Visa fullständig version : Förslag på bra lina?
Någon som har förslag på en bra lina till matchmete rulle??Om man ska fiska efter brax,sutare,mört.
Har hört att det finns speciella linor till det med!
Så vad använder ni match metare för linor?
avkroken
2005-04-05, 14:42
Jag brukar köra tunn mörk flät till sutare men till andra fiskar går det nog bra med nylon. :cool2:
Om du använder sök-funktionen här på hemsidan hittar du säkert flera trådar som tar upp samma ämne...
Flodebanan
2005-04-05, 15:08
Jag brukar köra tunn mörk flät till sutare men till andra fiskar går det nog bra med nylon. :cool2:
Fy för flät till mete ! :)
EDIT; Sufix XL Strong verkar vara omtyckt bland många. Berkleys Nylonlinor brukar hålla hög klass. Stroft GTM är också fin, kanske lite stel till flötmete dock? (Har inte provat den än)
Flödebanan - rätt skönt ändå när sutaren drar in i näckrosorna! flätlinan skär av dem hur lätt som helst.
Men fiskar man på platser där växlighet/snags är begränsad/e kanske nylon är bättre.
0.13 powerpro eller dragon HM som finns i många tunna dimensioner.
Flodebanan
2005-04-05, 15:25
Flödebanan - rätt skönt ändå när sutaren drar in i näckrosorna! flätlinan skär av dem hur lätt som helst.
Men fiskar man på platser där växlighet/snags är begränsad/e kanske nylon är bättre.
0.13 powerpro eller dragon HM som finns i många tunna dimensioner.
Jo, det har du så rätt i. Men jag gillar inte flätlinorna till metet. Möjligtvis bottenmete, har en spole .10 PP men jag använder den nästan aldrig, kör hellre på en stummare nylonlina typ Berkely Ironsilk. Känns alldles för stumt tycker jag, svårt att kunna pressa utan krokfästet tappas, sen är den mjuk och trasslar.
Men det är klart det handlar som precis allt annat om personliga åsikter :)
etuna_alex
2005-04-05, 16:57
sufix xcelon eller sufix xl-strong är sköna linor till sutar metet eller brax metet tycker jag :)
Flodebanan
2005-04-05, 17:42
sufix xcelon eller sufix xl-strong är sköna linor till sutar metet eller brax metet tycker jag :)
Eftersom XL enligt Sufix skall vara mjukare antar jag att det funkar bättre till flötmetet just:)
Jag föredrar också nylon till mete!
Tackar då blir det nån nylon lina av märket Barkley skulle jag tro
richtermo
2005-04-26, 12:53
Kanske lite offtopic men:
Vilka linor finns i brun färg ??? Jag vet att jag har sett dom vid några tillfällen men kommer inte ihåg vilket fabrikat det var !?
MVH // Anders
Vilka linor finns i brun färg ??? Jag vet att jag har sett dom vid några tillfällen men kommer inte ihåg vilket fabrikat det var !?
MVH // Anders
Maxima har bruna linor som är gjorda för bottenmete.
richtermo
2005-04-26, 14:31
Maxima har bruna linor som är gjorda för bottenmete.
Ok, vet du var man kan få tag på dom (på nätet) ??
MVH // Anders
Flodebanan
2005-04-26, 14:44
Ok, vet du var man kan få tag på dom (på nätet) ??
MVH // Anders
Drennan Double Strenght är också brun precis som vissa äldre Berkelylinor var.
Sufix;s linor finns i regnbågens alla färger, kolla deras hemsida.
För Övrigt har jag precis beställt Sufix Priom XP som skall vara UTAN linminne och med hyffsad dragstryka. Nylon 4ever:) !
[rasmus]
2005-04-27, 16:34
till brax, sarv, mört och andra mindre fiskar brukar jag köra 0.16-0.18 nylon iaf när jag flötmetar, när jag bottenmetar använder jag oftast flätad (bättre kontakt med betet)
SpecimenHunter_Rasmus
2005-04-27, 16:53
Ska du köra med nylon så kan jag rekommendera Trabucco Aqualine Match. En helt underbar lina och som alltid med trabucco så e den inte speciellt dyr heller! Färgen är svart.
Ma_och_Da
2005-05-07, 16:33
Jag brukar alltid köra med Maxina lina. Beroende på vatten och fisk, men för det mesta 0,16 mm. Linan är brun och sjunker lätt så man kan sänka linan och hålla den spänd under vattnet för att kroka fisken snabbare. Skit bra lina, aldrig använt någon bättre.
