Visa fullständig version : Flytoverall
Vad har ni för erfarenheter av olika flytoveraller? Hel eller delad? Sundridge, Fladen, Normark, annan? Jag och sambon ska köpa vars en nu när vi gått med i GHFK. Tycker Sundridges röda ser fin ut. Såg att de hade två modeller i Berra-katalogen, någon som har några erfarenheter?
Ha det
Jag funderar att skaffa en jag med, Fladen tror jag. Vad tycker ni om 2-delade?:)
Tjena Rapala.
Jag funderade också på Fladen men fick precis höra att de är stela och att man känner sig som en Michelin-gubbe. =)
Typiskt, de är ju snygga(:rolleyes: ) och billiga.
Japp, både snygga och billiga. Men Normark kan man få rätt billigt också och de ska tydligen vara mjukare. Och jag tycker nästan att de är ännu snyggare.
Ok, ska se efter med Normark. Ha de
Aquafloat supreme xl
Broman-Mullion Aquafloat Supreme är CE-märkt och har en flytkraft på 50 Newton. Overallen är vind och regntät och andas effektivt ut kondens. Yttertyget är marknadens kraftigaste och mest tåliga, och samtidigt oerhört smidigt och lätt för att inte inskränka på rörligheten. Alla sömmar är limmade, svetsade och extra förseglade. Bak och knän är förstärkta. Vid vristerna och handlederna sitter smidiga men tätt åtsittande neoprenedamasker för att hålla rinnande vatten borta från armar och ben. Kraftiga kardborrelåsningar längst ut på ärmar och ben sluter till overallen precis så mycket som Du önskar. Varje ben har dessutom en redigt blixtlås för att lättare kunna ta av och sätta på sig stövlar eller kängor etc. En ordentligt luva med flytkraft finns infälld i kragen, och vecklas lätt och snabbt ut vid behov. Det kraftiga midjebältet fungerar både som vanligt bälte och som fäste vid bärgning. Dubbla bröst- och midjefickor samt en redig innerficka ser till att Du får med Dig det Du behöver. Midjefickorna har fleece-fodrade insidor samt fleece-belagda baksidor för att effektivt värma kalla händer. Samtliga fickor är dränerade för att undvika vattenansamlingar. Vid sidan om vänster bröstficka finns visselpipa för att i nödsituation kunna larma omgivningen. Huvan är fluorocerande gul för att synas på avstånd, och overallen har stora reflexband på huvan, axlarna och ärmarna.
Färgen är snyggt gul på överdelen och marinblå på underdelen. En bra färgkombination för att undvika fula, smutsiga bakdelar och benslut etc. Ja, det här är alltså en riktig kanonoverall, som inte skall jämföras med de betydligt enklare och sämre alternativ som fram tills nu har präglat marknaden.
Produkt Storlek Flytkr. CE-märkt Pris Köp
Aquafloat supreme ***l ***L 50N Ja 2290
Aquafloat supreme xxl XXL 50N Ja 2290
Aquafloat supreme xl XL 50N Ja 2290
Aquafloat supreme l L 50N Ja 2290
Aquafloat supreme m M 50N Ja 2290
Aquafloat supreme s S 50N Ja 2290
Jag har en röd Sundridge och den är kanon bra och skön! Håller värmen bra. Jag testade den i en isvak för några veckor sen och den flöt fint. Rekomenderar den.
:)
:hoppa:
Hej.
Såg nu att den snygga overallen jag sett heter Normark/Sundridge. Blå ben, röd ovandel med blåa och vita detaljer. Kostar runt 2000:-. Finns ju en billigare också men den andas tydligen inte.
Jag ska också testa min i en isvak, när jag köpt den. =) Nä, allvarligt talat så tycker jag som inte är van att det är smått obehagligt att gå på is (fråga Sturgeon, gick bakom honom hela tiden som om det skulle hjälpa!!=). Vore bra att gå igenom isen under kontrollerade former så man vet hur det är om det skulle hända.
Sturgeon
2003-02-15, 16:18
Sundridge är en mer bekväm och betydligt mjukare overall än vad Fladen är, under mindre hårda förhållanden är den nog nästan bättre.
Själv har jag tvådelad Fladen, vilken är kanon förutom det faktum att den är stel.
Nackdelen med vissa av sundridges modeller är att de inte står emot regn ock kyla på samma sätt, fukten går igenom ytan efter några hårda timmar = blöt tillställning.
Sålänge det är torrt gillar alla Sundrigdge, när det är blött är det inte lika muntert, vice versa för Fladen.
