Visa fullständig version : bygga planerboard
Någon som har någon bra ritning på en mindre planerboard som man kan använda vid fiske efter gädda och gös. Använder spöparavaner nu men tycker dom tar bort lite av känslan
team char
2005-08-08, 23:29
Hej här kommer en ritning på en planer board som jag har provat och den funkar om man inte släpper ut den för långt från båten eller andvändet för tunga beten
http://triflash.hallcrash.net/free/toppage1.aspx
ett tips är att inprignera den ordentligt annars börjar den nästan att sjunka och går sämre
Tipset är att fortsätta med inlines fullriggade boards tar för stor plats och är för bökigt i mindre vatten en mycket mer komplicerad riggning, tycker själv inlines är super under de rätta förhållandena mycket enklare att använda, har erfarenhet av och använder bägge metoderna, stora är kanon om man behöver gå djupare och har ordentligt med svängrum men bara då.
Tumlaren
2005-08-09, 08:15
Jag har själv byggt planerboards efter ritning som Char trolling visar och tycker att dessa fungerar utmärkt. Drar långt ut på sidan bär tre stora magnum wobblers utan problem, har använt dessa både i havet och i insjöar. Tycker bättre om dessa än spöparavanner.
Tumlaren
Pitejohan
2006-02-16, 09:45
Hejsan!!
Funderar på att bygga efter ritningen som ni hade, behöver man en mast för att få ut dom sedan eller??
vad ska man använda för lina till dom??
MVH Johan
team char
2006-02-16, 10:10
Det är en fördel att ha en mast men det beror på hur din båt ser ut är det en HT eller cabin båt så går det bra utan mast. Så hära hadde dom flesta löst det i Finland http://www.chartrollingteam.com/fin05/DSCN0987.JPG
Linan som jag använder är från persiener fins att köpa hos diverse byggvaruhandlare linan ska hålla ca 40kg har även provat med vanlig nylon lina 1,5mm men den tyckte jag töjde sig för mycket
Pitejohan
2006-02-16, 10:24
Hej, jag har en 6 meters båt med akterruff, så det är kanske läge att titta på hur man kan göra en mast på ett billigt å bra sätt
team char
2006-02-16, 10:38
Hej, jag har en 6 meters båt med akterruff, så det är kanske läge att titta på hur man kan göra en mast på ett billigt å bra sätt
Det bästa är om du får i ett 1,5 tums rostfritt rör att göra masten av och svetsa på en stor botten platta så har du en bra mast
Väcker tråden lite nu =)
Det var nån som tipsa mig om att man kunde göra egna pulkor av PET-flaska, men han berättade aldrig hur, nån som vet?
En annan liten idoit-fråga:
Hur funkar en sidoparavan, finns det nån mer sorts än sidoparavan?
Vart får man tag på rullar, linförare, m.m. för att bygga en mast?
http://www.olssonsfiske.se dom har en del tillbehör!
team char
2006-08-15, 22:45
Väcker tråden lite nu =)
Det var nån som tipsa mig om att man kunde göra egna pulkor av PET-flaska, men han berättade aldrig hur, nån som vet?
Det fanns att köpa en pryl som man klämde fast på PET-flaska. För några år sen men vet inte vart dom försvan.
Hur funkar en sidoparavan, finns det nån mer sorts än sidoparavan?
Uttryckte mig dumt där, alltså typ djup - paravan är väl en tygnd som man sätter på linan för att få ner beten längre, det ju inte alls samma sak som sido- paravan som liknar en pulka. Finns det nån annan sorts ? - paravan?
Sidoparavan är väl som en pulka, fast lite klenare, drar inte lika hårt så att man inte kan använda lika stora beten som drar mycket. Man behöver heller inte mast till paravanen. Sidoparavanerna ä mindre än pulkor också billigare. Läste också att man ska ha 1 sidoparavan till varje spö, stämmer detta? Finns det några ner större skilnader.
Jag tänkte försöka skaffa mig trolling-grejer och fiska efter främst Gös, men även Gädda och lie Öring kanske i sjöar, stora och små. Vad rekomenderar ni mig då?
Det fanns att köpa en pryl som man klämde fast på PET-flaska. För några år sen men vet inte vart dom försvan.
Som ett roder då typ?
