-20, 22:14
Det här med "unika" besökare i websammanhang är lite klurigt men jag ska försöka förklara iallafall.

Räknaren håller koll på vilken IP-adress alla besökare har och räknar varje unik IP som en unik besökare. Redan här kan det knasa lite då en del använder samma dator som andra personer. Därför brukar de flesta räknare räkna samma IP-adress igen efter 15 minuter. Detta ger ju lite för många träffar om samma person med samma IP är inne flera gånger om dagen ... ibland är ju samma besökare inne någon timme och skulle således få upp räknaren ett snäpp var 15:e minut. De allra flesta websidor drar sin gräns för "unika" besökare vid just 15-minuters intervaller men för att få en lite mer exakt räknare har jag skruvat upp tiden till 60 minuter. Ev kanske man ska skruva upp tiden ännu mer men det är ju en avvägningssak om man vill jämföra med andra hemsidor osv

Hoppas det klarnade lite iallafall.

CDan
2004-10-20, 22:23
Alltså, när jag är hemma och har datorn på och inne på forumet hela dagen blir många "unika" besökare bara för att jag gör så. Det är inte så korrekt, om jag kan säga så.

Bergman
2004-10-20, 22:34
CDan, så länge du inte går ut och in på sidan så räknas bara en träff. Dvs går man in en gång på morgonen och stannar inne hela dagen blir det enbart en "unik" träff.

Går man däremot in och ut på sidan typ 1 gång i timmen under ett helt dygn så hamnar man på ca 23 "unika" träffar per dygn.

Så här funkar det på alla websidor även om "timeouten" varierar ganska mycket. Vanligast är som sagt 15 minuter då det oftast är default.

En del sidor räknar till och med varje sidträff och då skulle siffrorna skena iväg nåt otroligt för fiskesnack ... kan tänka mig att det skulle vara mellan 50000-250000 om dagen men det är bara spekulation då jag inte har en räknare på detta.

CDan
2004-10-20, 22:40
Jaha, nu förstår jag. För det mesta jag loggar aldrig ut på en dag och nästa dag när jag kollar på FiskeSnack igen behöver jag inte alls logga in. Plus att jag tappar inte IP-adressen heller. Ok! Då är det bra att jag inte påverkar statistiken negativ. ;) :ogen: :rockbanan

CDan
2004-10-20, 22:51
Men det med timeouten är så j??la irriterande att jag nästan håller på att bli galen. :mad: Om jag kollar på nya inlägg, och om det finns två sidor av dem, och om jag inte kollar ganska fort bägge sidorna, när jag kommer fram till den andra sidan senare på dagen, får jag timeout meddelandet som säger att det går inte att vissa det som jag söker. Det är så j??la frusterande det "time out" (eller vad f?n det är för något). Jag har en metod för att motverka detta: att öppna i "ett nytt fönster" det som jag vill. Om det är "new posts", eller en tråd, eller sidan nr 2 av listan med dem nya poster, eller sådan. Men jag tycker inte alls om det.

När det gäller "time out" saken jag måste säga att det var bättre förr. :wink: :mad: Men, men, jag får acceptera!

ice-hacker
2004-10-20, 22:55
Ok, tack för svaret.

etuna_alex
2004-10-21, 09:08
okej vad kul att vi blivit så många! :appl: :buga: