Visa fullständig version : Ekolod, portabelt eller fast?
Jag söker ett ekolod att använda i roddbåt, gärna dessutom i flera olika båtar.
Ska jag satsa på ett "färdigt" portabelt eller bygga ihop en egen låda med tex ett motorcykelbatteri?
Vilka modeller tycker ni är bäst?
Enklare trolling/dragrodd, hitta betesfisk och intressanta bottnar/djup.
Johan Lorin
Du kanske kan få lite inspiration från mitt projekt. Funkar fint. Fast fästet var tvunget att modifieras för att få fast röret..
http://www.nollsex.se/team/eko/index.html
Hultqvist
2005-05-03, 14:30
Har ett Eagle Cuda 168 som jag flyttar mellan båtar.
Skall köpa ett sugkoppsfäste, för tillfället har jag fäst givaren på en plankbit som jag fäster med skruvtving i aktern. (och ett rep för säkerhets skull)
Köpte ett litet 12V batteri som är jättesmidigt om jag bara ska använda ekolodet. I vanliga fall kör jag med elmotor och då kopplar jag lodet till det stora batteriet jag har till motorn.
Ralfs projekt är snyggt, men ser lite "stort" ut för min lilla båt.
/Daniel
Den är inte så stor som den ser ut. 38x8x29 cm. Nr 31-2900 hos Klas-i-sjön..
Den är inte så stor som den ser ut. 38x8x29 cm. Nr 31-2900 hos Klas-i-sjön..
Det där ser ju snyggt och prydligt ut, men hur trycker du på ekolodsknapparna? Måste man öppna väskan?
Till mitt portabla ekolod har jag ett 12 volts motorcyckelbatteri och sugkoppsfäste för givaren. Detta funkar hur bra som helst! Jag har använt denna uppsätning sedan typ -95. Köp ett billigt ekolod om du skall ha det portabelt. Ett Cuda 168 duger gott. Jag kör alldrig mitt ekolod på samma batteri som elmotorn då det kan vara svårt att få elmotorbatteriet att räcka från gryning till skymning ändå. Det lilla motorcyckel batteriet tar ju ändå ingenplats och väger knappt någonting!
Skaffar du sedan en "riktig" båt så kan du fixa ett bättre ekolod som du monterar fast och fortsätta ha det portabla till lånebåtar/gummibåtar mm.
Lycka till
Jag söker ett ekolod att använda i roddbåt, gärna dessutom i flera olika båtar.
Ska jag satsa på ett "färdigt" portabelt eller bygga ihop en egen låda med tex ett motorcykelbatteri?
Vilka modeller tycker ni är bäst?
Enklare trolling/dragrodd, hitta betesfisk och intressanta bottnar/djup.
Johan Lorin
Satsa på både och. Ett bra ekolod som du skaffar extragivare och strömkabel till.
Ska försöka lägga in en bild.
lowranceLCX-15MT.jpg
Gick ju inget vidare med bilden alltså.
apersson69
2005-05-03, 16:29
Strunta i MC batteriet och köp ett torrcellsbatteri på typ 20 Ah på biltema i stället. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120 Klarar 1000 djupurladdningar och kostar 200-400 spänn. Ingen risk för syra om det tippar osv. Jag har en batteribox, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87917, som jag monterat ekolod och gps på. Batteriet är på 26 Ah, det sitter fastspänt i batteriboxen och det kostade knappt 400:- på biltema. Har man bara ekolod räcker det med 18 Ah. Har även ett 3 vägsuttag för ciggplugg som man kan sätta telefonladdare osv på. Har en kopplingsplint inuti som binder ihop alla kablar och underlättar ev utbyggnader. Laddaren kopplar jag på en snabbkoppling som jag dragit ut från polerna så man slipper öppna boxen varje gång man skall ladda. Väger 12-15 kg totalt. En kanonlösning för en femhundring. :D
Strunta i MC batteriet och köp ett torrcellsbatteri på typ 20 Ah på biltema i stället. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120 Klarar 1000 djupurladdningar och kostar 200-400 spänn. Ingen risk för syra om det tippar osv. Jag har en batteribox, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87917, som jag monterat ekolod och gps på. Batteriet är på 26 Ah, det sitter fastspänt i batteriboxen och det kostade knappt 400:- på biltema. Har man bara ekolod räcker det med 18 Ah. Har även ett 3 vägsuttag för ciggplugg som man kan sätta telefonladdare osv på. Har en kopplingsplint inuti som binder ihop alla kablar och underlättar ev utbyggnader. Laddaren kopplar jag på en snabbkoppling som jag dragit ut från polerna så man slipper öppna boxen varje gång man skall ladda. Väger 12-15 kg totalt. En kanonlösning för en femhundring. :D
Jag har oxå tänkt använda torrcellsbatteri när mitt mc-batteri är slut men har ännu inte provat och kunde därför inte rekomendera ett sådant! :cheers:
Ok, ett fast med torrt batteri ska det bli!