Alessandro
2005-05-07, 17:01
Flätlinan flyter, det kan väl också anses som en fördel? Annars så är väl problemet att den gärna är för hal alltså svår att stopp-knuten att sitta bra,
en bit garn är väl ett bra tips att använda som stopp-knut i så fall?
richtermo
2006-05-05, 14:26
Testar en ny lina i år, hittills har den känts jäkligt bra.
Trabucco Diamond sinking 0.16, en brun fluorocarbon med grym stumhet och garanterat jämn tjocklek....osynlig under vattnet är ju inte det sämsta heller.
www.swedbait.se
casini ifrån juliarod kan jag varm rekomendera!
köpes igenom swedbait.com
eller 018/320357
Turbonegro
2006-05-26, 09:32
Håller med Herr Flode man kan ju fan inte ha flät till mete :drunk:
flätlina går bort! köpte prologics nya cammo lina för några dagar sedan. dom två passen jag har hunnit med har jag verkligen gillat linan! 0,22mm 1000 meter 159kr! bra deal passa dig för fulfix strong ett riktigt skatbo.
Flätlina är skönt att ha på spolen när sutaren drar in i växtligheten. Den värsta nackdelen som jag upplever är att det trasslar mycket mer, t.ex att blyhaglen snurrar sig runt varandra och sånt tjafs. just nu kör jag en svart 0.18 nylon som heter direct mono, den är lite stummare än "vanlig" nylon och den har jävligt bra brottstyrka.
Fredrik_Norrland
2006-05-28, 21:46
Sufix XL strong helt klart
Rockarn91
2006-05-29, 16:45
Jo men de e inte särskilt kul om du fastnar i ett träd (I en hyfsat tjock gren) me flätlina.....!
Om du då inte når linan.........då e de inte så kul" :ledsen:
Matte222
2006-05-30, 20:44
Varför inte abulon lina? Har bra brottstyrka!
Matte222
2006-06-03, 13:23
Tuf line flätlina verkar bra.
Säljs på fishit.com.
flätlina går bort! köpte prologics nya cammo lina för några dagar sedan. dom två passen jag har hunnit med har jag verkligen gillat linan! 0,22mm 1000 meter 159kr! bra deal passa dig för fulfix strong ett riktigt skatbo.
så efter 5 pass.. Köp inte skiten! nu blir det kasta linan dit pepparn växer. ska åka ner till butiken imorgon och köpa nått annat! för den där skitlinan är inte the shit! uuuuhh satan tappade 3 fina idar idag tack vare skitlinan!
så efter 5 pass.. Köp inte skiten! nu blir det kasta linan dit pepparn växer. ska åka ner till butiken imorgon och köpa nått annat! för den där skitlinan är inte the shit! uuuuhh satan tappade 3 fina idar idag tack vare skitlinan!
Haha tror knappast det beror på linan.. jag har då inte haft några problem med den hittils och ändå fiskat mycket med den bland sprängstenen i dalälven. Håller man koll på camon funkar den hur bra som helst!
Förövrigt så kör en tunn flätlina om du fiskar flöte sutare/ruda vid näckrosor eller dylikt. Annars funkar faktiskt nylon bra!
nej jag fiskar B-mete i uä. linnan har gått av på sånna ställen som en lina borde hålla för, mitt i drillningar när det är "lugnt" bara väntan på håvning så går linan av mitt på vid kroktafsen. det är dåligt och inget jag har upplevt med någon annan lina jag har använt.
MVH // Anders
Sen har du fox camo som är camouflerad 8) Jäkligt stark lina faktiskt. kör den på mina baitrunners. Vet dock inte hur tunna dom finns.
En uppdatering på detta. Fox camo är inte till belåtenhet. Den har brutalt linminne.
les paul
2007-08-06, 15:57
Förstår inte varför det skulle vara sämre med flätlina vid flötmete. Dessutom är det rätt så skönt att ha flätlina om en stor karp nappar.
Ska pröva Trilene Carp nästa sässong :) Om jag inte byter redan nu till hösten,
Det finns några bra billiga matchlinor som är sk "självsjunkande". Nästan alla är mörka. Men det är inte alltid man vill sänka lina så att det inte blir onödiga linbågar som kan vara jobbiga att ploka upp i mothugget.
Jag körde i min ungdoms dagar med Maxima. En bra med allt för dyr lina eftersom jag ofta vill byta lina. Har också kört med Trabucco Aqualine tidigare. Helt okey men nu är det Lazer match på 300metersspolar som gäller. Se mera på www.filstar.com. Går att köpa i välsorterade butiker. Saluförs av www.iTackle.se i Sverige.
Braid är bra i snags med svårare att meta med. Trasslar lättare. Så fiskar man sutare nära näckor så kan fördelarna överväga nackdelarna. Men bra braid är dyra. Power X eller JVS är två riktigt bra braids.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.