Visa fullständig version : Shock Leader
Någon som kan förklara för mig hur "Shock Leaders" fungerar och när man ska använda dom?
/Johan
fogelberg
2005-02-19, 18:20
man använder chockleader när man t.ex fiskar med surfcastingspön och vikter på 150gram..
Eftersom linan utsätts för stora krafter som påfrestar linan vid kastet så använder man en chockleader som tar upp dessa krafterna så att huvudlinan inte tar smällen och går av.
Chockleaders finns att köpa i längder om 15 meter, detta för att man ska ha några varv på rullen så att det verkligen håller.
Med detta säger jag inte att man bara använder Chockleader tillsammans med surfcastingspön, men jag tror det är vanligast där.
länkar till en sida med chockleaders...
http://www.veals.co.uk/acatalog/Veals_Catalogue_Shockleader_61.html
Någon som kan förklara för mig hur "Shock Leaders" fungerar och när man ska använda dom?
Kanske syftar du även på en shock tippet som används vid bl.a. Tarpon fiske t.ex. en >0.80 tafsspets eftersom benplattorna i munnen nöter av tunnare tippets...
han kanske menar nån sort som använs till karpmete?
Flodebanan
2005-02-19, 19:29
Kan även användas när man fiskar med tunna linor på mormyshka och långspön. Fungerar precis som fogelberg skriver likt en stötdämpare, därav namnet.
kan annvändas vid gäddmete när man ska kasta stora beten som hel makrill och stor mört, man kan ta i allt man pallar för at kasta ut hela betet. för tillsamans med chockspetsen och spöt, tar den upp hela trycket som du lägger i kastet. :)
Menade, "Shock Leader" till Swimfeeder efter Brax och Mört. :)
jaha,men det kan vara bra ändå att veta.
Jag tackar för all hjälp!
fogelberg
2005-02-20, 16:52
äähhh inget att tacka för, vi gör alla vårt bästa för att hjälpa varandra...
grindpalm
2005-02-20, 16:55
Annars är en shock-leader suverän vid spoddning, då linan sitter fast i lin-clipset. Blir ofta väldigt tung belastning om man kastar tunga spoddar och då är det trevligt med lite avlastning.
Ola Eriksson
2005-02-21, 09:49
en "Shock Leader" är en tjockare lina som man har mellan sänket eller feedern eller dyl. som tål högre belastning än huvudlinan.
fogelberg
2005-02-21, 10:34
en "Shock Leader" är en tjockare lina som man har mellan sänket eller feedern eller dyl. som tål högre belastning än huvudlinan.jag tror man förstår det om man läser igenom hela tråden innan man svarar... :peta:
Ola Eriksson
2005-02-21, 13:19
Ähh! de e inte nödvändigt.
SharperCarper
2005-07-23, 02:59
En bra pryl att använda sig av vid steniga eller på annat vis "svåra bottenförhållanden" dessutom :wink:
fogelberg
2005-07-26, 01:15
En bra pryl att använda sig av vid steniga eller på annat vis "svåra bottenförhållanden" dessutom :wink:
du skulle bara veta...!!
Hade med mig mitt surfcastingspö till VIK nu i helgen. dammade ut min 4oz vikt med tackel och agn... för att vara mitt andra "skarpa" kast med det spöt så var jag jäkligt nöjd med längden på kastet. och nu till saken, skulle börja veva in men hade ett bottennapp som heter duga. Botten består till stor del av rev och klippor i vik. Jag drog med full kraft, hade virat linan runt spöt och drog med hela min kroppstyngd 100kg+ varken huvudlina eller shockleader gick av...
Så ibland kan det bli för mycket av det goda.
SharperCarper
2005-10-30, 18:46
du skulle bara veta...!!
Hade med mig mitt surfcastingspö till VIK nu i helgen. dammade ut min 4oz vikt med tackel och agn... för att vara mitt andra "skarpa" kast med det spöt så var jag jäkligt nöjd med längden på kastet. och nu till saken, skulle börja veva in men hade ett bottennapp som heter duga. Botten består till stor del av rev och klippor i vik. Jag drog med full kraft, hade virat linan runt spöt och drog med hela min kroppstyngd 100kg+ varken huvudlina eller shockleader gick av...
Så ibland kan det bli för mycket av det goda.
Hehe, prisa shockleadern! :buga:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.