Tvådelat tycker jag är bra, kanon vid fiskrensning och varmt väder, något klumpigare vid kallt väder än motsvarande hel overall.
Jag har andvänt min overall i både vårt och trorrt o de är inge fel på den.
En andningsoverall är nog värt pengarna, min andas inte och det är ganska jobbigt när man går mycke och borrar mycket vid vinterfiske (blir fuktigt i overallen). Jag skulle lägga till lite pengar på en overall som andas om jag visste det när jag köpte min
Sturgeon
2003-02-15, 16:50
Originally posted by Kurre
Jag har andvänt min overall i både vårt och trorrt o de är inge fel på den.
En andningsoverall är nog värt pengarna, min andas inte och det är ganska jobbigt när man går mycke och borrar mycket vid vinterfiske (blir fuktigt i overallen). Jag skulle lägga till lite pengar på en overall som andas om jag visste det när jag köpte min
Sa inte att alla overaller läckte, det är främst "andningsmodellerna" som haft det problemet.
Vet bara vad jag sett och hört.
:)
Originally posted by Sturgeon
Tvådelat tycker jag är bra, kanon vid fiskrensning och varmt väder, något klumpigare vid kallt väder än motsvarande hel overall.
Men vad händer om man tar av sig jackan och trillar i. Lär bli kämpigt att hålla huvudet över vatten.
Sturgeon
2003-02-15, 17:31
Originally posted by JD
Men vad händer om man tar av sig jackan och trillar i. Lär bli kämpigt att hålla huvudet över vatten.
Det vill man helst undvika =).
Rent säkerhetsmässigt på öppet av och ordentlig sjö ganska förkastligt, men inomskärs, vid bryggan eller vid fint väder är det smidigt.
Tack för alla svaren. Är det någon som har en Sundridge som andas som kan berätta lite om sina erfarenheter? Den där blå-röd-vita alltså.
Var och skulle kolla på den nya Sundridge-overallen idag men den finns tydligen inte hos Normark ännu. Affärerna har tydligen haft en provuppsättning för ett tag sedan och det ska komma fler i slutet av månaden. Ska kosta 1999:- på Stjärnås. Fick höra idag att en del människor har varit missnöjda med den gamla Sundridgen. Orsaken samma som Sturgeon sa ovan. Man kanske ska vänta och se hur folk tycker den nya är. Någon som sett en overalltest i någon tidning förresten?
Jag skaffar nog en Fladen tror jag, delvis snygg och vattentät, men dessutom kan jag skaffa den billigare. Nackdelen verkar vara att den är stel, men det ska nog funka iallafall tror jag.
Det blev vars en gul-svart Fladen. Tog Large men den stramar lite i nacken/halsen när man sätter sig på huk. XL var dock klart för stor så detta var det bästa alternativet.
Såg att dom säljer Fladens gula för 1400:- på Överskottsbolaget i Vårby. :)
Oj, det är billigt. Köpte våra för 1600:- / styck.
Originally posted by Bergman
Såg att dom säljer Fladens gula för 1400:- på Överskottsbolaget i Vårby. :)
Samma pris på ÖB i Märsta, Ca 3 mil Norr om Stockholm...
Dem har även andra märken kommer inte ihåg vilka och vad priserna var, men billigt var det i alla fall...
B3 Jonas
2003-03-01, 21:37
Skall ni ha en riktigt bra flytoverall köp då bromans flytoverall.
Originally posted by Fiskebutiken
Skall ni ha en riktigt bra flytoverall köp då bromans flytoverall.
Har du testat den?
Du menar väl den som jag skrev om tidigare. Aquafloat...
Jag såg JJJ78s inlägg om Bromans flytoverall men det verkade inte vara någon som hade erfarenhet av den. Vore kul att höra vad folk har att säga om den.
Vi köpte två Fladen-overaller eftersom så många rekommenderar dem. Skulle egentligen ut på isen och prova dem imorgon men dugga på måndag och förkylning idag gör att det blir hårdplugg imorgon. :-/
B3 Jonas
2003-03-02, 18:50
Jag har Bromans overaller hemma och dom är kanon, en av dom bästa flytoverallerna på marknaden, fick precis tillstånd själv att sälja bromans produkter och deras flytoverall är verkligen att rekommendera.
Fiskebutiken: Är de mindre stela än Fladen? Är de tätare än Sundridges?
B3 Jonas
2003-03-03, 13:51
på båda dina svar säger jag, ja absolut. har själv en Fladen av den dyrare modellen. Jag skall själv byta nu till Bromans.