Vilket föreslår ni för under tvåtusen pistoler?
/J
Det där ser ju snyggt och prydligt ut, men hur trycker du på ekolodsknapparna? Måste man öppna väskan?
Ja, jag öppnar den. Fast i realiteten behöver jag bara öppna för att starta lodet och ta fram givaren. Det mesta är förställt och automatiskt. Tänkte fixa något slags knappar eller hål genom plexit men det behövs inte.. Man skulle kanske kunna gjort plexiglaset öppningsbart?
Nu har jag bara använt lodet tre, fyra gånger och jag har inget djup över 10m så det kanske blir annat om man lodar på större djup..
apersson69
2005-05-03, 20:23
Skulle nog satsa på ett Lowrance X-51. Kolla med Attitude vad dom tar, har för mig att dom låg på knappt 2000:-
apersson69
2005-05-03, 20:37
Lade in en bild på mitt hemmabygge.
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=10550&cid=11&sort=date
Lade in en bild på mitt hemmabygge.
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=10550&cid=11&sort=date
Du verkar ha en Lowrance 125... är det ett mycket bättre lod än X-51 eller är skillnaden marginal?.... Lönar det sig att betala 900 kr extra för detta lod?..funderar nämligen på att köpa ett av dessa.
Till mitt portabla ekolod har jag ett 12 volts motorcyckelbatteri och sugkoppsfäste för givaren. Detta funkar hur bra som helst! Jag har använt denna uppsätning sedan typ -95. Köp ett billigt ekolod om du skall ha det portabelt. Ett Cuda 168 duger gott. Jag kör alldrig mitt ekolod på samma batteri som elmotorn då det kan vara svårt att få elmotorbatteriet att räcka från gryning till skymning ändå. Det lilla motorcyckel batteriet tar ju ändå ingenplats och väger knappt någonting!
Skaffar du sedan en "riktig" båt så kan du fixa ett bättre ekolod som du monterar fast och fortsätta ha det portabla till lånebåtar/gummibåtar mm.
Lycka till
Varför rekommenderar du inte att göra ett dyrare lod portabelt?.... är sugen på att bygga om ett Lowrance-125
apersson69
2005-05-03, 21:27
Varför rekommenderar du inte att göra ett dyrare lod portabelt?.... är sugen på att bygga om ett Lowrance-125
Håller med dig Natito! Det är väl ingen skillnad att göra ett sniklod eller ett X-125 portabelt, det beror väl mer på vad man vill ha! Om man har en båt med fast givare och vill ha en portabel utrustning oxå så tycker jag att man skall lägga pengarna på en givaruppsättning till och flytta skärmen mellan båtarna i sånt fall i stället för att köpa nåt skräplod för samma pengar som extragivaren. X-125 är ett mycket bättre lod än X-51 men X-51 är fullt ut dugligt för de flesta insjöförhållanden.
Ja, jag öppnar den. Fast i realiteten behöver jag bara öppna för att starta lodet och ta fram givaren. Det mesta är förställt och automatiskt. Tänkte fixa något slags knappar eller hål genom plexit men det behövs inte.. Man skulle kanske kunna gjort plexiglaset öppningsbart?
Nu har jag bara använt lodet tre, fyra gånger och jag har inget djup över 10m så det kanske blir annat om man lodar på större djup..
Som regel klarar man ju sig bra på automatinställningarna, men ibland brukar jag vilja zooma bilden för att se nåt djupområde lite bättre. Men det går väl bra att göra locket öppningsbart om man vill. Det hela ser lite proffsigare ut än min plyfalåda.
Sten_Hard
2005-05-03, 23:33
Jag håller med många här, ” det är inte svårare att göra ett bra lod portabelt än ett billigt skräplod.”
Om du nu ska lägga pengar på ett lod så gör inte samma misstag som jag.
