handdator

Visa fullständig version : Mina första egna jerkbaits

zpk
2005-10-30, 21:22
Fick låna några plankor och runt 20 verktyg av en vän, så jag satte igång och började göra egna jerkbaits. Än så länge har jag bara fixat formen på dem. Har några frågor innan jag fortsätter med mina jerkbaits.

1. Är biltemas sprayfärger bra och billigt?
2. Finns det någon spraylack på biltema eller liknande?
3. Jag har hört att det finns runda blytyngder på biltema, fungerar de bra?
4. Något förslag på var jag kan hitta öglor? Behöver inte de bästa.
5. Vad ska jag ha som ögon? Kan man köpa ögon i fiskebutiker?
6. Behöver man använda sig av en genomgående ståltråd?

Jag har en del platta ytor på mina jerkbaits där jag ska fästa öglor och borra hål för blyning. Vad tycker du om formen på mitt exempel? (på bilden). Den är 19 cm lång. Har du något förslag på var jag bör blya på jerkbaitet? Tänkte blya två gånger vid magen, låter det bra?

Tryck på länken för att se bild:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=37076

Det är bättre att du svarar på en fråga än ingen fråga alls.

flugsvampsmakarpyton
2005-10-31, 01:04
hmm
1. vet ej om de är bra i förhållande till priset. det viktigaste är ändå att du lackar den många gånger.. bor du i sthlm så finns det affärer som säljer väldigt billig och BRA färg..
2. vet ej
3. bly som bly, ta det billigaste du kan hitta och limma dit det ordentligt så det ej kan skaka omkring.
4. strunta i skruvöglor i detta fall
5. riktigt justa ögon att använda finns till flugbinderiet om du inte ser nåt mjukisdjur att sno ifrån. dessa används till gäddflugor och är lätta att limma på
6. ja, du måste nog det för att vara säker då plankan antagligen var furu.. klyv jerken i mitten och gör plats för bly och ståltråd och epoxylimma ihop.

Kan avsluta med att säga att jag inte gjort många hårda beten men är tämligen säker på mina svar ;P
lycka till

Magnus¤
2005-10-31, 08:57
Skruvöglor tillverkar du lättast genom att böja en 1-1,5mm tjock rostfri ståltråd, finns att köpa på biltema för 30:- räcker till många många öglor. Gör en ögla, ta två tänger och snurra/vrid, hur lätt som helst. Har aldrig själv testat att lägga en genomgående, tycker det låter onödigt krångligt, borra istället hål och fyll med 2-komponents snabbepoxy (även denna från biltema), de kommer aldrig lossna. Gör öglorna mellan 2,5 och 4 cm så är det lugnt.

Biltemas sprayfärger funkar bra men de reagerar med vissa oljebaserade lacker, typ golvlack. Detta kan motverkas genom att lägga ett lager av deras egna spraylack först (jag tror detta funkar har inte testat själv än).

Lycka till och ge oss lite bilder på skönheterna!

Alessandro
2005-10-31, 09:53
Vilket träslag använder du?
Kolla även på www.finafisken.net där finns det en del tips...

zpk
2005-10-31, 12:01
flugsvampsmakarpyton,

Jag bor i Stockholm, ge gärna några exempel på var man kan köpa bra färg. Plankan är av bok, den är stabil och med de rätta skruvöglorna bör man inte behöva en genomgående ståltråd. Kan man möjligtvis använda en stålwire på utsidan istället? (tror inte det behövs heller, men du kanske har testat).

Magnus¤

Jag var lite rädd att de skruöglorna skulle vara ostabila. Men med det priset är det definitivt värt ett försök. Jag återkommer nog med fler bilder inom några dagar.

Alessandro

Jag använder mig av flera olika träslag, men det jag använder mest är bok. Den på bilden är bok. Tack för länktipset!

homemade
2005-11-01, 09:11
zpk: Vad du väljer för färg spelar mindre roll första gångerna man gör ett bete, viktigare att du väler ett enkelt mönster, annars blir det lätt fult och man vill inte fiska med den.
Sprayfärger, Biltemas hobbyfärger är kanon, men kan vara lite trixigt att lära sig använda. kom ihåg ENKLA mönster! Vanliga hobbyfärger, vattenlösliga, om du använder pensel, kolla in förgbutikerna, panduro, Coop etc.!

Skruvöglor, i mässing (köp inte förzinkade) fungerar bra, köp på Jula, coop eller järnhandeln de brukar ha, satsa på 14x4mm skruvöglor (inte 9x4). (14 = skruvens längd)

Följ någon av de trådar som beskriver hur man tillverkar olika modeller: "Cobbs", "Buster jerk", "Salmo Slider", "Cisco Cid" et.c. Här beskrivs allt vad som behövs och hur man gör!

Lycka till!

