handdator

Visa fullständig version : Utväxlingar Multi

UT
2005-03-03, 10:20
Debatten vänster vs högervevat är en ökänd, vilt underbåst av rutinerade hasplare som efter nåt decenium insett multins överlägsenhet.
Men det som glömts bort och gör mig ganska sorgsen är de utväxlingar som samtliga fabrikanter erbjuder oss Multirulle-entusiaster.
Hög utväxling filtrerar bort känslan, särskillt om man kombinerar superhög utväxling med den av japaner älskade jätteveven.

Jag anser:
Den vanliga 1:5,3 (60 cm per vevvarv) är i bästa fall hygglig till lax och öring under sensommar och hösten, annars för snabb för Nordiskt spinnfiske (jerkbait, havsfiske, mete och trolling är en annan sak). 1:6,3 är i mina ögon bortom all sans, såvida man inte skruvar dit en vev av det lååånga slaget som normalt återfinns på havsrullarna, men då försvinnar som sagt all känsla.

Därför har jag bytt till:
1:3,8 (40cm per vevvarv) för gäddspinn och då dessutom monterat på den korta enkelveven (dock bytt ut det trista plasthantaget) vilket är en vinnarkombination för mig och mina kamrater. Anses kanske som bästa kallvattens kombinationen.
1:4,7 (50cm) för öring och lax, vevvalet är inte självklart, jag har en vev av std längd och en kortare. 1:4,7 med std vev är möjligen mest allround.

Argumentet "det är bara att veva långsammare" har dödats effektivt genom att låna ut mina grejor där gaphalsen regelmässigt fått fisk inom ett par kast.

Emotser en storm av protester från insöade vänsterjerkande spinnrockare.
Handsken är kastad! :D :D :D

pikecatcher
2005-03-03, 10:43
Jag tycker en utväxling på 1:6,3 fyller sin funktion. Försök att veva in ett buzzer bait med 1:3,8 utväxling... :D

CK
2005-03-03, 11:11
Jag tycker 1:6,3 funkar bättre än 1:4,7 att ta upp löslina med, och då tänker jag främst på jerk med beten som inte har så mycket STS...som då tar upp mycket av löslinan själv. Men å andra sidan så är jag än så länge ingen jerk-guru....

prylis 65
2005-03-03, 11:46
Debatten vänster vs högervevat är en ökänd, vilt underbåst av rutinerade hasplare som efter nåt decenium insett multins överlägsenhet.
Men det som glömts bort och gör mig ganska sorgsen är de utväxlingar som samtliga fabrikanter erbjuder oss Multirulle-entusiaster.
Hög utväxling filtrerar bort känslan, särskillt om man kombinerar superhög utväxling med den av japaner älskade jätteveven.

Jag anser:
Den vanliga 1:5,3 (60 cm per vevvarv) är i bästa fall hygglig till lax och öring under sensommar och hösten, annars för snabb för Nordiskt spinnfiske (jerkbait, havsfiske, mete och trolling är en annan sak). 1:6,3 är i mina ögon bortom all sans, såvida man inte skruvar dit en vev av det lååånga slaget som normalt återfinns på havsrullarna, men då försvinnar som sagt all känsla.

Därför har jag bytt till:
1:3,8 (40cm per vevvarv) för gäddspinn och då dessutom monterat på den korta enkelveven (dock bytt ut det trista plasthantaget) vilket är en vinnarkombination för mig och mina kamrater. Anses kanske som bästa kallvattens kombinationen.
1:4,7 (50cm) för öring och lax, vevvalet är inte självklart, jag har en vev av std längd och en kortare. 1:4,7 med std vev är möjligen mest allround.

Argumentet "det är bara att veva långsammare" har dödats effektivt genom att låna ut mina grejor där gaphalsen regelmässigt fått fisk inom ett par kast.