Jag ångrar att jag inte köpte ett rejält lod direkt, nu duttar jag på med Garmin fishfinder 100 blue.
Detta är inget lod jag rekommenderar då det har på tok för dålig upplösning för att kunna presentera korrekt information.
X-125 får det bli för min del nästa gång. Man får liksom vad man betalar för även här.
När man ska ut med pengar så tänker man, -jaja huvudsaken är att jag kan följa botten djup mm.
Sedan när du sitter på sjön tycker man att de är jättebra till en början, men efter två turer början man förstå sig på lodet och skulle vilja få ut lite mer av det, man vill se fisk…stor fisk, men si de går inte.
Så man får kajka runt med knepiga ekon och reta upp tills man köpt bättre grejer.
De här med att få det portabelt är som sagt inga problem, jag köpte ett batteri på Biltema för 189:- (artikelnummer 80-412)
12 Amperetimmar räcker för mig flera fiskedagar innan jag laddar batteriet.
Jag la ner batteriet i en gammal rektangulär limhink i plast med lock, på locket skruvade jag fast stativet för displayen, sedan borrade jag hål i övre kanten på hinken där jag drog ut kablarna från batteriet.
Lådan kan stå vatten ända upp till kanten för kablarna och det regnar inte in för jag la lite silicon runt borrhålen i locket under stativet.
Svårare än så behöver det inte vara med själva lådan batteriet och displayen.
Bäst att säga att jag köpte batteriet efter hinkstorleken.
Kruxet är att få till en stadig och lättsam lösning för givaren som passar ”ALLA” typer av akterspeglar från kanot till Ålandsfärja utan att behöva borra hål mm.
Det är lätt att göra en portabel anordning för givaren som passar till just din båt, värre blir det när man tar med sig lodet till någon polare eller hyr en båt.
De blir knappast glada när du fiskar upp borrmaskinen ur fiskeväskan.
Sedan vill man ju liksom att grejerna ska sitta fast även om man gasar också.
Jag funderar vidare på givaren, under tiden tycker jag att du ska inhandla ett bra lod och leta reda på lämplig liten hink mät sedan hinken och bestäm dig för hur stort batteri du får i den.
I början är man alltid försiktig med sin prylar men med tiden blir det ganska stora påfrestningar på grejerna man släpar runt från båt till båt. Oftast klarar jag mig bra med mitt gamla Eagle magna 3 plus ekolod då det räcker att se djupkurvor, grund och liknande. Ibland använder jag det även vid ismete och vill då inte tära på mitt "riktiga" lod.
Man får dessutom väldigt lite extra för varje krona man spenderar på de något dyrare loden! Så därför tycker jag att man klarar sig med ett av de billigaste loden när man gör ett portabelt. :sun:
Men skall man använda lodet vid trolling på tex vättern och även i lilla sjön hemmavid så kan det vara värt att sattsa på ett dyrtlod! :wink:
Jag är nöjd med min lösning och det passar mitt fiske!
Beroende på hur länge man har tänkt sig använda lodet under en fisketur så får man också dimensionera acken. Ett Lowrance X-125 drar MAXIMALT 550mA med bakgrundsbelysning och ett ekodjup på över 300 (trehundra) meter. Typisk förbrukning är under 450mA. Matematiken kan ni ju redan.
Skitfiske! / Jann
Ett tips är att använda sig av en kylbag. I den stoppar du ner ett batteri och ev plast för 2 öl :) och på locket ekolodet + en brytare. Inte det smidigaste men vattentätt och enkel lösning !
några andra som gjort några kul lösningar?
Har också ungefär samma lösning som redovisats ovan. En billig verktygslåda där jag monterat lodet på locket. I lådan ett torrcellsbatteri samt plats för alla kablar. Har givaren på en träribba och tvingar fast den på plats, fungerar utmärkt så länge akterspegeln är rak och tillräckligt hög. Givarkabeln har jag också i lådan så jag bara behöver dra ut så mycket som behövs.
Kolla länken: http://www.vexilar.com/products/carrycase.html
Leta efter Genz blue box.
Passar utmärkt till både billiga och dyrare lod, köps med fördel direkt från sajten om någon undrar hur det går till bara fråga
Har också ungefär samma lösning som redovisats ovan. En billig verktygslåda där jag monterat lodet på locket. I lådan ett torrcellsbatteri samt plats för alla kablar. Har givaren på en träribba och tvingar fast den på plats, fungerar utmärkt så länge akterspegeln är rak och tillräckligt hög. Givarkabeln har jag också i lådan så jag bara behöver dra ut så mycket som behövs.
