handdator

Visa fullständig version : Första poppers

yoxler
2005-03-22, 10:00
ujuj vad många fina gäddor jag kommer att dra nu till våren i de grunda vikarna. :sprit:

mighty mattis
2005-03-22, 10:38
Jätte fina flugor. Jag har testat att göra några med popperhuvudet på andra hållet(med den rundare sidan framåt). Då dyker flugan när man tar hem den och stiger när man pausar(som en dahlberg diver ungefär).

avkroken
2005-03-22, 11:18
Tuffa som fan! Får du mycket på poppers?

yoxler
2005-03-22, 11:35
faktiskt mina första så jag vet itne riktigt, den som väntar får se :wink:

jag har tänkt binda några sådana också.. med huvudet på andra hållet, men det får bli i nästa vecka

esobus
2005-03-22, 11:38
faktiskt mina första så jag vet itne riktigt, den som väntar får se :wink:

jag har tänkt binda några sådana också.. med huvudet på andra hållet, men det får bli i nästa vecka

Söta.
Glöm inte att rapportera hur det gick!
Skitfiske!

Ankarström
2005-03-22, 11:55
Tjusiga...

Vad använder du för material till huvudet, skumplast? I brist på annat har jag tillverkat ett gäng av champangekorkar och liknade. Lite osmidigt att bearbeta men dom flyter som, ja, en kork.

avkroken
2005-03-22, 11:57
Lyck.. oj, skitfiske då!

Gugge
2005-03-22, 12:10
Vilken krokstorlek/Typ använder du?
/Gugge

mighty mattis
2005-03-22, 13:29
Skulle vara kul att se Ankarströms korkpoppers. Du får gärna lägga upp en bild om du har någon.

henke p
2005-03-22, 17:28
skit fina poppers. vilken storlek har du å krokarna, tycker dom ser välldigt små ut eller så är huvudet stort, jag gör mina popper i balsa och med två rejäla lager epoxi efter målning, då håller dom skit bra pluss att dom blir lätta. testade göra en popper i vin kork men den blev svin tung= svårkastad.
skit fiske på dig.

yoxler
2005-03-24, 11:13
naj det är stor krok.. hmm.. stl 2 tror jag men jag är inte säker. Ska försöka kolla hemma sen. Oranga flugan är nästan 20cm lång.

Vad det är för material är en bra fråga, jag har inte en aning om vad det heter. Men det är iaf sånt som de har i näten. De är ngt hårdfrigolit-liknande material som är invävt i nät. Sen delar jag dom på mitten..

sen målar jag dom och samtidgt som jag limmar på dom på kroken så lägger jag ett lager epoxy runt också.

yoxler
2005-03-29, 11:04
ah, gäddjävlar.. ville inte ha mina poppers. Tror det är för tidigt. Åkte omkring i en grund vik och leken var nog på G så jag får vänta lite tills det är över och de börjar jaga igen.

Men fasen va kul o se alla dessa gäddor på ett o samma ställe! Såg hur många som hellst.

smirre
2005-04-20, 23:07
Vad har ni för klass på spöna för att dänga ut poppers?

Andreas
2005-04-21, 08:18
Jag kommer nog 10 meter med ett sketet Ron Thompson 5/6-spö och då är jag nybörjare. Ett bra spö/lina och en god teknik så kommer man säkerligen 5-10 meter till med samma spöklass. Mitt nästa flugspö ska vara 7/8 någonting.

linu_z
2005-04-21, 08:41
kan ge dig några små tips ang dina beten.. vasskydda dom med hjälp av en nylon ögla.. Sen ska man akta sig för långa släp.. Hugget kommer allt som oftast bakifrån och eftersom kroker en placerad så långt fram på själva betet är det svårt att kroka fisken.. Och oftast resulterar det i att gäddan kortar stjärten åt dig.. ^^ jag har ett 9,6 #7 men dänger inte så stora as..

yoxler
2005-04-22, 14:47
jag kör 9.6 #8 och det funkar hyfsat. skulle haft en bra lina på så hade det gått lättare men det får jag fixa senare.

kan hålla lite lite med om att inte göra flugorna för långa.. de jag kör mest med är ca 15cm och då har ajg inga problem med smågäddorna heller. Jag körde med 20cm på ett ställe och då missade jag flera små pga flugans storlek. Tog fram saxen o klippte ner den lite till 15cm så satt de små på kroken ocskå.

bj
2005-04-22, 15:36
Jag brukar köra med en 10ft #8 med en #9 flytande skjutklump och skjutlina. Går att kasta riktigt långt med även om man använder en popper som bromsar farten...