handdator

Visa fullständig version : Skönaste spinnspöt till gädda?

rapala
2003-03-09, 01:57
Vilket tycker ni är det skönaste spöt till gäddfiske?

El Crapone
2003-03-09, 12:55
Helt klart shimanospön.. nästan alla derasspön tycker jag fungerar bra..

tribal
2003-03-09, 13:02
personligen gillar jag ABU spön. Tiil det lite lättare gäddfisket (spinn) så änvänder jag en Agenda 8"..hyffsat billigt och funkar felfritt...när jag metar och så, så använder jag ett 9" conolon..lite kraftigare..och tyvärr ganska mycket dyrare.

yoxler
2003-03-09, 18:28
Jag har också ett Agenda 8" men det gillar jag inte alls. Dålig kvalite och sugen känsla. Har nyss testat ett Series One och det var himelskt!

cico
2003-03-09, 19:16
Furan håller än. Har aldrig fiskat med något skönare. Sen ser det ju grymt ut också :)

//K

zeus88
2003-03-09, 20:16
Jag har oxå ett abu Agenda 8" och det är som sagt varken skönt eller något annat för den delen, ska inhandla ett 9" till vårens gäddfiske, får se vad det blir men inget jätte dyrt för det har jag inte råd med...

kråkan
2003-03-10, 00:24
Ett gamalt Dawia Samurai 11" kapat till 10½"

Grymt spö..

korten
2003-03-14, 23:22
abu garcia premier conolon

Sturgeon
2003-03-15, 00:12
Berkley och Shimano, speciellt Berkley's Lightning Rod MVP.

El Crapone
2003-03-15, 16:16
Själv har jag ett Shimano Antares.. riktigt gutt!!
:headbang:

Larry
2003-03-15, 21:53
Vad använder ni för beten till gädda!? ...tycker själv att ett spinnspö för gädda ska palla med 60-120g. Många av spöna ovan är aldeles för veka! (enligt mig)
Lätt och käppigt tycker jag, ett styvare furusund vore idealet!
LF pike är inte heller dumt, fast prislappen borde vara hälften!!!

Sturgeon
2003-03-15, 22:12
Originally posted by Larry
Vad använder ni för beten till gädda!? ...tycker själv att ett spinnspö för gädda ska palla med 60-120g. Många av spöna ovan är aldeles för veka! (enligt mig)
Lätt och käppigt tycker jag, ett styvare furusund vore idealet!
LF pike är inte heller dumt, fast prislappen borde vara hälften!!!

Smaken är som baken.

Avänder själv aldrig beten över 100 g vid spinnfiske efter Gädda, en 75 g Zalt kastas ju ganska lätt med de flesta vanliga spöna, kastar själv jiggar kring 80-90 g utan större problem med Blixten klassat för 15-55 g.
Har grövre men det förtar fiskekänslan.
Använder gärna ett Havsöringsspö på tio fot till Gäddfiske då inte de största betena behövs, känslan är oslagbar (nästan).

Det är tur att vi alla är olika, annars hade det varit för tråkigt.

El Crapone
2003-03-15, 23:59
Larry: du kanske tänker på om man ska meta gädda? för då är dina vikter perfekta...
Om man bara ska spinnfiska efter gädda så är ett 10fot med kastvikten 20-60g perfekt..

Larry
2003-03-16, 21:27
....nej spinnfiske efter grov gädda.

Ang känsla,
Vid spinnfiske med stora och tunga beten, blir känslan klart mycket bättre med ett lätt, styvt spö. (gäddfiske överlag=prova!)
Mothuggen blir klockrena och minsta lilla stöt känns rätt upp i armen. Det är även mycket lättare att "trixa" med betet med ett styvare spö.
Gäddfiske (enligt mig) ÄR: ett stumt slackhugg + tunga slag i spöt som känns i hela överkroppen!

Men som sagt, baken är som smaken ;)

Sturgeon
2003-03-16, 23:00
Har fiskat med spön för kastvikter upp till kring 250 g, och jag håller fast vid att idealspöet för mig ligger kring 10' och med en kastvikt upp till sisådär 60-70g.

