handdator

Visa fullständig version : Utfiskningen av våra hav...

Sturgeon
2002-09-24, 19:04
Dags för debatt:(

Hur ställer ni er i frågan gällande utfiskningen av "våra" hav, har ni med lång erfarenhet märkt försämringen av fisket längs våra kuster etc.:ledsen:

Det är bara att börja spåna...

Själv har jag inte varit aktiv så länge så att jag direkt kan uttala mig i frågan, dock indirekt så har jag genom bekanta och genom jobb på charterfiskebåt på västkusten under sommaren blivit påverkad av olika åsikter. Det fleste påstår bestämt att fisket blivit betydligt sämre när det gäller torsk, makrill verkar det dock finnas minst lika mycket av nu som förr. Vad jag kan säga om detta är att det i somras fanns väldigt gott om makrill, det flesta av de få torskarna däremot hade inte nåt lekmognad, större torsk fås nästan uteslutande på vrak. Att det verkar som om makrillen klarat sig bra kan ju bero på dess mer aktiva och mer utspridda leverne i vatten massan...

Även om jag inte själ upplevt försämringen, så verkar detta vara ett faktum gällande Torsken och flera andra arter, även arter som finns på Östkusten, såsom gädda och abborre, eller ???

Sturgeon
2002-09-24, 21:20
Ja det var intressant information, enda nackdelen med information är att den kan förvanskas, så se upp:oj:

CrockodileHunter
2002-09-24, 21:36
Tjuv-rovfiske med nät av privatpersoner, vattenrättshavare som sedan säljer fisken"svart" tillhör vad jag förstååt de största rovfiskarna av alla.

Bla för laxen där man på vissa håll "skär av" till och från lopp på älvar-åar

de nättillstånd , dvs antal meter de får fiska med överstigs i bland med flera hundra procent!!!!!!!!!!!!

cico
2002-09-25, 22:22
Originally posted by Sturgeon
Dags för debatt:(

Hur ställer ni er i frågan gällande utfiskningen av "våra" hav, har ni med lång erfarenhet märkt försämringen av fisket längs våra kuster etc.:ledsen:

Det är bara att börja spåna...

Själv har jag inte varit aktiv så länge så att jag direkt kan uttala mig i frågan, dock indirekt så har jag genom bekanta och genom jobb på charterfiskebåt på västkusten under sommaren blivit påverkad av olika åsikter. Det fleste påstår bestämt att fisket blivit betydligt sämre när det gäller torsk, makrill verkar det dock finnas minst lika mycket av nu som förr. Vad jag kan säga om detta är att det i somras fanns väldigt gott om makrill, det flesta av de få torskarna däremot hade inte nåt lekmognad, större torsk fås nästan uteslutande på vrak. Att det verkar som om makrillen klarat sig bra kan ju bero på dess mer aktiva och mer utspridda leverne i vatten massan...

Även om jag inte själ upplevt försämringen, så verkar detta vara ett faktum gällande Torsken och flera andra arter, även arter som finns på Östkusten, såsom gädda och abborre, eller ???

Är själv bara 21 bast så man vet inte direkt hur det har varit mer än det man hört. Vissa grejer som tex slakten av lekgädda på Utöfladen, vilket resulterat i katastrofalt dåligt fiske där sedan dess och det faktum att man för 30 år sen kunde rycka torsk ståendes på land på utsidan av Gålö, har man ju hajat till när man hört om det. Sen finns det väl knappast någon som tycker att Abborrfisket i skärgården är lika bra som förr om åren. visst finns det grov abborre men det är inte lika tätt mellan stimmen tydligen.

//