Visa fullständig version : Få ner epoxiskiten i de små s**** hålen?
Någon som har ett bra tips för att få ner kladdig mindre rinnande epoxi i de förborrade hålen till öglorna på hemmagjorda beten?
Jag har Biltemas billiga epoxi och försökte med mycket kladd fylla hålen. Gick sådär. Tips, jag har ett par 2 mm hål för typ saxpinnar eller ståltråd och mindre 0,5 mm hål förborrat för skruvöglor. När jag trycker ner lite klet så bubblar allt bara upp igen och efter ett par påfyllningar börjar epoxin bli ohanterlig. Jag tappar tålamodet som s***n och slänger grejjer omkring mig.
Späd epoxilimmet med aceton så det blir tunnare!
ice-hacker
2005-09-01, 11:13
Jag tror att jag kommit på ett rätt bra knep just för detta.
Tycker mig märka att om man gör hålen en aning koniska i öppningen, antingen med ett fräs/slip- verktyg eller med vanlig vass kniv som man snurrar i öppningen, så rinner epoxyt ner lättare.
Ta en tandpetare och lägg i första droppen, låt den rinna ner en bit, på med nästa droppe osv.
På något sätt får i alla fall jag det att funka, det är ju luften som blir innstängd i hålet som stretar emot och gör att limmet inte vill rinna ner.
Kruxet är med vanligt epoxylim som stelnar till på några få minuter och man får vara lite snabbare med påfyllningen men med lite övning blir man rät säker på det också.
hoppas att du förstår min beskrivning.
Prova och skriv sedan hur det gick.
Mvh // Ice-hacker
[QUOTE=Borre]Någon som har ett bra tips för att få ner kladdig mindre rinnande epoxi i de förborrade hålen till öglorna på hemmagjorda beten?
QUOTE]
Svaret är enkelt och stavas VACUUM.
1. Skaffa en hink med lock, borra hål i locket och limma dit en rörstos som passar på dammsugaren. Limma med Sikaflex e.dyl. lim så det blir tätt.
2. Kladda på epoxyn, lägg ner grunkan i hinken med hålen uppåt, på med locket.
3. Koppla på dammsugaren och låt den jobba.
:D :D :D
Hehe..Du UT..Alltid high-tech.. ;o)
pikeAlert
2005-09-01, 14:37
det är inte så himla viktigt att få ner ett ton epoxi i hålen, dvs i fall hålen är något mindre i diameter än skruvöglorna alltså. De sitter stenhårt ändå. Det finns alltså ingen risk att skruvöglan lossnar även om du inte har någon epoxy alls.
ganska fin gädda som jag tog i LILLA värtan häomdagen
det är inte så himla viktigt att få ner ett ton epoxi i hålen, dvs i fall hålen är något mindre i diameter än skruvöglorna alltså. De sitter stenhårt ändå. Det finns alltså ingen risk att skruvöglan lossnar även om du inte har någon epoxy alls.
ganska fin gädda som jag tog i LILLA värtan häomdagen
Grattis till gäddan!
Dock finns nog anledning att varna för allt som kan skapa korrosion, särskilt som vattentrycket redan på en meters djup är betydande.
Om vatten kryper in och ligger till sig så rostar även "rostfritt", ännu värre om det skapas spaltrost mellar gängorna och materialet.
Låt grejorna ligga i vila nån månad och krokfästenas styrka är reducerad till 1/10.
En lösning som säker funkar är exvis sikaflex på skruven vid montering.
Om du köper Super Expoxi i stället har du längre tid på dig att jobba, det härdar inte alls lika fort som Biltemas Snabb Expoxi.
Storfiskaren
2005-09-01, 16:00
Om du köper Super Expoxi i stället har du längre tid på dig att jobba, det härdar inte alls lika fort som Biltemas Snabb Expoxi.
Håll dig till Biltemas (enligt mig klart starkare än annan "epoxy(skit)").
Blanda ihop en liten mängd lim som du skall ha för ändamålet.
Ta en tandpetare och få med lim på den och låt en första droppe rinna/droppa
ned i hålet. Sedan tar du mer lim på tandpetaren och "roterar" ned den i hålet
och juckar den lite ner och upp.
Slutligen placerar du dit öglan.
Sedan är det dags för tandpetaren igen. Ta lim och dra tandpetaren genom krököglan så att limmet placerar sig över hålet så att säga. Tre moment som görs på några sekunder.
Lim kommer hamna lite runt omkring själva hålet i sig vilket är bra i sig.
Seså - Sträck på sig och börja limma !!!
Håll dig till Biltemas (enligt mig klart starkare än annan "epoxy(skit)").
Blanda ihop en liten mängd lim som du skall ha för ändamålet.
Ta en tandpetare och få med lim på den och låt en första droppe rinna/droppa
ned i hålet. Sedan tar du mer lim på tandpetaren och "roterar" ned den i hålet
och juckar den lite ner och upp.
Slutligen placerar du dit öglan.
Sedan är det dags för tandpetaren igen. Ta lim och dra tandpetaren genom krököglan så att limmet placerar sig över hålet så att säga. Tre moment som görs på några sekunder.
Lim kommer hamna lite runt omkring själva hålet i sig vilket är bra i sig.
Seså - Sträck på sig och börja limma !!!
Att biltemas skulle vara starkare får stå för dig. :ordning:
Styrkan hos Super Expoxi räcker nog till.
Därimot är den längre "arbetstiden" en stor fördel om du skall tex göra limkrok eller lacka lindningar mm.
Jag använder själv båda sorterna beroende på vad jag ska göra.
ganska fin gädda som jag tog i LILLA värtan häomdagen[/QUOTE]
så faan du gjorde..hehe
värm över limmet så blir det nästan tunnt som vatten och det biter bättre i trädet.. jag har en värmepistol till detta
värm över limmet så blir det nästan tunnt som vatten och det biter bättre i trädet.. jag har en värmepistol till detta
Jag vill inte mästra alla goda idér, men värme ger lätt lavinartad härdning och då blir det lätt sprött och/eller en massa spänningar i epoxin, vilket i sin tur leder till mikrosprickor med kapilärer som suger vatten. Sen blir det precis som vanligt...
Flymaster
2005-09-01, 19:51
åk till apoteket och köp små små pippetter,finns i olika stl, bara att suga upp lite å sen peta ner pippetten i hålet å trycka in limmet. :ordning:
själv använder jag mig bara av araldit och där har värmen under härdning den effekt att det blir hårdare ju varmare
1. Späd med en droppe T-sprit.
2. jucka ner epoxin med en bit pianotråd eller liknande.
3. Kladda in öglans gänga med Epoxi och dra fast den på en gång.
Jag har vobblers som hållt i snart 10 år där jag gjort på det viset.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.