Håller med om att alla kanske skulle prova grövre prylar, möjligen skulle några gilla det, medan andra skulle finna det mindre passande.

Vad det gäller krokningsförmåga så är det inga större problem att med flätlina och ett normalstyvt spö kroka fisk även med lång lina, med välslipad krok går den ju genom märg och ben, mer än det anser jag vara överkurs.

Säger inget om att det inte är livets sanning att stora beten hystas bäst med grov utrustning, men alla har inte behovet att kasta 100 gram 100 meter, från båt är det ju rent onödigt, om än ganska imponerande.

Mängder av goda beten som Bomber, Tomic, Rapala Super Shap Rap, Zalt m.m väger ju en bra bit under 100 g.

Och av de spön jag provat är drillningsegenskaperna hos grövre spön vida underlägsna de hos de jag finner lämpligare för uppdraget.

Som vi sagt tidigare "En bakad potatis gillar inte alla".

DannyStock
2003-03-17, 16:22
Diaflash 10', 50-100g. Utmärkt, men dyr, gäddpåk.

Bergman
2003-03-17, 16:37
Har inte testat så många spön så jag har inte så mycket att tillägga tyvärr men jag lyssnar och lär mig. :)

rapala
2003-03-25, 05:17
Oj, vad spridda tankar det var i denna pollen.

Stizo
2003-03-25, 17:44
Jag har ganska nyligen köpt en Abu Conolon Classic Action den är hur skön som helst... Har dock ej tagit någon fisk med den än, men jag kan garantera att den är hur skön som helst... :headbang:

JD
2003-03-25, 18:01
Använder oftast ett 9' Berkley Lightning rod men har även ett 9' ABU Agenda. Båda är anpassade för 15-40g. Ska hårdtesta dem detta året. Skulle dock vilja ha ett som klarar tyngre beten bättre. Blir väldigt sladdriga kast om man kommer upp i 60-70g-beten.

kmelin
2003-03-26, 22:46
Själv har jag ett urkasst abu-spö som kom med ett haspelst som nån köpte, saken är den att jag alltid kört med spinn. Så det blir nytt spö i år, vad vet jag inte kanske bygger ett själv.

När det gäller betesviketer så tror jag att jag brukar ligga runt 45 g. Men mest fisk har jag fått på ett gammalt utö drag som bara är på 35g. Min morfar som har tagit flera gäddor på uppåt 10Kg använder också utö 45g, han har inte ens testat en wobbler. Så det bästa är väl att man tar det betet man tror på, för det spelar nog mer roll för en själv än för fisken.

Vill man däremot ha tunga beten för att kasta långt, så visst. Men ju längre du kastar desto längre får du veva in skiten om du får bottennapp, och gäddor är ju rätt förtjusta i ställen med mycket växtlighet och lågt vatten. Men ssom sagt det beror väl på vilken situation man är i.

kmelin
2003-03-26, 23:09
Tänkte faktiskt ta och köpa en Sjösländan-klinga för att bygga spöet själv. Ska bara sälja segelbåten först, så att jag får råd med det :)

Erik Hoffmann
2003-04-04, 23:47
For beten 80-140g ar Paluschi handbyggda 8.6 foot spinnspo helt underbart. Priset ar hogt men med aren glommer du bort vad du betalade for dina leksaker.

Stizo
2003-04-04, 23:57
Vad alla kör med grova grejer! Jag tycker det är mycket roligare att drilla fisk desto mindre utrustning man har... Men inte överdrivet litet...

Har nog aldrig haft roligare än när jag drillade en Regnbåge på 3,5 kilo med ul utrustning!

Så se till att använda så lätt utrustning som är möjligt vid det fiske ni bedriver!

Sturgeon
2003-04-04, 23:59
Originally posted by JJJ78
Vad alla kör med grova grejer! Jag tycker det är mycket roligare att drilla fisk desto mindre utrustning man har... Men inte överdrivet litet...

Har nog aldrig haft roligare än när jag drillade en Regnbåge på 3,5 kilo med ul utrustning!

