Visa fullständig version : Köp av isborr?
Bomber_5000
2005-11-28, 18:09
Jag har både tänkt på 130 och 150 mm borrar
Finns det någon här som vet hur stor skillnad är det att borra med en borr med diametern 130 och en med 150 mm?
Eller ska man kanske köpa en med 115mm om den är mycket mer lättborrad?
Är det stor skillnad i vikt?
Nu äger jag en gammal mora spiralen 125 mm med enkel vev, så det går säkerligen lättare med vad än jag köper.
Bomber_5000
2005-11-28, 19:46
jag anglar gädda
och även endel pimpling av aborre
salomon85
2005-11-28, 19:54
vad ska du använda borren till för fiske??
130 är ju en ganska allround till dom flesta fiska utom möjligtviss
till ismete efter gädda då man bör ha minst 175-200 mm.
En på 115 mm till abborrfiske är ju ganska normalt vet dock vissa som använder både 100 mm och 90mm men med en 115 klarar man sig i dom flesta fall.
vad det gäller vikt så skiller det självklart en del på olika storlekar men det kan du nog räkna ut själv ungefär hur mycket det skiljer. gå in till din lokala fiskebutik och titta,känn och fråga om för och nackdelar om dom olika modelerna.
Själv så rekomenderar jag ur-borrarna starkt men dom kostar ju lite mer än övriga märken också men då har du en borr du kan använda resten av livet också.
Flodebanan
2005-11-28, 20:03
jag anglar gädda
och även endel pimpling av aborre
150mm går till gädda, men det e tajt att plocka upp en 10+ gädda i dem.
En 205mm ser jag som det enda alternativet vid seriöst gäddfiske. 205;an är även bra till t.ex. Regnbågsfiske då stora hål inte skadar. Men att jaga småabborre med det är helt hopplöst, det går bara inte...
Så det är som med allt annat, en kompromiss är alltid en dålig kompromiss, det bästa är helt klart att köpa två stycken olika borr. Köper du ett nu, kommer du snart tröttna, och då har du ingen som helst användning för det sedan. Bara att sälja och förlora massa cash :S
Bomber_5000
2005-11-28, 21:02
En ur 155 är väl den jag funderat mest på, men blir det för tungt att borra med om man ska fiska aborre och göra en massa hål på en dag?
En 200 borr blir för grovt för mig då det kan bli rätt mycket is där jag bor.
Flodebanan
2005-11-28, 21:04
En ur 155 är väl den jag funderat mest på, men blir det för tungt att borra med om man ska fiska aborre och göra en massa hål på en dag?
En 200 borr blir för grovt för mig då det kan bli rätt mycket is där jag bor.
Skall du fiska gädda som du säger är den inte för "grov" :) Som jag skrev ovan.
Skall du bara pimpla borre dugen väl en 130mm bra. Men som sagt, kompromisser suger...
Gunnar Jansson
2005-11-28, 23:14
Säger som Flodebanan. Minst två borrtyper behöver man. Tre om man ska jag småabborrglin. Typ tävla i pliggborrefiske. En 200 mm borr eller 205mm för gädda eller gös. Eller en 150 mm eller 155 till fetborre. 130 mm går det i nödfall att ta en borre på 1,5 kilo i genom. Men är på gränsen om borren är tjock och fet eller romstinn.
Gunnar Jansson
2005-11-28, 23:14
Alltså för småglin en 110 mm.
köp dig en 125 och en 200 moraspiralen. du har ju jula i borlänge 450 kronor stycket som hittat. fiska inte gädda med hål under 200mm om du ska hålla på med c&r för det skadar fisken för mycket.
Bomber_5000
2005-11-29, 00:13
jag äger redan en mora spiralen, dock en med enkelvev, men jag rekomenderar ingen att köpa en mora spiral.