Emotser en storm av protester från insöade vänsterjerkande spinnrockare.
Handsken är kastad! :D :D :D

Beredd?
Det finns naturligtvis inget facit om vad som är rätt/fel vevhand, utväxling, rulltyp vid speciellt fiske osv. (även om det är tacksamt att skoja med "fiskare" som tycker dom gör rätt när dom släpper spolen med samma hand som dom vevar ;-)
Jag såg en pingislirare som kastade upp servbollen med samma hand som han höll racket i och det funkade för honom, även om det inte gav ett "proffsigt" intryck...
Vad gäller utväxling på multirullar är det naturligt att vilja ha en långsammare rulle vid ex. kallt gäddfiske och högre utväxling då man fiskar våröring i grunda vikar. Detta för att snabbt veva in linbukter och få fart på betet som kanske dimper ned där djupet är 30 cm.
Då mitt favvofiske är just havsöring på våren föredrar jag rullar med ca 6,3:1
för just det fisket...
Huvudsaken är väl att man anpassar utrustningen till rådande fiskesituation samt att man är så prestigelös att man kan jobba bort sina fördomar om vad som är rätt och mindre rätt...

FRB
2005-03-03, 12:35
Jag tycker det här är en mycket bra fråga du tar upp UT. Jag gjorde själv ett försök för länge sedan där jag försökte få folk att förstå vikten av utväxlingen. Det gjordes förstås i rent vinstsyfte vilket tydligen lyste igenom då ingen kontaktade mig angående detta ;)

Själv kör jag med 4,67 vid gäddfiske förutom när det krävs riktigt långsam inspinning. Då är det 3,81 som gäller. Eftersom jag dessutom i ren upphetsning ofta vevar för fort har jag även en rulle med 3,81 tillsammans med en JÄTTEvev. Känslan går kanske förlorad men med det stora T-greppet kan jag ha tjocka neoprenhandskar och greppa veven på samma sätt som trailerwinschen :)
När det gäller havsöringen har jag i år tänkt köra med 6,14 i utväxling. Helt klart går 5,25 också bra för mig men bara för att slippa standardprylarna så har jag valt 6,14 i år :)

prylis 65
2005-03-03, 12:41
Hmmm, Jag vet inte varför jag kommer att tänka på frasen "teknik för teknikens skull" ? Vidare är ju några hundradelar i utväxling skillnaden mellan succë & fiasko... ;-)

FRB
2005-03-03, 12:49
Hmmm, Jag vet inte varför jag kommer att tänka på frasen "teknik för teknikens skull" ? Vidare är ju några hundradelar i utväxling skillnaden mellan succë & fiasko... ;-)

Det är inte konstigt att du kommer att tänka på den frasen. Men för oss tekniknördar är alla små detaljer av största vikt :)
Men det räcker gott att dela in utväxlingen i låg, mellan och hög. Om du testar dessa tre i en och samma rulle, alternativt med olika vevar också så tror jag du kommer känna en viss skillnad. Jag säger inte att det automatiskt gör att du fiskar bättre men känslan i invevningen är som natt och dag mellan åtminstone hög och låg utväxling.

UT
2005-03-03, 14:28
Det kanske låter överdrivet, men jag tycker mig se ett naturligt varvtalsregister för mänskligt vevande, som igentligen bara beror på belastning och vevens slaglängd och det registret är ganska smalt.
Kroppen vill gärna veva ganska fort.
FRB's kommentar om våra beteenden under adrenalinets inverkan gör inte saken bättre.

Med standardgrejor i händerna på ett barn eller en nybörjare med en wobbler i änden av linan, går det alltid för fort och för grunt oavsett vad man sagt innan.

Jerk, special beten mm mm har sina krav, men för klassiskt spinn i Sverige så fortsätter jag hävda att det som säljs är fel. :D :D :D

deepbayy
2005-03-03, 14:48
vilka ambissar har 1:3,8 (40cm per vevvarv) i utväxling?

UT
2005-03-03, 15:05
Du får byta ut den som sitter i Din rulle.
Ring ABU på 0454-88070 och beställ en komplett utväxling.

FRB
2005-03-03, 15:08
vilka ambissar har 1:3,8 (40cm per vevvarv) i utväxling?

Tidigare fanns 5000 (tillverkad 1988-89), på senare år har det funnits en 46/56/65 C4 Winch men jag tror den företrädesvis såldes i USA. Och i dagsläget tror jag inte ABU gör fler drev med denna utväxling. Har du tur så finns det några kvar i Svängsta.

deepbayy
2005-03-03, 15:27
är de svårt att byta utväxling? å va kostar de i runda slängar?

FRB
2005-03-03, 15:43

Exakt vilken rulle har du (inkl rullfotsnummer)?