Lät ju som en bra och billig lösning
richtermo
2006-12-09, 14:08
Jag ska skaffa ett ekolod med, ett eagle cuda 168. Funkar deras portabla variant bra eller kan man göra det bättre själv ?
Jag ska skaffa ett ekolod med, ett eagle cuda 168. Funkar deras portabla variant bra eller kan man göra det bättre själv ?
Visst funkar deras portabla variant om man inte kör heldagspass ute på sjön eller om man har lust att släpa på en massa extrabatterier.
Men genom att bygga ett själv så får du ett paket som klarar mer än en heldag och ett smidigt transportsystem av lodet vilket du nu väljer portfölj varianten, en syrafast batteribox eller något annat där både batteri och lod får plats under transport.
team char
2006-12-09, 18:03
Med fördel använd blyack batteri finns att köpa på Biltema dom är ganska små och har ingen syra som kan läka ut.
Äh,bygga själv? Jag har cuda 128, går att köra flera heldagar på samma batterier. Hela skiten går ner i en liten tygpåse.
Ett tips är att använda sig av en kylbag. I den stoppar du ner ett batteri och ev plast för 2 öl :) och på locket ekolodet + en brytare. Inte det smidigaste men vattentätt och enkel lösning !
kylbag för öl låter bra! Själv har jag så pass stor båt så ett portabelt går bort direkt! Ser ändå ingen tjusning med det om man inte äger flera båtar, går ju ändå att plocka bort skärmen om man lämnar båten i hamn
kylbag för öl låter bra! Själv har jag så pass stor båt så ett portabelt går bort direkt! Ser ändå ingen tjusning med det om man inte äger flera båtar, går ju ändå att plocka bort skärmen om man lämnar båten i hamn
Precis, har man båtar ligger och dräller lite här och var i sveriges sjöar så är det en fördel med portabelt, men kommer man bara använda en båt så är det mer jobb att släpa på det portabla än att plocka bort skärmen!
Själv tycker jag fast till "storbåten" och portabelt till de andra är en bra ide om ekonomin tillåter 2 ekolod. Om man har en liten båt och lånar båtar kors och tvärs är det bättre med ett portabelt. Blyack är smidigare än syra, men trots det så blir en syrafast batteribox från Biltema bra för det portabla lodet om än inte så snyggt som portfölj varianten(billigt och tåligt).
richtermo
2007-04-22, 21:40
Beroende på hur länge man har tänkt sig använda lodet under en fisketur så får man också dimensionera acken. Ett Lowrance X-125 drar MAXIMALT 550mA med bakgrundsbelysning och ett ekodjup på över 300 (trehundra) meter. Typisk förbrukning är under 450mA. Matematiken kan ni ju redan.
Skitfiske! / Jann
Hur får man reda på lodets elförbrukning ? Jag har just fått ett Humminbird 565 och ska bygga portabelt av det, nu funderar jag på batteristorlek.
Mvh // Anders
The Mink
2007-04-23, 10:11
Jag köpte en sån här hållare till mitt Eagle 245 DS portabel, funkar finfint och passar alla båtar upp till max 50 mm akterspegel. Rekommenderas starkt istället för klassiska plank/tving-lösningen
Jag köpte en sån här hållare till mitt Eagle 245 DS portabel, funkar finfint och passar alla båtar upp till max 50 mm akterspegel. Rekommenderas starkt istället för klassiska plank/tving-lösningen
Vart köpte du den?
The Mink
2007-04-23, 12:35
Jag köpte den hos Jensen&Celander AB i Ullared, de rear ut den just nu för 249:-. finns även på www.havsfiskecenter.se under båttillbehör för 349:-
The Mink
2007-04-23, 12:50
Har även löst problemet på en båt med en dörrhållare, otroligt smidig då man enkelt kan "flippa upp" den vid upptagning. Dock ej portabelt.
Finns på Jula för 49:- / 2 st art.nr 020007.
The Mink
2007-04-24, 23:38
är i behov av en 200hz givare, skall vara med batteriklämmor.
Någon som har ett ekolod som gett upp eller som har en givare över så är jag intresserad. Hör av er!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.