Visa fullständig version : 2 frågor om flugfiske.
kanonkungen
2005-03-13, 11:44
1. Har någon hört talas om ett tvåhands spö vid namn Black Master? Isåfall är det någon som vet om det är bra?
2. Vet någon vad den lilla handtags plutten längst bak på ett tvåhands flugspö kan kosta? Nämligemn så att pappa har tappat bort den (vet inte var den är).
Sebastian
2005-03-13, 16:21
Jag har för mig att Blackmaster spöna görs/gjordes av HS import, dvs säga samma som Hilevel. Det är helt ok spön, har 2 st. själv. :)
En ändbutt kostar inte många kronor.
Kolla på http://www.hsimport.se under spöbyggnad.
kanonkungen
2005-03-13, 16:57
Jag har för mig att Blackmaster spöna görs/gjordes av HS import, dvs säga samma som Hilevel. Det är helt ok spön, har 2 st. själv. :)
Okej, men black mastern är väll inte direkt ny eller?
Sebastian
2005-03-13, 17:23
inte direkt.. Funnits ett bra tag..
Kontakta Hs Import om du är osäker på vilken butt du vill ha.
kanonkungen
2005-03-13, 17:58
Okej, så jag behöver inte skämmas om jag har ett black master?:asflabb2:ska kolla om jag hittar en spö blutt här i (stan)
Sebastian
2005-03-13, 18:49
Du behöver inte skämmas för nånting.
En polare fiskar med en riktig lågbudgetvariant. ron tompson spö och den billigaste grafitrullen till laxfisket. Och fisk får han också den jäkeln..
Han vet inte bättre.. Fast egentligen är det vi "andra" som inte vet bättre ;)
Fanns en bra artikel i senaste flugfiske i norden som gav en tankeställare..
En kille som köpte ett bambu-metspö. På det lindade han dit spöringar med vanlig sytråd. isoleringstejp som handtag och vipps, han kastade lika bra som med sitt spö i 10.000 kronors klassen. ett fåtal meter i kastlängd var allt som skiljde.
Så fiska på du och var glad med det du har.
kanonkungen
2005-03-13, 19:28
Du behöver inte skämmas för nånting.
En polare fiskar med en riktig lågbudgetvariant. ron tompson spö och den billigaste grafitrullen till laxfisket. Och fisk får han också den jäkeln..
Han vet inte bättre.. Fast egentligen är det vi "andra" som inte vet bättre ;)
Fanns en bra artikel i senaste flugfiske i norden som gav en tankeställare..
En kille som köpte ett bambu-metspö. På det lindade han dit spöringar med vanlig sytråd. isoleringstejp som handtag och vipps, han kastade lika bra som med sitt spö i 10.000 kronors klassen. ett fåtal meter i kastlängd var allt som skiljde.
Så fiska på du och var glad med det du har.
Okej, det ska jag inte, ska köpa en loop evotec clw som jag ska fiska lax med, den kostar typ 1000:-..
kanonkungen
2005-03-14, 19:50
men kan man hitta spö bluttar till black master fast de är gammalt?
Om du ringer och snackar med Henry på HS Import så hjälper han dig. Lättsnackad och trevlig kille. Dessutom kan han nog plocka fram rätt butt åt dej eftersom han är återförsäljare för spöna. Har två st Blackmaster HiLevel själv, 13 och 15 fot. 15 fotaren har jag bytt butt på eftersom gummi"hättan" lossnat.Samma för dig?
//Stefan
kanonkungen
2005-03-14, 21:50
Om du ringer och snackar med Henry på HS Import så hjälper han dig. Lättsnackad och trevlig kille. Dessutom kan han nog plocka fram rätt butt åt dej eftersom han är återförsäljare för spöna. Har två st Blackmaster HiLevel själv, 13 och 15 fot. 15 fotaren har jag bytt butt på eftersom gummi"hättan" lossnat.Samma för dig?
//Stefan
nej,vet ej om vi snackar om samma sak.snackar du om butten på tvåhands spön?för mig är hela den borta, på de spöt är de en sån att amn kan byta till en sån man har på enhandsspön och sen skruvar man bara dit en förlängare men den är borta..
Återigen;Ring Henry,0142-214 00, han om någon kan hjälpa dig.
//Stefan
kanonkungen
2005-03-14, 22:06
Återigen;Ring Henry,0142-214 00, han om någon kan hjälpa dig.
//Stefan
Joo;) Ska nog göra det imon =)
Hej
Jag har inte testat just det där flugspöet, men oftast känns det som om den största skillnaden mellan billiga och dyra (eller gammla och nya) spön är vikten. och även ibland en lite annan känsla när man lägger ut linan, men hur långt man kastar och så det beror helt på vem som håller i spöet. och som någon skrev högre upp i tråden, folk som fiskar på "sämre/billigare/'inte det snaste och häftigaste'" spön får också fisk.
/.M./
kanonkungen
2005-03-15, 08:03
Hej
Jag har inte testat just det där flugspöet, men oftast känns det som om den största skillnaden mellan billiga och dyra (eller gammla och nya) spön är vikten. och även ibland en lite annan känsla när man lägger ut linan, men hur långt man kastar och så det beror helt på vem som håller i spöet. och som någon skrev högre upp i tråden, folk som fiskar på "sämre/billigare/'inte det snaste och häftigaste'" spön får också fisk.
/.M./
Joo, det är sant ju..nåväl,tack för alla svaren o hade riktigt gött ;)
Tumlaren
2005-03-15, 08:41
Kannonkungen, du skall aldrig skämmas för dina fiskespö eller rullar. Trivs du med ditt spö och kan kasta bra med detta så skall du använda det och inte bry dej om vad andra tycker. Kan inte andra ser vad du går för som sportfiskare utan bara tittar på din utrustning för att bedömma dig som sportfiskare, så är de bara snobbar som tror att kunskapen ligger i utrustningen inte på personen. Dessa snobbar finns överallt, det är inget att bry sej om, men det konstiga är att de inte tar mer fisk än jag som står med en gammal billig utrustning.
Tumlaren
kanonkungen
2005-03-15, 18:19
det är så sant så.... ;)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.