Visa fullständig version : Ambassadeurspö till Heavy Metal
Jag har köpt en bunt tunga metalldrag. Se bild. De 2 i mitten väger ca 75g vardera. De på sidorna ca 40g/st. :rockbanan
Nu inser jag att min utrustning måste uppgraderas om jag vill utnyttja dessa ”Heavy Metal”. Det gör naturligtvis inget om spöet hantarar ”lösplugg av plast eller trä” i samma viktklass. :D
Mitt vanliga spinnspö tål beten upp till 40g och kan kanske överbelastas med ytterligare några gram men en hel 75:a pallar det inte för. Jag behöver alltså ett stadigare spö. :cool2:
Då ser jag två möjligheter. :wow3:
A ett jerkspö.
B ett ca 9' - 10' spinnspö.
I dag har jag inga planer på jerkfiske men den korta klingan gör att jag tror det kan vara ett bekvämt spö att hantera, speciellt om fisket sker i grupp från båt.
Det längre spöet kan kanske leverera längre kast vilket jag tror är en fördel om jag fiskar från land men det känns i kroppen att stå en dag och dunka ut tunga beten. Jag har inte den bästa av ryggar om man säger så och är lite arbetsskadad i lederna.
Slutligen, priset har betydelse. Jag kommer inte att kunna använda dessa tunga beten i mina vanliga fiskevatten. Det innebär att det endast blir vid speciella tillfällen som de kommer till heders. Jag vill därför inte binda onödigt stora kapitalbelopp i ett spö som mest hänger på väggen. Jag tror att mitt Heavy Metal spö rockar loss i intervallet 600 - 1200 kr. Det kan även vara ett begagnat spö, om det är i gott skick. :headbang:
Vad föreslår ni? :rockbanan
Aardwolf
2005-01-12, 12:00
JB spö helt klart. Du kan använda det inom fler områden.,
kenta_85
2005-01-12, 12:49
Jasså bebest du är sugen på tyngre spö nu :) Hmm ja ett jerk spö Kan du ju kasta riktigt tunga grejor med och spöna ligger ju inom pris intervallen. Kanske kommer du tycka att ett sånt spö är lite styvt och kanske inte ger de där riktigt långa kasten. Ett spö på 9-10 ft har väl en mjukare aktion samt lär nog kanske leverera längre kast fast å andra sidan brukar dessa spön vara lite dyrare. Men ett bra begagnat är ju alldrig fel, kanske nån här på FS som har ett liggande?
kolla in lundgrens suncaster, finns i 9´ 20-60g och 10´30-70g. 9´ klarar 75 utan problem.
http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=3403&page=1
kolla in lundgrens suncaster, finns i 9´ 20-60g och 10´30-70g. 9´ klarar 75 utan problem.
http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=3403&page=1
Det kan vara ett bra alternativ eller ett Lf jerk. Någon som har fiskat med Suncasterspöet?
Jag hade sattsat på ett lättare jerkspö med kastvikt upp till runt 100-120g. Då har du ett spö som är lätt att hantera och kan kasta tyngre beten utan att bli allt för pinnigt. Mitt förra jerkspö var just ett sådant och det föredrog jag framför ett längre spinnspö till allt gäddfiske (utom till metet). Kastade obetydligt kortare med det än med ett 10fots och detta var ett spö på 6,6. Fiskar du dessutom från båt så ser jag ingen fördel med ett längre spö, och vid landfiske har du ändast fördel om du har helt fritt runtomkring och då vinner du kanske 10-20m i kastlängd.
Jag hatar korta spön, handla ett 12fots 2lbspö, så kan du kasta dem du nämnde.
Flodebanan
2005-01-12, 16:26
Jag hatar korta spön, handla ett 12fots 2lbspö, så kan du kasta dem du nämnde.
Håller så mkt. med. Ett t.ex.12ft. är bättre till spinnfiske än ett jerk.
Jag menar vem fiskar frivilligt med en pinne, när det finns långa spön anpassade efter fisket. Visst finns det lättare Jerkspön med men köp för allt inget 120g spö för vanligt Spinnfiske du kommer bli SÅ besviken!
Om du nu vill köpa ett jerkbaitspö, så finns det en annons här på sidan där det säljes ett jerkbaitspö på 6,6 fot.