UT
2005-03-03, 16:49
Det är inte särskillt komplicerat, men ha sprängskissen brevid dig på bordet.
Ett tips är att jobba på ett stort vitt ark papper första gången där man kan rita cirklar och lägga delar så de inte blandas bort.
Om inte FRB kan hjälpa Dig kan Du alltid ringa ABU och gråta, så kanske de kan ordna saken åt Dig.
Mitt tips är alltid att det är bra att kunna skruva själv, och nu har Du tid eftersom isen ligger.

Försöka duger!

ALQ
2005-03-03, 17:27
Mitt tips är alltid att det är bra att kunna skruva själv, och nu har Du tid eftersom isen ligger.

Försöka duger!

ha ha ha ho ho ho hi hi hi!!!!
mmmm! jag skulle bara öppna och rengöra en nyinköpt rulle, och så ramlar det ut en helvetes massa delar som jag inte hade en aning om var eller hur dom skulle sitta. inte ens efter det att UT, FRB och Hippo mailat sprängskisser och tålmodigt försökt guida mig över telefon fick jag ihop det (jo det fick jag, men det tog låååååååång tid). så i fortsättningen så kommer jag liksom tidigare skicka rullarna till FRB och UT för moddning, trimmning och service. jag slipper en massa skit och dessa herrar ser vad som kan och bör göras.

//achilles

prylis
2005-03-03, 17:48
ha ha ha ho ho ho hi hi hi!!!!
mmmm! jag skulle bara öppna och rengöra en nyinköpt rulle, och så ramlar det ut en helvetes massa delar som jag inte hade en aning om var eller hur dom skulle sitta. inte ens efter det att UT, FRB och Hippo mailat sprängskisser och tålmodigt försökt guida mig över telefon fick jag ihop det (jo det fick jag, men det tog låååååååång tid). så i fortsättningen så kommer jag liksom tidigare skicka rullarna till FRB och UT för moddning, trimmning och service. jag slipper en massa skit och dessa herrar ser vad som kan och bör göras.

//achilles

4-åringen: -Det är min rulle.
-Pappa ska bara öppna lite...;-)

BBRF
2005-03-03, 18:18
Noterar att ALQ:s rullkunskaper ligger på en högre nivå än hans gäddfiske..

ALQ
2005-03-03, 18:42
Noterar att ALQ:s rullkunskaper ligger på en högre nivå än hans gäddfiske..

och notera vidare att mitt gäddfiske ligger på en betydligt högre nivå än BBRF´s. vilket ger er en fingervisning om hans rullkunskaper!!!

Deepbay
2005-03-03, 18:49
Exakt vilken rulle har du (inkl rullfotsnummer)?
nån av dom här
5500 cs rocket silverfärgad nr:11001149
5500 cs rocket röd nr:0901120
6500 utan bokstav röd nr:791101

FRB
2005-03-03, 21:56
nån av dom här
5500 cs rocket silverfärgad nr:11001149
5500 cs rocket röd nr:0901120
6500 utan bokstav röd nr:791101

OK 6500 (79 11 91) har ju redan en trevlig utväxling på 1:4,7 men det går att byta drev så att den får 1:3,56 istället.

De båda raketerna kan du skaffa 3,81-drev till. Prata med ABU Service så hjälper de dig att få rätt delar. Det enda som behövs är huvuddrev och pinjongdrev.

Om den röda raketen är i nyskick gör du bäst i att diskutera med mig huruvida en försäljning är aktuell ;) :D

Deepbay
2005-03-04, 06:08
OK 6500 (79 11 91) har ju redan en trevlig utväxling på 1:4,7 men det går att byta drev så att den får 1:3,56 istället.

De båda raketerna kan du skaffa 3,81-drev till. Prata med ABU Service så hjälper de dig att få rätt delar. Det enda som behövs är huvuddrev och pinjongdrev.

Om den röda raketen är i nyskick gör du bäst i att diskutera med mig huruvida en försäljning är aktuell ;) :D
??? är de nå speciellt med den?
eller är de bara din kärlek för röda rullar :)
den är dock lite råpig den används ju varje fisketur.
att 6500 hade sån utväxling , den är dock pensionerad efter lång å trogen tjänst, den kanske får göra comeback.

