handdator

Visa fullständig version : kanske problem?

alleex
2005-02-22, 19:57
har en sak jag måste fråga är ingen höjdare på multirullar när man ställer in kast bromsen med hjulet under slir bromsen på min c3 hss blir veven trög också ska den bli det så var det inte på förra multin, lite jobbigt att kasta jerkbeten med jätte lös kastbroms bara för att kunna veva :asflabb2:
borde jag ta den till butiken ellr vet nån vad som är "felet"
vill gärna ha svar
/ alex

henke p
2005-02-22, 20:16
pekar du på det lilla hjulet eller det stora ser lite dåligt. :rolleyes:

alleex
2005-02-22, 20:28
det lilla :wink:

henke p
2005-02-22, 20:37
tycker att du ska gå till afären där du köpte den från så får dom förklara eller laga. :)

prylis
2005-02-22, 20:47
Inget problem. Om du drar åt den mekaniska bromsen kommer det att påverka rullen som du beskriver, den blir mera trögvevad. Helt normalt.

alleex!
2005-02-22, 20:52
hur ställer jag in kast broms utan att få veven trögare då;)

ep
2005-02-22, 20:54
Den mekaniska bromsen verkar även då rullen inte är frikopplad. Kärvar rullen vid invevning är bromsen dock för hårt ställd. Lätta på bromsen och använd tummen för att undvika skatbon.

ep
2005-02-22, 20:56
hur ställer jag in kast broms utan att få veven trögare då;)

Hur gör du nu då?

alleex
2005-02-22, 21:04
Hur gör du nu då?
jag använder mekaniska och då går det inte att veva normalt,och kör inte gärna jerkbeten med broms som lyfter linan från spolen bara man försiktigt drar i linan vilket blir fallet med oåtdragen mekbroms :radd:

kan inte mycket om multisar så var föstående :blush:

ep
2005-02-22, 21:25
Ehhh, lite svårt att förklara så här via tangentbordet. Ta en tur då du bara lär dig rullen. Använd lättkastade drag i början. Ratta försiktigt på den mekaniska bromsen, det är finjustering som gäller.

alleex
2005-02-22, 21:35
ok jag får ta det lungt om jag kastar tyngre beten :( på förra multin var fördelen med tyngre beten att mekbromsen var hårt stäld och man ändå kunde kasta "långt" :buga: :oj: :D :hungrig: :love: för att betena var tunga veven var endå inte trög som på min snygga Hss :love:

bj
2005-02-22, 23:13
Du har inte en väldigt hårt åtdragen slirbroms? Det adderar till en tungvevad rulle om du har en hårt ställd kastbroms och slirbroms. Det brukar iofs inte vara så stort problem att kasta jerkbait med lös broms iaf inte typ Buster och större då de är tunga och kompakta och inte kräver så mycket kraft för att kasta...

pikecatcher
2005-02-23, 07:16
Köp en calcutta istället.... :)

Quivertip
2005-02-23, 07:20
En riktig fiskare avände haspelrulle...... :headbang:

UT
2005-02-23, 09:28
Nåt är lurt med rullen eller kastaren.
Så hårt åtdragen kastbroms som Du beskriver är som att köra bil med handbromsen åtdragen. Inge bra alls.
- Har Du centrifugalbromsklossarna på plats?

Jag använder ingen mekanisk kastbroms alls utom i mycket hård motvind (+5m/s), och har känner inte igen problemen Du beskriver.

Kasta med svepande rörelse och snärta inte.

Sen har slirbromsen ingen inverkan på rullens eventuella tungvevade känsla, såvida det inte är fel på rullen.

alleex!
2005-02-23, 15:09
jag har funderat på det där med broms vikter hur funkar det måste man in oc pilla i rullen eller:)

alleex!
2005-02-23, 15:10
klossarna altså

UT
2005-02-23, 16:39
jag har funderat på det där med broms vikter hur funkar det måste man in oc pilla i rullen eller:)

Tag fram sprängskissen så Du ser vad Du gör.
Lossa de tre muttrarna på vevgaveln och lätta på gaveln.
Därinnanför skall det finnas två vita plastvikter som lätt skall kunna åka upp och ner på sina pinnar.
Se till att vikterna är ordentligt inskjutna på sina pinnar innan Du monterar ihop alltihopa, annars riskerar Du att klämma ihop och deformera grejorna.

alleex!
2005-02-23, 17:01
ok ska kolla rullen lite o kanske testa att "fixa" klossarna;)

cico
2005-02-23, 17:26
Du har inte en väldigt hårt åtdragen slirbroms? Det adderar till en tungvevad rulle om du har en hårt ställd kastbroms och slirbroms. Det brukar iofs inte vara så stort problem att kasta jerkbait med lös broms iaf inte typ Buster och större då de är tunga och kompakta och inte kräver så mycket kraft för att kasta...

Hårt ställd slirbroms ska inte påverka kastegenskaperna. Då är rullen felkonstruerad. Jag äger ingen multi som funkar så iaf, eftersom allt faller då.

Sen har du snott mitt 2:a nick vilket bör bestaffas med kölhalning eller dyl. :)

//K

bj
2005-02-23, 22:49
Kan ligga en del i att det med slirbromsen det var fel på rullen har inte testat min rocket efter senaste reparationen (plastklippet som håller fast axeln som spolen snurrar runt gick sönder gav en del intressanta effekter..)