Visa fullständig version : Skruvöglor, Vilket mått?
MårtenSv
2006-03-10, 10:13
Letar efter skruvöglor till mina drag. Stamina har fina syrafasta men i Sverige är det svårare att få tag på. För att inte säga omöjligt.
Har fått tag på en grossist som eventuellt kan ta hem från Tyskland.
Nu till min fråga. Vilken storlek är att föredra?
Jag funderar på en ögla som är 8 mm i diameter, helt sluten. Och sen att hela skruven är 3 cm med öglan inräknad. Kan detta vara en bra storlek? Eller vad tycker ni som har så bra koll på allt?
Problemet är att det nog inte kommer gå att beställa 100 skruvar av flera olika mått. Utan jag får nog köpa en 20 000 stycken eller nåt. Och då får man ju handla skruvar med ett mått som andra också tycker är lagom.
Jag gör själv lite olika små kustvobblers och zalt och Whizz-kopior. Men ni som gör jerkbaits, vilka mått hade funkat för er.
Frågan är om hur billigt man kan komma undan om man köper 20 000 på en gång. Bör ju vara billigare än på stamina tycker man.
Finns det något intresse hos er här om att köpa skruvöglor till en bra peng?
Så, två frågor:
1. Vilket mått ska man ha på skruvöglan om man bara kan beställa ett mått? och varför?
2. Tror ni att intresse finns att köpa billiga A4 (syrafasta, tål saltvatten) skruvöglor? (vill inte bli sittandes med 18 000 skruvöglor, så många vobblers hinner jag inte göra)
Mvh. Mårten.
piscatus
2006-03-10, 12:08
Det finns ett alternativ till att köpa färdiga öglor och det är att göra dem själv mkt enkelt och du får dem på en gång och slipper beställa.
Så jag gör mina själv av Biltemas rostfria tråd, denna böjer jag runt ett lämpligt borr i skruvstädet och sedan tvinnar jag med en tång.
Detta fungerar för mig och då kan jag göra vilken strl jag själv önskar både i längd och diameter på öglan.
Det finns ett alternativ till att köpa färdiga öglor och det är att göra dem själv mkt enkelt och du får dem på en gång och slipper beställa.
Så jag gör mina själv av Biltemas rostfria tråd, denna böjer jag runt ett lämpligt borr i skruvstädet och sedan tvinnar jag med en tång.
Detta fungerar för mig och då kan jag göra vilken strl jag själv önskar både i längd och diameter på öglan.
Jag har testat med biltemas. 0,9 mm ståltråden böjer sig tyvärr lätt och 1,5 mm tråden är svår att få ihop till en fin ögla. Men det värsta är nog att de inte håller lika bra, tror jag iaf. Men jag kanske gör fel.
Hur gör du? (själva ögla till jerkbaits momentet)
Jag borrar hål (så litet det går så att ögla precis får plats), sen expoxy och torkning.
Det är ett bra pris på dem iaf.
MårtenSv
2006-03-10, 14:09
Jag hittar ingen ståltråd på biltema som är rostfri (A4). Att använda vanlig A2 är ingen hit då det borde rosta ganska bra i längden.
Det finns bra tråd att få tag på som är syrafast (A4) men det är ju helt klart smidigare med skruvöglor. Om de dessutom inte är så dyra så hade det varit bra.
Men det är kanske bara jag som tycker det.
piscatus
2006-03-10, 15:07
Jag har 1.5mm tråd och den går kanon att göra öglor av, och när det är så små öglor vi pratar om som till beten så ska det mkt till innan det händer ngt med materialet. Det håller garanterat! Jag brukar borra upp ett aningen större hål än själva trådändarna sedan så värmer jag epoxyn så att den flyter ut lite efter detta så glider limmet lätt ner.
När jag fixar till öglorna så tvinnar jag dem hårt med hjälp av en bra tång det gör att själva hålet blir runt och fint, jag för min del tror de håller lika bra som köpta.
Här nedan är art.nr och pris på Biltema.
Rostfri ståltråd
AISI 304 (A2). Längd: 25 m.
Ø 1,5 mm Artnr:19-286 Pris:29,90 kr
Mårten,
Funkar kanon att beställa typ 100 st/gång via Stamina: Räcker länge och är ganska billigt också (iaf. i jämnförelse med sverige).
20.000 st skruv kommer du ha liggande en lång tid, låter mest som besvär tycker jag. Dock är tanken ädel.
Trevlig helg,
Magnus L
Dom på Stamina är 1" inkl. öglan tråden är 1,8 mm.
Har 50 o 100 påsar.
Kolla hemsidan.
MårtenSv
2006-03-10, 16:07
Ståltråden på Biltema är fortfarande inte saltvatentålig, den rostar i saltvatten (A2). Det måste vara A4 (syrafast). I alla fall om man ska ha den i saltvatten.
www.puukkomatti.com, finns skruvöglor där...hur bra som helst
Letar efter skruvöglor till mina drag. Stamina har fina syrafasta men i Sverige är det svårare att få tag på. För att inte säga omöjligt.
Har fått tag på en grossist som eventuellt kan ta hem från Tyskland.
