handdator

Visa fullständig version : Stoppknut

steffe
2005-04-08, 20:37
någon som har någon bra bindbeskrivning på en stopp knut för flöten,
har hittills kört med latex stoppers, men tycker inte dom funkar tillfredsställande.

Mattias.A
2005-04-08, 20:43
någon som har någon bra bindbeskrivning på en stopp knut för flöten,
har hittills kört med latex stoppers, men tycker inte dom funkar tillfredsställande.

Provat dom färdigknutna som man bara trär på linan??

jögge
2005-04-08, 21:38
1. Håll huvudlinan i vänsterhand (om du är högerhänt).
2. Kapa en 15cm snör-tråd-powergumstump.
3. Hålli även denna med vänster hand ca 5cm in från ena änden.
4. För den andra änden runt ett varv så det bildas en ögla paralellt med huvudlinan, (enasida av stumpen i vardera riktning av huvudlinan)
5. vira den stump som du fört runt ett varv över huvudlinan genom öglan/lopen 5 varv.
&. Drag i båda linsnuttarna tills du fått en knut på huvudlinan.
9. Spara linsnuttarna långa då de lättare går igenom spöringarna om de inte är små styva stumpar(kan vara problem vid användande av powergum).

Nu har du en knut som funkar yperligt. Du kan göra den med kortare stumpar när du kan knuten men det brukar alltid vara lättare första gången om man gör det stort så att man lärt sig tekniken.
Eller köp de färdiga knutarna som t ex Darts tillhanda håller (onödigt dyrt tycker jag)! :headbang:
Hoppas att du förstod. Lycka till!

Mattias.A
2005-04-08, 21:45
http://www.fishweb.se/glidande%20knut.jpg

steffe
2005-04-08, 22:19
tackar för era snabba svar

Namkong
2005-04-11, 20:54
Jag lärde mej ett knep när jag var i Thailand och metade Catfish. Ta bara en gummisnodd och deta på den. Knyt sedan fast gummisnodden på fiskelinan men en vanlig knut. Den är tillräklig för att stoppa lätet och du kan justera djup väldigt enkelt och knuten löper utan ploblem genom spöringarna, men ta med extra snoddar.
MVH
Namkong

henke p
2005-04-11, 21:02
om man flötestrollar och vill veta om inte tacklet har glidit upp till flötet så kan man använda sig av en starkt färgan flugbacking lina till stop knut. då ser man lätt att stop knuten är nere vid flötet och inte en bit framför.
om man inte vill ha två stop knutar då, en under och en över, men det försvårar att landa fisk om man fiskar på djup som är längre en vad spöt är långt.