Så se till att använda så lätt utrustning som är möjligt vid det fiske ni bedriver!

Äntligen en riktig karl på forumet, och därmed basta.

El Crapone
2003-04-05, 03:48
Originally posted by JJJ78

Har varit med om samma sak.. drillade en regnbåge på ca 3kg med ul-utrustning och 0,16 nylonlina.. efter kanske 4-5 minuter hade jag den ungefär 2 meter ifrån mig, men då dök den och det surrade i rullen, strax efter såg jag den hoppa ca en halvmeter över vattnet och min lillöring flög ur munnen på den =(

JJJ78: Jag har bytt avatar nu =)

Alessandro
2003-09-21, 14:54
Fireflex 10 fot för haspel är bra, enda dåliga är att den är lite glatt i holken och har delat sig ibland i kastet annars ett bra spö
för gurka...

Henk
2004-07-28, 10:50
jag kör med ett 10 for abu conolon classic det är ett följsamt och mjukt spö med mycke känsla.. som sagt man ska inte ha för tunga grejer

jolle69
2004-07-28, 11:26
Jag kör med Berkley serie one 7-28 gr vekt ska det va........

BeBest
2004-07-28, 12:34
Det mesta av tiden med spöet i hand handlar om att veva in ett bete. Då ska spöet kännas balanserat tillsammans med rullen annars tröttar det till det är dag för den verkliga KAMPEN med gäddan. Samma gäller vid utkast. Spöet, rulle, lina och bete ska tillsammans vara balanserat så att utkastet går lätt och smidigt med önskvärd precision.
Men det är vid KAMPEN som spöet verkligen bekänner färg. Och det är väldigt sällan som man får chansen att i butik pröva ett spö på det viset.

Så vad är då det skönaste spöet antagligen det spö man för tillfället äger. Jag hävdar att ett lite dyrare fiske 2 glasfiberspö från ABU som jag ägde på 80-talet var mitt skönaste gäddspö. Det kastade nöjaktigt långt och var tillräcligt mjukt för att kunna suga musten ur gäddorna som en spindel. Ingen gädda stod emot mer än ett par minuter. Mina bägge på 11,2 var rena munsbitarna för det spöet.
Jag har nu ett par trevliga och lätta kolfiberspön från ABU men de känns inte lika trygga när det bjuds motstånd i andra änden.

Holm
2004-07-28, 12:54
Investerade nyss i ett Berkley Lightningrod 9 fot, den billiga varianten, och måste säga att det spöt är grymt prisvärt! Enda dåliga är väl att handtaget är lite väl långt, och att detaljfinishen ej är så där bra. Men aktionen på klingan gillar jag verkligen!

mvh/Jon

Kjelle Lundberg
2004-07-28, 16:50
Jag tycker ett St Croix 7´6 ft knäcker för fiske efter grov skärgårdsgädda.Spöt kastar allt från bucktails till bulldawgs.

Bubblefish
2004-07-28, 17:04
Fenwick Ironfeather II 10" är jag grymt nöjd med.

Petey21
2004-07-28, 17:09
Mitt spö finns inte med i listan, men jag är mycket nöjd med det. Det är ett Bass Pro Shops Spiral Graphite Pro S76F (7,6 fot, 15-56 gram, Heavy Action) och rätt styvt (jag föredrar styva spön med mycket aktion). Skönaste spöet jag har testat, men aningen svårt att få tag på i Sverige misstänker jag.

Skitfiskaren
2004-07-28, 17:37
Tycker själv att fisket blir så mycket roligare med lättare grejer. Kör i princip aldrig med spön längre än 7fot. Spöt får gärna ha lite ryggrad men ändå inte kännas som ett järnrör.
För mig är det viktigt att spö och rulle känns helt rätt och ser estetiskt vackert ut, det är allt för många gånger som fisket går trögt och då är det en tröst att jag i alla fall har riktigt schysst utrustning......
De gånger jag lägger krut på att få med mig en riktigt smarrig matsäck blir fisket såååå mycket mer givande.

__________________________________________________ __

Keep fishing!!!

Lazinko
2004-07-28, 18:49
glömt daiwa!!