FRB
2005-03-04, 06:11
??? är de nå speciellt med den?
eller är de bara din kärlek för röda rullar :)
den är dock lite råpig den används ju varje fisketur.
att 6500 hade sån utväxling , den är dock pensionerad efter lång å trogen tjänst, den kanske får göra comeback.

Ja det är nog min kärlek till röda rullar som gör att jag vill ha en. På den tiden de såldes i butikerna var jag inte lika sugen som jag är idag, men det är tyvärr bara rullar i nyskick jag vill ha och dessa är svåra att hitta nu.

Åsunden
2005-03-04, 07:31
Ja det är nog min kärlek till röda rullar som gör att jag vill ha en. På den tiden de såldes i butikerna var jag inte lika sugen som jag är idag, men det är tyvärr bara rullar i nyskick jag vill ha och dessa är svåra att hitta nu.

Jag är av samma åsikt som FRB. När dessa röda skönheter såldes i butiken, var jag inte heller intresserad. Det skulle vara en rulle med kullager, top of the line.... 1970 blev det en 6000C för hissnande 195 riksdaler.... Den funkar forfarande alldeles utmärkt. Utväxlingen är 3,56:1

Sen gick jag ju på detta försäljningstrick, som alla andra, att det skulle vara högre och högre växlade Ambassadeurer, >6:1. Men nu ska jag tillbaka till rötterna... Nästa byggprojekt blir växlad till treochnånting : 1 :D. Dessutom ska den vara röd, utan kullager!!! :cheers:

Let's go back to future!

UT
2005-03-04, 08:25

Joo, nog är röda rullar nåt speciellt, framförallt på ett spö, ute vid vattnet. :D :D :D
Jag har 4 röda i drift, en 1500 två 2500, en 5500 och i tillägg två oanvända 5500 på lut i lådan. Förvisso har jag fyllt dem med kullager och alla utom en har kromade stativ, men de är ändå röda.

Av nostagliska skäl har jag byggt en svart gäddvinch för tung drift, bara för mitt starka minne från sommarn 1973, när jag följde med min kompis far när han köpte sin 5000C. Jag fick hålla i den på vägen hem i bilen. Det var ett stort ögonblick. :D

FRB
2005-03-04, 11:01
Joo, nog är röda rullar nåt speciellt, framförallt på ett spö, ute vid vattnet. :D :D :D
Jag har 4 röda i drift, en 1500 två 2500, en 5500 och i tillägg två oanvända 5500 på lut i lådan. Förvisso har jag fyllt dem med kullager och alla utom en har kromade stativ, men de är ändå röda.

Av nostagliska skäl har jag byggt en svart gäddvinch för tung drift, bara för mitt starka minne från sommarn 1973, när jag följde med min kompis far när han köpte sin 5000C. Jag fick hålla i den på vägen hem i bilen. Det var ett stort ögonblick. :D

Vad var det du menade att du fick hålla i handen.....???? :D

För en gångs skull delar jag inte din uppfattning UT. De röda gör sig inte vidare bra vid vattnet. Nej då är den silverblå färgen mycket bättre. Åtminstone i de fiskevatten jag fiskar blir det en harmoni i färgsättningen som inte gårt av för hackor. Och sen de dagar jag drömmer mig till San Fransisco tar jag fram den guldeloxerade 55:an.... Men jag kör med svensk utväxling i.a.f. :D

BeBest
2005-03-04, 13:01
En riktigt mörkt blodröd Ambassadeur med en härlig djupglans i färgen ÄR snygg, det är ingen tvekan om det! Fast jag är lite svag för kombinationen koboltblå med guldgravyr.

Den gamla Record Ambassadeur 5000 har såvitt jag förstått det den lägre utväxlingen. Det gav kraft i invevningen. Mer än vad gummisnoddslinor som Stren klarade. En 0,35 Stren hade i sig dragstyrka nog att fungera som bogsertross till min båt och därför blev det ganska ofta att jag vevade båten fram till bottennapp. Detta töjde linan något oerhört och gjorde den då tillfälligt tunnare i diameter. Men linan som pga belastningen lindats upp hårt på spolen återtog sin rätta form och diameter. Det innebar att spolen utsattes för påkänningar i sidled vilka den inte var designad för. Och spolgavlarna lossnade och det medförde i sin tur att spolens centrum fick ett frispinn. Vilket medförde att linan inte gick att veva in om den belastades av det minsta motstånd från betet.

