handdator

Visa fullständig version : Asp

Kurre
2003-02-16, 10:40
Någon som kan ge lite tips om hur man fiskar asp bäst? Vilka beten, vilken årstid, var osv är bäst ?

:hoppa:

Kiwi
2003-02-16, 11:00
det finns i mälaren e det enda jag vat

Topper
2003-02-16, 17:33
aspen hugger på i stort sätt allt som abborren hugger på.
aspen är ju en rovfisk så den hugger på löja om du metar med det tex.
det är lättast att hitta dom efter leken då kan du hitta dom i utmynningar av större åar.

Foppa
2003-02-16, 17:40
I och med att aspen är hotad är det nog inte så bra att fiska efter den... annars ska jigg vara väldigt bra, gärna en svart twintail fiskad rättså nära ytan när det är lite mörkare...

Topper
2003-02-16, 18:04
fick den här förra året på svart jigg. den vägde 4.6 kilo.
Så klart C&R!

silver
2003-02-16, 18:31
Originally posted by lukas
Tjenare Lukas
Var är denna bilden tagen (ort,å)

aspen hugger på i stort sätt allt som abborren hugger på.
aspen är ju en rovfisk så den hugger på löja om du metar med det tex.
det är lättast att gitta dom efetr leken då kan du hitta dom i utmynningar av större åar.
leken är oftast slut vid första maj. men du ska inte ta upp dom om du får den för dom kan kanske vara sena och leka så då är det riktigt dumt att ta upp dom om dom inte har lekt men du har egentligen ingen nytta av dom för dom är inte specielt goda att äta.

Foppa
2003-02-16, 19:25
Så klart C&R!

Fan vad fin! hehe, sa ju att svart jigg är bra :)

Topper
2003-02-16, 19:27
den är tagen i svartån i västerås.
men den här fisken va sen i leken så den hade mjölke i sig så jag släpte i den men vi tog int eupp nog av dom. min kompis fick den här fina fisken på drygt 5.4 kilo.

Topper
2003-02-16, 19:41
vi fick på en vecka 11 stycken sen hade spridit ut sig.den största vi fisk va på 6.3 kilo men det va kl 3 på natten så vi kunde inte ta kort och den va tyvär fel krokad den satt i skinnet i ryggen=(

Kiwi
2003-02-16, 19:47
ok skiklig fisk?;)

cico
2003-02-16, 21:06
Så klart C&R!

Har hört/läst att de gör brutala hugg. Nåt att säga om det?

//K

rapala
2003-02-17, 06:20
Riktig bonanza ni hade, ju:headbang: Grattis i efterskott;)

Henrik R
2003-02-17, 10:29
Ja Aspen huger som ett expreslok på väg ner för väggen i Sälen!
Bor ju själv i västerås så vist vet jag! :appl:
Men tyvär så har folk med mindre bra fungerande hjärnor förstört asp fisket.
Har set hur det ligger asp efter asp uppslängd i gräset längs åkanten. :ledsen:

Det går fotfarande att få asp men eftersom den är !!!fridlyst!!! så borde man låte den vara.

Det enda problemet i Svartån är att gösen leker ungerfär samtidigt så vad ska man göra.. när den idioten som precis slängt en asp i buskarna säger : nä jag fiskar gös!!!!!!!!!!!!!:nej: :skaka:

Kurre
2003-02-17, 13:08
Fina fiskar! Fick ni alla på svarta jiggar eller? Vilken storlek och vilken färg på huvudet använder ni? Hur lång är leken ?

:hoppa:

Topper
2003-02-17, 15:31
mm det är ett problem

Henrik R
2003-02-17, 15:45
Ja vist man har ju set både det ena och det andra nere vid ån!

Kan ju säga att man har blivit så pass sur att några har fåt bada!
Vet ju att det inte är det bästa man kan göra men jag lovar att de inte har dödat asp efter den dagen! :asflabb2:

Tråkigt att det inte är lika bra fiske efter asp i svartån längre!
Jag brukar söka mig till sagån eftersom det inte finns så mycket rovfiske där. Inga utläningar som bor i närheten! tråkigt att det uläningar ska förknippas med sånna här saker men det är i stort sätt bara de som jag har set bete sig som svin vid vattnet!:nej:

Topper
2003-02-17, 15:53
mm tyvär förknippas dom med det. bor du i västerås?
hur gammal är du. jag har inte fiskar asp så läng men har märk att det har blivit mindre.
har du msn messenger?
jag gick förbi däre en dag när dom lekte då såg man stora svart fiskar sima runt och lete lekplattser ganska häftigt

Henrik R
2003-02-17, 15:56
Ja vist är det så! Jag är 20.
Och jag har MSN: hobbe_r_17@hotmail.com

Henrik R
2003-02-17, 15:57
Det ska vara _r_ bara så du vet man ser ju inte det.