Tobbe.L
2004-07-28, 19:25
Har själv precis köpt ett Berkley Series one Skeletor 8`-244cm 4-24g men en Shimano Twin Power FA 2500...

Skall vara lite fight när man får fisk.. :D

Slemgädda
2004-07-28, 22:17
Originally posted by Stizo

Tur att någon förstår att man kan pumpa musten ur en grov fisk med lätt utr. om man bara vet vad man gör.

Spön på upp till över 150 grams kastvikt?? För mig låter det som rena havsfiskeutrustningen...!

linu_z
2004-07-28, 22:49
spinn spö: wtf varför fiska med en 10f när det räcker med ett 6f.. jerkspö :P

Slemgädda
2004-07-28, 22:54
Vad är det för känsla i ett 6 f jerkspö egentligen?
(Jag har aldrig provat däför frågar jag), kan tänka mig att själva huggen blir riktigt häftiga men hur kul är drillningen med ett så styft spö?

KG?
2004-07-28, 23:20
Originally posted by Slemgädda
Vad är det för känsla i ett 6 f jerkspö egentligen?
(Jag har aldrig provat däför frågar jag), kan tänka mig att själva huggen blir riktigt häftiga men hur kul är drillningen med ett så styft spö?
Det är roligare än vad man kan tro. Man känner ju fisken bra i ett styvt men känsligt spö. Sen är man ju tvungen att anpassa spöt till betesvikten. Skulle man ha ett spö upp till 50 gram så är det många bra gäddbeten som inte går att använda.
När jag inte jerkar så fiskar jag mest med ett Pike Furusund som trots att det klarar betesvikter upp till 100 gram ger sköna drillningar. Känslan hänger mycket på kvalitén i spöt. Ett billigt spö som klarar tunga beten blir ofta okänsligt.

Peppe E
2004-07-28, 23:46
Sjösländan HM 11 fot 10-50 gram
Det kan jag rekomendera !

Kjelle Lundberg
2004-07-28, 23:51
Jag tycker det är kanon kul att drilla fisk på jerkspö.Man känner ju skakningarna betydligt mer med ett lite styvare spö.Ett mjukt spö funkar som en stötdämpare och tar bort känslan tycker jag.

Jenk
2004-07-29, 00:43
Är man bara ute efter känsla eller? i så fall fiska UL. K i Gamleby och Linuz jag är med er. 10 fotare från båt= noll fördelar. De som klagar på kortare spön har inte provat tror jag eller...

Jenk

KG?
2004-07-29, 01:03
Det finns faktiskt vissa fördelar med lite längre spön när fisken kommer nära båten. Men visst är det kul att fiska med jerkspö, man får en speciell direktkontakt. Det är ju känsla det också...

Jenk
2004-07-29, 01:13
KG lär dig av Finnen hittar du några 11 fotare i hans båt? Vi lyssnar på dig när det gäller taco gratäng.

Hebbe genom Jenk

stempa
2004-07-29, 01:51
vet ej!! har bara 1 spö till gäddfiske.... och det har gått av en gång 20 cm ungefär

linu_z
2004-07-29, 08:12
Som sagt jag drilla ju hellre en fisk med en 6f än med en 10f från båt. Sen har du ju kontakten på ett helt annat sätt med fisken. Om står o jerkar ett bete relativt hårt så blir tvärstopp och tunga knyck från djupet :)

KG?
2004-07-29, 09:12
Originally posted by Jenk
KG lär dig av Finnen hittar du några 11 fotare i hans båt? Vi lyssnar på dig när det gäller taco gratäng.

Hebbe genom Jenk

Jaja, ett Muminset är ju bara 90 cm långt. Borde ju mao vara bästa tänkbara val för Jenk...

Men seriöst så håller jag ju med om att det absolut inte finns någon anledning att ha 11 fots spön i båten, men jag vet inte om det finns några direkta nackdelar heller. Däremot är 6 fots spöna i kortaste laget för att kasta tunga swimbaits med, i det fallet fungerar tex ett 9 fots kraftigt spö mycket bättre...