handdator

Visa fullständig version : Smällt tenn i jerkbaits

Ryckarn
2006-03-11, 17:47
Kan man hälla smällt tenn direkt i träet eller hur ska man göra?
Ville bara blya ner den lite för den är ganska svävande just nu, bara ryggen snuddar ytan.

the_unknown
2006-03-11, 17:48
Ville bara blya ner den lite för den är ganska svävande just nu, bara ryggen snuddar ytan.

jag använder nått smält tenn som inehåller 60% tenn och 40% bly, iaf så häller jag det direkt i borrhålet :popcorn:

toxs
2006-03-11, 17:57
Om den är svävande så har jag märkt att det kan räcka med krokbyte för att den skall sjunka sakta. Beror iofs på vad du har för krokar nu...

//Fred

MälarGösen
2006-03-11, 18:04
Gå till en däck firma eller bilfrima och fråga om du kan få kasserade balansvikter dom har till bildäcken......det brukar finnas några "tunnor" så har du 100% bly vilket är allra bäst

savbrink
2006-03-11, 18:12

Akta ögonen bara.. Är trät det minsta fuktigt så skvätter det ordentligt.

Perx
2006-03-11, 18:14
Om den har bara ryggen just vid ytan nu och du inte har krokar och allt monterat behöver den absolut inte blyas, har du bara skyddslacken kvar så gör den resten åt dig , så har du sakta sjunkande( beroende på skyddslack förstås)
Smält tenn går alldeles utmärkt, borra ur igen med en liten borr om du gjuter i för mycket.

Hälsn perx

Ryckarn
2006-03-11, 18:24
jo, den har krokar och allting monterat.

Ola
2006-03-11, 18:26
Varför vill man använda bly istället för tenn?
får men inte plats med det extra som krävs av tenn?
Densitet ca: tenn 7,5: Bly 11

MälarGösen
2006-03-11, 18:33
Jag tänkte mest på att alla beskrivningar som finna så är det ofta bly dom använt.....kan bli fel om man tar tenn istället...eller så får man räkna om.....så smart e dock inte jag

Ryckarn
2006-03-11, 18:34
Jag undrade bara om träet spricker om man häller i varmt, smällt tenn?

toxs
2006-03-11, 18:48

det inte göra. Men var försiktigt så att inte trät är vått för då kan det gå illa.

//Fred

Perx
2006-03-11, 20:10
I ek funkar det bra att gjuta tenn utan sprickor, furu är väldigt kinkigt.
Men annars är ju tenn ypperligt att arbeta med.

Perx

Semb
2006-03-27, 23:30
satt just och funderade på om det var fiskare eller snickare som satt och snackade på den här tråden :P tycker det verkar alldeles för krångligt och tidskrävande, köper mina beten istället :)
enda problemet är att det är så jävla DYRT :P

Perx
2006-03-28, 20:54
Köp hemgjorda av mig då, kan få dem billigt bara du beställer många ;)
kan berätta att det är bra mycket roligare att fiska med egna beten, ger en dimension till till fisket på ngt sätt, + att man kan få exakt vilka beten man vill med alla tänkbara rörelsemönster.

Så tycker iaf jag..Skitfiske

satt just och funderade på om det var fiskare eller snickare som satt och snackade på den här tråden :P tycker det verkar alldeles för krångligt och tidskrävande, köper mina beten istället :)
enda problemet är att det är så jävla DYRT :P

homemade
2006-03-28, 21:06
Vaför hålla på att smälta bly när man kan göra det sååå mycket enklare..

Själv använde jag alltid Blitemas "kulbly", gröna askar med kulbly i olika storleker, billigt! Borra hål som passar och tryck dig dem med lite epoxy.
- Inga giftiga bly ångor (epoxy är inte myttigt det heller..)
- Lätt att väga upp och kontrolelr a mängden bly.
- Praktiskta förpackningar..

:fisk:

I'm Homemade

Semb
2006-03-28, 21:09
hehe jo jag kan tänka mig att det dubblar känslan när man får en fisk på ett bete man själv tillverkat :) men personligen så tror jag det är lite för krångligt att göra egna beten, verkar i alla fall så när man läser på allt som ni gör :P

Storfiskaren
2006-03-29, 00:53
Vaför hålla på att smälta bly när man kan göra det sååå mycket enklare..

Själv använde jag alltid Blitemas "kulbly", gröna askar med kulbly i olika storleker, billigt! Borra hål som passar och tryck dig dem med lite epoxy.
- Inga giftiga bly ångor (epoxy är inte myttigt det heller..)
- Lätt att väga upp och kontrolelr a mängden bly.
- Praktiskta förpackningar..

:fisk:

I'm Homemade

Instämmer till fullo !!! Ett bete gjort i planhyvlad ek är hårt och tungt. Några hagel i buken och den rätar upp sig på nolltid !!!!
Edit: Skall tillägga att det blir ju ännu "tyngre" när det legat sina dygn i kokt linolja & terpentin...