Det är en fördel att ha en mast men det beror på hur din båt ser ut är det en HT eller cabin båt så går det bra utan mast. Så hära hadde dom flesta löst det i Finland http://www.chartrollingteam.com/fin05/DSCN0987.JPG
Linan som jag använder är från persiener fins att köpa hos diverse byggvaruhandlare linan ska hålla ca 40kg har även provat med vanlig nylon lina 1,5mm men den tyckte jag töjde sig för mycket
Hahaha Jävla vad spön han hade :wow:
Jobbigt och hålla reda på alla spön om om det skulle bli ett dubbelhugg eller fler :D
Old Firehand
2006-12-30, 14:10
Hej Team Char; Gott Slut på 2006 och ett Gott Nytt År 2007! Att trolla med planerboards som gamla tiders Super Skee dubbel- och trippelbrädor gjorde jag själv på 1960- och 1970-talen, ja faktiskt ända fram till 1986. De fungerade bra i de flesta sammanhang utom när det var höga vågor eller kraftig vind. Då förvandlades planerboardsbrädorna till djupparavaner med tvinnade linor och grymma trassel som följd. Dagens Mariestadspulkor och liknande kopior dyker inte och de fungerar tillfredsställande även i ganska grov sjö. Tänk att använda 22 trollingspön (som på din bild av finnarnas båt) och båda trollingbrädorna dyker. Ve och fasa, i den båten vill jag inte vara nära land vid hård pålandsvind!
Go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand
Old Firehand
2006-12-30, 14:27
Hej Pite Johan; Inom den finska trollingeliten används ofta två, ganska låga trollingmaster, en på vardera sidan av båten. Här har finnarna verkligen tänkt till ordentligt. Med två trollingmaster är det sällsynt att planerboardslinorna svänger in över båten och drar akterspöna med sig ut i sjön. Dessutom behöver inte masterna vara lika höga som om man bara har en mast i fören. Har man, som jag själv, bara en trollingmast i fören bör den vara så hög att planerboardslinorna går minst en halvmeter ovanför spötopparna om du vid något tillfälle tvingas svänga skarpt med båten. Mötande båtar och på långt håll svårupptäckta nät kan tvinga dig att snabbt lägga om kursen och då är det inte sällsynt att den ena planerboardslinan svänger in över båtens akter.
Old Firehand
team char
2006-12-30, 21:07
Hej Team Char; Gott Slut på 2006 och ett Gott Nytt År 2007! Att trolla med planerboards som gamla tiders Super Skee dubbel- och trippelbrädor gjorde jag själv på 1960- och 1970-talen, ja faktiskt ända fram till 1986. De fungerade bra i de flesta sammanhang utom när det var höga vågor eller kraftig vind. Då förvandlades planerboardsbrädorna till djupparavaner med tvinnade linor och grymma trassel som följd. Dagens Mariestadspulkor och liknande kopior dyker inte och de fungerar tillfredsställande även i ganska grov sjö. Tänk att använda 22 trollingspön (som på din bild av finnarnas båt) och båda trollingbrädorna dyker. Ve och fasa, i den båten vill jag inte vara nära land vid hård pålandsvind!
Old Firehand
Finnarna påstod att dom fiskade med 15 spön på varje sida när dom fiskade efter vandrings lax på våren. Dom hadde grymt stora planerboards.
samma hemmagjorda som nämnts tidigare dock lite lättare att se hur dn ser ut. http://planerboard.blogspot.com/
Old Firehand
2006-12-31, 14:13
Finnarna påstod att dom fiskade med 15 spön på varje sida när dom fiskade efter vandrings lax på våren. Dom hadde grymt stora planerboards.
Hej igen Team Char och ett sista Gott Slut på 2006! Många spön på varje sida går bra om man bara kan få planerboardsen, pulkorna eller uttrarna tillräckligt långt ut från båten, aktar sig för alltför skarpa svängar och har en rejält hög planerboardsmast. Jag minns än idag när jag före varje midsommar på 1960-talet bjöds ner till Sven Olov Edholm i Vadstena för att nattfiska efter lax, röding och öring i Vättern. Sven Olov hade en stor ruffad ekbåt med hög mast och rejält akterdäck. Han använde inga trollingspön utan körde med 20 - 25 st fasta tafsar på vardera sidan av båten mellan masttopp och 1,5 m långa dubbeluttrar av plåt cirka 200 m ut från båten. Idag får man trolla med max 10 spön och max 10 beten i Vättern och endast en 3-krok per bete är tillåten.
Old Firehand
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.