Tror nog jag skaffar mig en 150 borr, ur eller lazer kanske
Fast spiralen med dubbelvev är säkert funktionsdugliga
Bomber_5000
2005-12-08, 15:23
Det blev en Lazer 200.
Bomber_5000
2005-12-26, 16:35
Är det någon som har provat mora expert 110mm?
kan nog få ett bra pris på en sådan
Själv kompromisserar jag med 150mm. Gäddorna kommer upp.(om de mot förmodan inte skulle göra det kan man rycka in och göra hålet större)
Tycker det går så lätt att borra så jag använder den för abborrpimpling också, utan problem.
Borrul, ska du tävlingsfiska. Eftersom du är ute efter en 110 borr. Får gärna köpa nån av mina 110:or. En Mora expert Elite, eller en vanlig 110 Expert grön. För mig jag har en till. 200 kr styck.
Äger en 205a Rantanen och den är riktigt fin att borra med, tar lite tid att göra hål och det krävs lite muskler men stora hål blir det :rockbanan
Rantanens 155a går mycket lättare att borra med men då blir som sagt marginalerna mindre om storgäddan hugger. Allt under 155mm är dessutom för betesfisk :bootyshak
Nästa borr jag köper blir med all säkerhet en Rantanen av något slag. Om man inte borrar i sten eller smäller ned skären i isen håller de hur länge som helst. Nackdelen med Rantanen om man nu ska hitta någon är att de har hel borrkrona=dyrt att köpa ny och bökigt att hitta skickliga borrslipare. Fast det kostar alltid lite extra att ligga på topp.
Lazern är nog mest prisvärd bland borrar, men jag tycker nog att min 130mm känns lite smäckig. Själva spiralen är bara punktsvetsad vilket gör att den skramlar "lite" och känns mindre gedigen gentemot Rantanen som har helsvetsad spiral. Visserligen kan man be någon snäll farbror att helsvetsa spiralen på lazerborren mot en vetekrans eller liknanade, och då skulle den genast bli 10-15% bättre.
Jag ska hämta min nya UR 135 mm´s i veckan, byter ut mitt gamla Mora Silver 110mm som är ca 25-år och funkat kanon.
150mm går till gädda, men det e tajt att plocka upp en 10+ gädda i dem.
En 205mm ser jag som det enda alternativet vid seriöst gäddfiske. 205;an är även bra till t.ex. Regnbågsfiske då stora hål inte skadar. Men att jaga småabborre med det är helt hopplöst, det går bara inte...
Så det är som med allt annat, en kompromiss är alltid en dålig kompromiss, det bästa är helt klart att köpa två stycken olika borr. Köper du ett nu, kommer du snart tröttna, och då har du ingen som helst användning för det sedan. Bara att sälja och förlora massa cash :S
Måste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar
Måste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar
För att aborren är väldigt stationär på vintern och du måste borra en jäkla massa hål. På en dålig tävling/dag kan det nog bli uppimot 100/150hål
För att aborren är väldigt stationär på vintern och du måste borra en jäkla massa hål. På en dålig tävling/dag kan det nog bli uppimot 100/150hål
Skönt att man inte tävlar. jag bruka nämnligen fikse lite abbore när jag väntar på gäddan ska hugga på angeldonen och det är ju skönt att slippa ha med 2 borr. båra just nu 3 hål i en triangel med ett vanligt mora spiralen sen hugger upp i mellan för angeldonen. bättre med 1 stort då pallar inte det mer :)
Skönt att man inte tävlar. jag bruka nämnligen fikse lite abbore när jag väntar på gäddan ska hugga på angeldonen och det är ju skönt att slippa ha med 2 borr. båra just nu 3 hål i en triangel med ett vanligt mora spiralen sen hugger upp i mellan för angeldonen. bättre med 1 stort då pallar inte det mer :)
Jo om du inte pimplar så finns det ju ingen anledning att ha en mindre borr, men hittar man inte fisken så blir det jobbigt och tidsödande att borra med en stor till slut.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.