Visa fullständig version : Divani's Rizzo Glider
Slemgädda
2005-01-26, 11:26
Nån som testat att göra denna jerk som finns på Lurebuilding.nl
Har en på G. Ska bara putsat, lackas och lackas igen..=)
Och igen.
Hursomhelst, funkar den tror ni?
Flodebanan
2005-01-26, 14:12
Har en ORGINAL liggandes hemma ;) Dock har jag bara lånat den men ändå. Enligt fiskekompisar fiskar den skitbra, så snida på bara. Har också 2st liggandes väntande på airbrushens sprut som jag mallat av "orginalen".
ice-hacker
2005-01-26, 19:25
Har ni ingen bild på den som ni kan lägga upp?
Ja vill oxå se hur den ser ut.
Här har ni bild och byggbeskrivning på Rizzo Glider.
http://www.lurebuilding.nl/nedjerkbaitsrizzoglider.html
Om ni som jag inte är så hemma på holländska kan ni ju prova denna länken.
http://www.lurebuilding.nl/engjerkbaitsrizzoglider.html
Gillar det sitet.. :)
Slemgädda
2005-01-31, 15:53
Har nu snidat ihop en "kopia" av Rizzo Glider och testat den. Dock så behövs nog lite mer träning för att få någon het gång på den.
Om det är någon som vill göra ett grymt lättillverkat jerkbait så kan jag rekommendera "The Roach" från Lurebuilding. Var lätt att tillverka och har en fin gång, dessutom grymt lättfiskad. Du behöver bara göra lätta dragningar i spöt för att få den att gå höger-vänster
Kanske dags att en gång för alla avliva myten om side-to-side gång som den "riktiga" på ett jerkbete..
Vissa beten är menade att ha en side-to-side gång, medans andra inte alls är menade att göra detta.
Det betyder dock inte att ett bete som inte går side-to-side är dåligt, bara för att du som fiskare inte lyckas få till side.to.side med en viss betestyp.
ALLA beten är tillverkade med tanke på situationer.
Om man t.ex fiskar längs med en vass, är side-to-side ofta väldigt ineffektivt, och där fugerar t.ex bellyswingers eller en vanlig wobbler bättre eftersom de visar mer bredsida mot den huggzon du vill fiska av. I detta fall alltså längs med en vasskant..
För vad är det för vits vid ett sådant tillfälle med ett bete som far in och ut ur huggzonen hela tiden? Det minskar bara fiskets effektivitet.
Samma sak vid fiske över t.ex ett natebälte där fisken gömmer sig en bit ner. bellyflashers som visar mycket bredsida nedåt eller beten med relativt tjock kropp har större chans att synas underifrån och få gäddan att stiga..o.s.v, o.s.v.
Så fiska med olika beten efter situation, och tänk på att olika beten är skapade av upphovsmannen för att fungera bäst vid just en viss situation. Så om du tror att du inte "får till någon gång på betet" och att du har "taskig teknik". Du kanske i själva verket fiskar just det bete precis som tänkt och i själva verket är en supersnubbe på det betet..Och att du inte får fisk på ett visst bete, kanske det helt enkelt är fel bete för fel tillfälle..
Slemgädda
2005-02-01, 12:26
Jo visst har du rätt. Men dessa två jerkbaits (Roach och Rizzo glider) ligger under kategorin Gliders, vilket jag antar betyder att de ska fiskas så att de glider från höger till vänster... eller har jag fel??
Jo visst har du rätt. Men dessa två jerkbaits (Roach och Rizzo glider) ligger under kategorin Gliders, vilket jag antar betyder att de ska fiskas så att de glider från höger till vänster... eller har jag fel??
Tvärr så är det lite fel där..(Utan att försöka låta förnumstig eller besserwisser). En glider är bara ett bete med markerad "glidning" i gången..Att den glider rätt långt, typ. Lite luddiga uttryck, det håller jag med om.
Reef Hawg t.ex är en glider, men den glider i stort sett bara rakt fram med knappt märbar side-to-side och lite "vingel"..(RH är troligen det populäraste betet för Musky efter Suick i USA, särskilt bland äldre fiskare. De yngre har mer o mer börjat snegla mot Europa o våra "specialare"..)
Slemgädda
2005-02-01, 16:23
Där ser man.. man lär sig nåt nytt varje dag.
Egentligen borde alla epitet slängas på sophögen..
Ett bete är ett bete o sedan kan man försöka beskriva gången istället för att kalla det olika saker..
Blev rätt förvirrad på Chicago-mässan när en kallade Suick för "Chop-bait", när man själv en gång i tiden lärt sig att chop-baits är beten typ Bagley´s B-Flat, Fox Chomper o andra..Och att Suick är ett pullbait..
Fan..Börjar bli som i musiksvängen.."Vilken kategori?..Rock, contemporary rock, soft rock, hard rock, progressive rock, classic rock, överrock" o.s.v. tills huvudet snurrar..Fan..Rock är rock oavsett..
Snart lär väl det komma beten som kallas "Fnurr-baits, eller plök-baits, eller nått annat korkat också..hehe :o)
Unregistered 1
2006-05-02, 00:18
Om ni som jag inte är så hemma på holländska kan ni ju prova denna länken.
http://www.lurebuilding.nl/engjerkbaitsrizzoglider.html
Gillar det sitet.. :)
Hee kutje hoe is ie?
Gaan wippen een pladjis je dikkop!
Hee kutje hoe is ie?
inte sägas för många gånger i detta sammanhang... Eller? :)
//Fred
Hee kutje hoe is ie?
Sådär låter det om mig efter 15 bärs!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.