Majakovskij
2003-02-17, 16:08
men lukas fick inte nån av dina polare nån stor på fluga med?

Topper
2003-02-17, 16:34
joo

limnos
2003-02-17, 16:43
Sluta fiska asp, de är faktiskt fredade. Visa lite respekt.

Henrik R
2003-02-17, 16:45
Sluta fiska? ja men vist! Så länge man vissar ömhet så är det inga problem och tråkigt nog så är inte aspen fridlyst i Svartån än! :(

limnos
2003-02-17, 16:47
De är fredade i alla åar som rinner ut i mälaren...! Om inte Svartån i västerås rinner ut i mälaren så heter jag Jimmy-Bob!

Rudan
2003-02-17, 18:20
Jimmy-Bob!;)
Aspen är fredad i till mälaren strömmande vatten mellan 1/4 och 31/5.Rödmärkningen har tagits bort men jag tycker man ska ta det varligt ändå.Kolla gärna Länsstyrelsens pdf-guide om Mälaren;
http://tinyurl.com/5ysv
//S

limnos
2003-02-18, 12:21
Jag trodde det var i lektid vi pratade om?

limnos
2003-02-18, 13:48
De är, förövrigt, fortfarande rödlistade med underkategorin "sårbar" se ArtDatabanken (http://www-umea.slu.se/MiljoData/webrod/Faktablad/aspi_asp.PDF) .

Rudan
2003-02-18, 18:13
Fan åxå!Och jag som var så säker på att........
Limnos, jag böjer mej.Ännu större anledning att ta det varligt med aspen.

Henrik R
2003-02-18, 18:55
Ja vist är det så! men vad ska man göra när leken ofta samfaller samtidigt som gösen kommer upp i åarna?

I svartån (Västarås) så är det genomsnittligt 20-100 personer samtidigt som fiskar! Att asparna åker upp är inget som någon kan göra någonting åt! Vist jag har sagt åt folk och kanske varit litte för övertygande i i mina metoder för att lära folk att ta det försiktigt med aspen :rolleyes:

Skulle vara bra om man fick upp lite mer skyltar med info om aspen. För 95% av de som fiskar i svartån har ingen koll på vad det är för fisk och att den är hotad!
men om det gör nån skilnad? Det tror jag inte de bryr sig inte!:ledsen:

limnos
2003-02-20, 07:58
Jag brukade informera lite i Sagån, men jag gav upp. Jag fick många matnyttiga tips dock. Asparna nappar visst mycket bättre om man sätter en stor krok en bit upp på linan. Och vissa dagar är de så i stöten att de t.o.m. äter med ryggen! De som jag blir argast på är dock de som vadar ut och ställer sig MITT i lekplatserna...

Rudan
2003-09-21, 19:13
River igång ett gammalt ämne.
Tydligen har det blivit kutym att bonka stor asp.
I senaste FJ och på Spf-bodens sida kan man se på och läsa om stor klubbad asp.Drar mej till minnes en trollad asp förra året som vann nån rekordtävling.Den mannen var tydligen en rutinerad trollare men hade bevisligen ingen koll på undervattensfaunan eftersom även den fisken åkte på bonk.
INGENSTANS i dessa tidningar/sidor kan man läsa om att aspen är rödlistad och SKALL sättas tillbaka.
Det är ett hiskeligt tjat om c&r på gädda och leköring/lax men andra fiskar är bara att dräpa.Misstänker dessutom att det är ett försvinnande fåtal (läs:noll) som tas rätt på till mat.

Skämmes ta mej fan.

//S

(Var bara tvungen)

Zeke
2003-09-21, 21:02
Det är tam'me f*n tragiskt med folk som klubbar asp. Tragiskt!
Det visar bara på total ingorans för en skyddsvärd art och jämställer dessa mentala myggor med trålarskepparna som sopar haven rena.

Tragiskt!

esoxlucius74
2003-09-21, 21:06
Det är ok att ryta till jag håller med dig, sluta fiska riktat efter fredad fisk....

Push-Up
2003-09-21, 21:31
å ett horn till sportfiskeboden som lägger upp en bild på klubbad ASP oxå....*sucks*

Rudan
2003-09-21, 22:00
Aspen är inte fredad annat än i lekåarna, däremot är den rödlistad och bör återutsättas.Tycker själv inte illa om riktat fiske på asp, men anser att man ska vara försiktig och återutsätta den vid ev. fångst.Har skickat ett vänligt mail till Spf-boden och bett dom lägga till en notis vid bilden.
Tror att det är så att iom att aspen är en ganska ovanlig fisk så har ganska få koll på den.Många anser nog att asp=mört=brax=skitfisk, mao skall den klubbas och ge plats åt andra arter.

//S