Nu till min fråga. Vilken storlek är att föredra?
Jag funderar på en ögla som är 8 mm i diameter, helt sluten. Och sen att hela skruven är 3 cm med öglan inräknad. Kan detta vara en bra storlek? Eller vad tycker ni som har så bra koll på allt?
Problemet är att det nog inte kommer gå att beställa 100 skruvar av flera olika mått. Utan jag får nog köpa en 20 000 stycken eller nåt. Och då får man ju handla skruvar med ett mått som andra också tycker är lagom.
Jag gör själv lite olika små kustvobblers och zalt och Whizz-kopior. Men ni som gör jerkbaits, vilka mått hade funkat för er.
Frågan är om hur billigt man kan komma undan om man köper 20 000 på en gång. Bör ju vara billigare än på stamina tycker man.
Finns det något intresse hos er här om att köpa skruvöglor till en bra peng?
Så, två frågor:
1. Vilket mått ska man ha på skruvöglan om man bara kan beställa ett mått? och varför?
2. Tror ni att intresse finns att köpa billiga A4 (syrafasta, tål saltvatten) skruvöglor? (vill inte bli sittandes med 18 000 skruvöglor, så många vobblers hinner jag inte göra)
Mvh. Mårten.
MårtenSv
2006-03-10, 16:45
Då blir det ju billigare att beställa från USA.
+ frakt + tull o moms på både varan o frakten + klarering ?? :sun:
Unregistered 1
2006-03-10, 20:24
Ståltråden på Biltema är fortfarande inte saltvatentålig, den rostar i saltvatten (A2). Det måste vara A4 (syrafast). I alla fall om man ska ha den i saltvatten.
Vad fiskar du efter egentligen? A2 duger faktiskt till det mesta fisket i Sverige iaf. Har använts flitigt av många vobblertäljare i många herrans år. Gäddan här går knappast i saltvatten, enbart sött och bräckt. Normalt förnuft säger dessutom att man lär vädra eller torka prylarna efter användning. Då spelar det ju ingen större roll...
MårtenSv
2006-03-10, 21:20
Just nu gör jag kustdrag som ska badas i öresund och östersjön. Ibland är jag ute och fiskar mer än en dag i sänder och har mycket begränsat med sötvatten att tvätta mina drag med.
Om man lägger timmar på att göra egna drag vill man inte sabba hela dragen genom att skruvöglorna rostat. Känns surt. Vill gärna att de ska hålla ett bra tag.
Fiskar man gädda så kan det kvitta med om det är A2 eller A4.
Men när man håller på med en materialsport och gör sitt yttersta för att göra så perfekta fiskedrag som möjligt. Då känns det bra att ha använt de bästa materiel till sina drag också. Töntigt som fan, men sån är jag.
Mitt mål är även att göra så bra grejer för så lite pengar som möjligt. Därav att jag vill få tag på så billiga skruvöglor som möjligt. Kan jag få dem för 10 öre styck så ska jag det. Men kanske inte till vilket pris som helst.
Ja, ja, jag lägger ner.
Jag har andvänt biltemas 1,5mm tråd böjt runt ett borr i lämplig storlek, sedan satt fast det i en borrmaskin och kört på lågvarv.Blir kanon!
Om sedan biltemas tråd är den mest lämpade återstår att se men att fixa till dem själv enligt ovan går rätt snabbt.
På tal om skruvöglor, kolla på Slöjdetaljers hemsida!
och sök på ordet "skruvögla"
finns kanon öglor, i 200 pack för ca 50 spänn! har använt mej av deras öglor (9x4 och 10x5mm mässing eller galvad)utan problem i flera årstid!förborra med 1,5 mm borr + o,5cm djupt med ett 5mm borr å lima med epoxy, så sitter det som berget!! hade gött! Täljarn
http://www.slojd-detaljer.se/
De flesta hobbyaffärer har pianotråd i enmeterslängder. finns i flera olika grovlekar och funkar perfekt till krokupphängning. Borra ett ganska djupt hål i vobblern, bocka en ca sex-sju cm lång trådbit på mitten. Boka sedan ändarna på tråden så att de skapar "hullingar" inne i vobblerkrobben. Fyll hålet med epoxy och tryck i tråden med hullingarna. Sitter som berget.
MårtenSv
2006-03-13, 08:14
Pianotråd rostar jättemycket.
fiskaren44
2008-05-19, 15:35
lyfter tråden lite
jag tänkte beställ skruvöglor på http://www.slojd-detaljer.se/
men vad är det för skillnad på
Skruvöglor - Mässing
och
Skruvöglor - Glansgalvaniserad.
Skruvöglor - Glansgalvaniserad är mycket billigare änn Skruvöglor - Mässing
Vilka av dom ska jag ta. ska ha storleken 9x4 mm tror jag
Handla skruvöglor på Hornbach istället. Funkar bra. Vanliga i silvrig metall.
Där finns de i lösvikt.
Antar att det finns likadana skruvöglor på Bauhaus osv. också.
/ M.
Köp ett paket tigtråd "syrafast" och gör öglor av det. räcker länge och rostar ej.