I'm Homemade

zpk
2005-11-01, 12:54
homemade,

Jag tror jag börjar med att köpa in tre olika färger, sen tror jag att jag målar dem rätt enkelt. En färg rygg, en på sidorna och en på magen. Jag kommer att köpa hobbyfärger på biltema, men vet du något om deras klarlack-spray? Tror att jag testar den om ingen vet något negativt.

Jag är mer oroad för att mina jerkbaits gång kommer att vara dåliga än att jag inte kommer att fiska med dem.

De där skruvöglorna kommer jag ta en närmare titt på. De låter bra.

Jag har redan gjort ett antal träkroppar redan, men jag kommer att läsa igenom flera trådar för ytterligare tips.

Använder du dig av en genomgående ståltråd?

homemade
2005-11-02, 19:21
Blya din jerkbaits så att de svärar, precis flyter, eller sjuker sakta. Gärna med lite, lite bakvikt så kommer de säkert att röra sig fint!
Jag anväder skruvöglor! I undantags fall, typ tunna wobbler, eller balsawobblers så använder jag olika genomgående trådar = mycket mer arbete!
Jag lackar mina wobblers med spraylack från biltema, även klarlacklagret! Detta är OK eftersom mina träämnen ALLTID är Linoljebehandlade (skyddar träämnet när lacken tyggas sönder). Visst blir det bitmärken i betet men va faan, det är snyggt!
Icke linoljerbehnadlade beten måste (enligt mig) behandlas med flera lager epoxy för att stå emot Gäddkäftarna. Punkterad lack (in till rent trä) gör oftast att wobblern spricker p.g.a. vatten upptag.

Kör hårt!

I'm Homemade

zpk
2005-11-02, 23:47
Idag blyade jag mina jerkbaits. Det gick mycket bra och med tur kan min jerkbaits vara klara imorgon. Jag har gjort dem i tre olika modeller och samtliga kommer att visas här på forumet antingen imorgon eller på söndag. Undrar bara vilka färger jag ska ha på var och en av dem. Inhandlade tre färger igår, röd, vit och blå.

Jag återkommer med bilder, längd och vikt på dem. Möjligtvis gång också men det blir senare.

homemade,

Jag tänkte köpa biltemas klarlack, men ändrade mig när jag såg att jag hade Hempel klarlack 222 hemma. Det står att det är en hård uretanlack som är motståndskraftig mot saltvatten. Låter lovande även fastän jag inte är så kunnig inom området. Lacken målas på med lackpensel.

Linoljebehandling är säkert något jag kommer att testa i fortsättningen om jag då har lite mer intstruktioner och kunnande inom det.

Jag kommer att testa Hempel klarlack 222 på de beten jag har gjort den här omgången. Sen får jag se hur bra den var. Visar det sig att gäddtänderna repar sig igenom lacken får jag lägga undan wobblern på sidan innan jag sätter på ett nytt lager eller handlar in en ny lack.

flugsvampen
2005-11-03, 00:35
tjaba. =)
skit i ståltråden om trät är hållbart.
sprayburkar köper du billigt på highlights, en graffittibutik på östgötagatan.. =) Montana gold tex. el Aerosol art är billig. 33:- styck
Då får du bra färger och de har även bra munstycken..

http://www.highlights.nu/

(färgkarta till gold)
http://www.highlights.nu/highlights/shop/shop_showitem_spray.asp?productId=48

zpk
2005-11-05, 20:08
Nu är alla mina jerkbaits målade. De behöver bara lackas sen är de klara att fiskas med. Tyvärr så tar det sin tid. Man lackar, sen väntar man på att det ska torka i minst 2,5 timmar, sedan lackar man en gång till osv. Totalt så tänker jag lacka mina jerkbaits minst 8 gånger. Det tar sin tid. Däremellan varje gång ska man slipa lacken till en jämn yta. Det är dessutom 15 jerkbaits också. Ögon, krokar och tillbehör är redan inköpta.

flugsvampen,

Nu har jag redan köpt biltemas hobbyfärger (spray) och de fungerar utmärkt. Men jag kanske testar andra färger får se.

Snabbaville
2005-11-06, 13:02
när kommer lite bilder på dragen............ :headbang:

zpk
2005-11-06, 20:15
när kommer lite bilder på dragen............ :headbang:

Förhoppningsvis nästa helg, har inte så mtk tid. Jag har ändrat lack till båtfernissa. En hård saltvattenstålig lack som ska fungera bra enligt en vän.

Perx
2006-09-12, 10:49
av betena?....eller är de på g?

Förhoppningsvis nästa helg, har inte så mtk tid. Jag har ändrat lack till båtfernissa. En hård saltvattenstålig lack som ska fungera bra enligt en vän.

zpk
2006-09-12, 12:20
Jodå, de betena har varit klara väldig länge. Och jag har hunnit göra ca 20 stycken till sen dess. Jag kan sätta in någon bild i fotoalbumet snart på de jag fått mest på.

Någon moderator kan gärna låsa tråden.

Gammalt skit.