Så har ni kraft i nedväxlingen winscha er inte fram till bottennappen. Pumpa och veva istället.

5600 AL har fått beteckningen High Speed på rullgaveln. Har för mig att det betyder 5,2:1. En rätt trivsam rulle även om den har kupad gavel. Samma gäller väl för 6500c Syncron också. Fast en vänstervevad Syncro skulle vara trivsammast. :)

Den lilla Mörrum SX 1601c har en högre utväxling men det är den tvungen till med sin fjuttiga spole, annars hade den varit sämre än en flugrulle på att veva in lina.

FRB
2005-03-04, 14:27
5600 AL (den tidiga varianten från början av 80-talet) hade den utväxling som då kallades "High-Speed" nämligen 4,7:1. Fortfarande i början av 80-talet var ABU konsekventa och kallade rullarna med "normal" utväxling för 5000, 6000. High-speed-modellerna fick benämningen 5500, 5600, 6500. Därefter har detta tyvärr kommit helt på skam. Idag har en 5/6000 samma utväxling som en 5/6500.
Även syncron har 4,7:1 i utväxling och är idag den enda av ABUs rullar med den utväxlingen.

UT
2005-03-04, 14:40
Jag kroknade på det omöjliga och ringde en välvillig medarbetare på ABU service och bråkade med honom en god stund.

Han lovade:
Om den som inte vill skruva själv ända vill få sin utväxling utbytt, kan de göra det mot ersättning för arbete och kostnad för delar och frakt. Totalt lär det gå på nånstans 300,- i dagsläget.
De som är intresserade epostar ABU på adress: service@se.purefishing.com
Ange rullefotsnr samt vilken utväxl ni vill ha (3,8, 4,7, 5,3 eller 6,2).

Jag har inga som helst ekonomiska intressen i detta utan vill bara att alla skall få maximalt ut ur sina grejor.

prylis
2005-03-04, 15:13
Stort UT!!!

esobus
2005-03-04, 15:38
Stort UT!!!

Tycker det även är ett plus för ABU att ha sådan service.

Snart får jag ta fram grejorna igen, isen kan inte ligga i evigheter.
Väl?

BeBest
2005-03-04, 15:50
Snyggt jobbat UT!

Blir denna möjlighet nyttjad så kommer ju ABU att få en liten hum om hur stort intresset för lågutväxlade rullar är. Det kan kanske bidra till att såna rullar kommer i serieproduktion igen, om inte i världsvid omfattning så dock som en försökssatsning på den nordiska marknaden.

Power to the people!

prylis
2005-03-04, 18:50
Gokväll
Kan någon av "teknikfreaksen" svara på om det är möjligt att modda en amba 4601 så att linspridaren blir synkad med veven ist. för med spolen?

prylis
2005-03-04, 19:50
Eller måste jag ringa ALQ för att få reda på detta? ;-)

KG?
2005-03-04, 19:53
Gokväll
Kan någon av "teknikfreaksen" svara på om det är möjligt att modda en amba 4601 så att linspridaren blir synkad med veven ist. för med spolen?
Vad är din vev synkad med? Trodde det var spolen...

prylis
2005-03-04, 20:00
Vad är din vev synkad med? Trodde det var spolen...

Det stämmer faktiskt KG?
Veven är synkad med spolen, men det jag vill ha svar på är om jag kan synka linpridaren till veven ist. för spolen. Får väl ringa ALQ...

ALQ
2005-03-04, 20:32
Det stämmer faktiskt KG?
Veven är synkad med spolen, men det jag vill ha svar på är om jag kan synka linpridaren till veven ist. för spolen. Får väl ringa ALQ...

have no fear!!!!
här är jag till din undsättning! skruva bort ALLA skruvar som går att skruva bort, försök sedan med dom som ev. inte går att skruva bort. ta sedan att stadig tag om rullen och skaka ut så mycket pinaler som det bara går. ta sedan en tång och knipsa bort linspridaren vid evighetsskruvens fäste, för att strax därpå limma fast lispridaren på en metallplatta som du sedan fäster på vevens yttersida med en blommpinne. och vips är dom synkade (på sätt och vis). PS glöm inte att smörja in HELA rullen i konsistensfett. vill du också ha lägre utväxling, utan att behöva ringa ABU så kan du bara knippsa bort var annan kugge på dervet, halva utväxlingen och alla pebgar i behåll.