ALQ: Precis!Har 10ft själv och det kör jag westinare med tex!Grymma spön som rekomenderas.Annars så är det spöt Gotrik nämnde ritkigt bra för beten upp till ca 80gr
Om du tar ett JB spö har du alltid möjligheten att kunna prova på fiske med ytfiskevobbler! Jag garanterar att du kommer att gilla det!
Jag blir nog tvungen att kolla upp både några längre spön och något jerkspö. Beträffande ytfisket är jag säker på att jag vet några bra ställen som kan bli riktigt heta på vårarna. Det skulle vara ytterligare ett plus för jerkspöet. Men några ytbeten äger jag inte än så länge. Då behöver jag å andra sidan inget ytfiskespö. :D
Jag blir nog tvungen att kolla upp både några längre spön och något jerkspö. Beträffande ytfisket är jag säker på att jag vet några bra ställen som kan bli riktigt heta på vårarna. Det skulle vara ytterligare ett plus för jerkspöet. Men några ytbeten äger jag inte än så länge. Då behöver jag å andra sidan inget ytfiskespö. :D
Du måste ta beslutet innan du provar. Om du någon gång tänker prova ytfiske så kan du köpa spöet redan nu. Man torskar direkt! Tom en gammal inbiten metare som jag! Sen är det ju användbart till annat också.
tror att ett compree 66mh skulle vara perfa för dig..!!!
En sak som kanske ska övervägas med tanke på ryggproblem är att ett LF-jerk väger hälften så mycket som ett Sun-caster. Sen tappar man förstås kastlängd och så kan ett jerkspö kännas lite "styltigt" vid vanligt gäddspinn. Men det är bara att klämma och känna och provkasta på exempelvis Lundgrens...
Busters 8 fotare eller ar det 8.6.
pikecatcher
2005-01-13, 07:53
8,6 är det. Grymt spö, har ett själv.
Det kan vara ett bra alternativ eller ett Lf jerk. Någon som har fiskat med Suncasterspöet?
snacka med hippo här på forumet, han köpte nyss ett (suncaster 9´)på inrådan av ngn extreeemt kunnig och insatt person. det var en person som betyder mycket för hippo, och är i mångt och mycket hippos (kanske enda) ljus i smålands- och fiskemörkret.
ALQ..vem upplyste dig om spöts existens??? Sen kan man inte lita på dina omdömen utan man får pallra sig upp till mörkret och provsvinga ....Skitfint spö!
Kul med alla svar och tips. Jag lutar åt ett kortare spö av flera skäl. Men visst förlorar jag i kastlängd och 10-15 meter kan vara skillnaden när det är långgrunt. Med tanke på vad mina handleder tål är ett kortare spö med tvåhandsfattning trots allt att föredra.
8'6" är inte omöjligt att hantera för mig tror jag men jerkspöna ger på sätt och vis fler möjligheter men det är väl just till jerk och ytbeten som de kommer till sin fulla rätt.
När jag sätter på beten i 75g klassen är det inte småfisk jag vill ha. Då är det ett PB jag är ute efter! Gäddor under 5kg är då närmast olycksfall i arbetet.
Tål Compre 75g? Normark-katalogen anges ett intervall av 11-35g.
Skulle gärna pröva ett BeastMaster Jerk men de verkar inte finnas i kraftigare utförande än Compre.
pikecatcher
2005-01-13, 11:27
Beastmaster finns i kraftigare variant. Såg under säljes i detta forum att det finns ett BFT strike Giant till salu. Kolla även Buster Jerk Soft. Det är 6,6 fot.
Lundgrens har annars erbjudande på Shimano Beast Master 60 JXH och Shimano Beast Master 66 JH för 695,00.
http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=300
Tack Pikecatcher!
Ser ut som att jag ska försöka göra P A:s bekantskap till våren! :)
FlodebanaN;
2005-01-13, 17:46
Compree klarar betydlig mera än 35g!
Det klarar upp till 60g
Men sedan finns det även ett HEAVY Compree som svingar iväg 85g.
Här finns det lite info om ett par jerkspön;
http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/jerkbait/sida3.htm
Compre spöna klarar långt mer än vad det står på klingan, lätta klarar med lätthet 100g och heavy spöt kastar polaren (som har ett) mig med om han så skulle vilja. Kan inte rekomendera heavy spöet till något fiske om man nu inte tycker det är kul att dra gäddor med ett kvastskaft.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.