//rullexperten achilles

prylis
2005-03-04, 21:27
have no fear!!!!
här är jag till din undsättning! skruva bort ALLA skruvar som går att skruva bort, försök sedan med dom som ev. inte går att skruva bort. ta sedan att stadig tag om rullen och skaka ut så mycket pinaler som det bara går. ta sedan en tång och knipsa bort linspridaren vid evighetsskruvens fäste, för att strax därpå limma fast lispridaren på en metallplatta som du sedan fäster på vevens yttersida med en blommpinne. och vips är dom synkade (på sätt och vis). PS glöm inte att smörja in HELA rullen i konsistensfett. vill du också ha lägre utväxling, utan att behöva ringa ABU så kan du bara knippsa bort var annan kugge på dervet, halva utväxlingen och alla pebgar i behåll.

//rullexperten achilles

Mr rulldoktor; Du är tamejfan lika galen som jag är...

KG?
2005-03-04, 21:39
have no fear!!!!

//rullexperten achilles

:D :D........

UT
2005-03-07, 08:49
have no fear!!!!

//rullexperten achilles

Yeah right! Kunde omöjligen formulerat en bättre handledning. :D :D :D

ALQ
2005-03-22, 21:56
Yeah right! Kunde omöjligen formulerat en bättre handledning. :D :D :D

du tänker på stavfelen?

harlequine
2008-11-03, 02:35
Dammar av denna tråd som verkar ha legat i glömska ett tag:sun:
Jag kikar lite efter ny multi till gäddspinnet då jag inser att jag är sugen på en med låg utväxling. Men i jerktider å med en massa japanrullar verkar det som om det är omöjligt att få tag i en då det är snabba rullar som erbjuds. Faktiskt är den enda jag hittat en ambassadeur 6500c syncro men den kanske inte känns riktigt ny då den funnits ett bra tag typ 15år eller så om jag inte minns fel :ordning:
positivt är väl att det är lätt att välja med detta enda alternativ:appl:
Eller är det så att man kan skicka valfri amba till UT och få tillbaks en fullvärdig tungspinnrulle med låg utväxling?
Skulle vara kul att höra om det är fler som går i dessa tankar och vad man gjort åt saken.
Tack på förhand!
/ H

JiBbR
2008-11-03, 02:54
allt klagande på japan rullar förstår jag inte riktigt.. det är väll bara isverige som utbudet är sjukt cp dåligt!? när man kollar runt på amerikanska och japanska sidor så finns ju dom flesta rullmodelerna från 4... till 7...

skicka rullen till UT om du har pengarna har han grejorna:P

harlequine
2008-11-03, 03:19
Här var det snabba svar:appl:
Jo såg att det finns utomlands men jag köper hellre här hemma om det blir strul med rullen å så.
Skulle gärna skicka en rulle till UT men har tyvärr lite mycket andra utgifter just nu.
Så därför kikar jag runt för att finna en ny ögonsten som funkar direkt ur kartongen. Amba 6500c syncro rullen känns kanske dock lite onödigt stor och jag kan inte tänka mig att syncrofunktionen behövs till gäddspinn så min kontaktannons får väl bli....söker en liten rund go sak med sävligt temperament för trevliga stunder i skärgården. Efter båtturen blir det en ordentlig genomgång inklusive smörjning hemma på köksbordet...:love:
/ H

Könberg
2008-11-03, 13:46
Inshoren har ju 5,1:1 om det räcker men den kostar ju lite också. Men tittar du i tråden så verkar det rätt enkelt att beställa ny drevsats till en befintilig amba om man orkar pilla lite själv. Annars så tror jag inte att UT tar särskilt mycket för en neddrevning, portot är nog dyrare, testa att pm:a honom.

harlequine
2008-11-03, 20:16
Men är det ingen som vet nån lågutväxlad rulle direkt ur kartongen???
Har nu hittat TVÅ som har lite lägre utväxling amba 6500c syncro och amba 6600ext:appl:
Men kom gärna med fler tips:winner:
/ H

UT
2008-11-03, 20:26
Att byta utväxling är inte särskilt svårt, fram med sprängskissen bara och håll pilsner och annat starkt på avstånd första gången grejorna åker isär, så är det ingen större sak att få ihop delarna på rätt håll igen.